گفت‌وگو|

سلیمی‎نمین: رد پای غرب در حمایت از منافقین/رسیدگی به پرونده اعضای منافقین اقدام مفیدی است/پشت پرده حضور پلیس آلبانی در مقر منافقین

7:00 - 09 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۲۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سلیمی‎نمین: رد پای غرب در حمایت از منافقین/رسیدگی به پرونده اعضای منافقین اقدام مفیدی است/پشت پرده حضور پلیس آلبانی در مقر منافقین
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ضمن اشاره به این موضوع که رسیدگی به پرونده اعضای منافقین موجب آگاهی جامعه با این جریان می‎شود، به تشریح ماهیت این گروهک تروریستی پرداخت.

دادگاه کیفری یک استان تهران به تازگی با انتشار یک آگهی عمومی که در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شده، از اعضای متواری «سازمان مجاهدین خلق» معروف به منافقین خواست وکیل قانونی خود را به این دادگاه معرفی کنند تا در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ای که برای آن‌ها تشکیل شده از این افراد دفاع کنند.

در همین رابطه خبرگزاری میزان گفت‎وگویی با «عباس سلیمی نمین»، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

«سلیمی نمین» در ابتدا ضمن اشاره به تصمیم دادگاه کیفری یک تهران برای برگزاری دادگاه برای اعضای منافقین، گفت: این اقدام خوبی است که می‌تواند موجب آگاهی جامعه نسبت به این جریان شود.

وی با اشاره به اینکه لازم است از شهود نیز برای این دادگاه دعوت شود، اظهار کرد: لازم است شهودی که به دادگاه فراخوانده می‎شوند هم مشخص شوند تا در این دادگاه شهادت دهند چرا که اعضای این گروهک و یا قربانیان آن‌ها به نوعی هر دو، قربانی محسوب می‌شوند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه سازمان‌هایی مانند سازمان‌های نظامی در دوران دفاع مقدس که لطمات جدی از منافقین خورده‎اند هم از جمله مقولاتی هستند که باید به آن پرداخته شود و نهاد‌هایی که در مسیر دفاع از کیان کشور از این گروهک لطماتی را متحمل شده‎اند باید فراخوانده شوند و مستندات خود را به دادگاه ارائه دهند، بیان کرد: این موضوع که چگونه مقر نیرو‌های داوطلب در جنگ تحمیلی هدف حمله رژیم بعث قرار گرفت و همچنین اقدام منافقین در ارائه اطلاعات به رژیم صدام باید بررسی شود.

لزوم برگزاری دادگاه بین‌المللی برای منافقین

«سلیمی نمین»، عنوان کرد: این‌ها مسائلی است که باید بسیار گسترده‌تر روی آن‌ها کار شود و اگر دادگاهی بین‎المللی در ایران در این خصوص تشکیل شود بسیار مفید خواهد بود چرا که این دادگاه می‎تواند مقدمه‌ای برای دادگاه‌های بزرگتر و بین‎المللی باشد؛ برخی از قربانیان منافقین مربوط به کشور‌های دیگری مانند عراق، سوریه و یا برخی کشور‌های اروپایی هستند که از این گروهک ضربه خورده‎اند و به شکایات آن‌ها در اروپا رسیدگی نشده است؛ به عنوان مثل در فرانسه افراد زیادی از این گروهک ضربه دیده‎اند، اما به شکایت‎های آن‌ها رسیدگی نشده است.

پشت پرده حضور پلیس آلبانی در مقر منافقین

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی منافقین، گفت: عواملی موجب شد که مقر گروهک تروریستی منافقین از سوی پلیس آلبانی مورد بازرسی قرار بگیرد؛ نخست اینکه این موضوع به منظور رفع اتهام از آمریکا و انگلیس در قضایای سال گذشته ایران بود.

وی با توضیح این موضوع که در فتنه‎گری‌های آمریکایی‎‌ها و به تبع آن‌ها صهیونیست‌‎ها اقداماتی صورت گرفت که موجب بی‎اعتباری آمریکا، انگلیس و صهیونیست‎ها شد و آن اقدام این بود که این‌ها باصطلاح اپوزیسیون را در غرب گرد هم آورده بودند و به گونه‌ای به سلطنت‎طلب‌ها تفهیم کرده بودند که محوریت را در قضیه اغتشاشات بر روی آن‌ها قرار می‌دهند، اما این قضیه رسوا و مشخص شد که آمریکایی‌ها و به ویژه صهیونیست‌ها در پشت صحنه، محوریت را به منافقین داده‎اند، تاکید کرد: این امر موجب یک بی‎اعتباری جدی برای کشور‌هایی شد که این فتنه‎گری را در ایران به راه انداخته بودند؛ این‌ها باید به نوعی فضا را عوض می‌کردند و بنابراین یکی از اقداماتی که فضا را تغییر می‌داد این بود که آمریکایی‌ها مواضعی را علیه منافقین اتخاذ کنند و این امر همزمان با انگیزه مقامات آلبانی برای بررسی عملکرد این گروهک تروریستی صورت گرفت.

امکانات غربی‌ها در اختیار منافقین

«سلیمی نمین» در بخشی دیگر با اشاره به اینکه غربی‎ها امکاناتی را در اختیار منافقین قرار داده بودند، عنوان کرد: باید این امکاناتی که در مسیر یک حرکت گسترده علیه ایران در اختیار این گروهک قرار داده شده بود مهار می‌شد؛ بنابراین هم آلبانیایی‌ها انگیزه داشتند تا بفهمند که درون کشور آن‌ها چه می‌گذرد و منافقین در این کشور چه می‌کنند و هم آمریکایی‌ها لازم داشتند تا نظر سلطنت‎طلب‌ها به عنوان متحد دیرینه خود را تغییر دهند و دلخوری آن‌ها را ترمیم کنند.

تغییر موضع آمریکا و اعلام حمایت از منافقین

این کارشناس مسائل سیاسی، می‎گوید: بلافاصله پس از صورت گرفتن این اقدام از سوی آلبانی، آمریکایی‌ها در مقام حمایت از منافقین برآمدند و تغییر مشی دادند در حالی که پیش از آن اعلام کرده بودند این‌ها تروریست هستند؛ فرانسه نیز مجددا موقعیت‌هایی را در اختیار این گروه برای انجام فعالیت‌های تبلیغی قرار داد و برخی از مقام‎های غربی از کشور‌های مختلف در برنامه تبلیغاتی منافقین حضور مستقیم داشتند؛ بنابراین آنچه که قانون درباره تروریست‌ها در اروپا حکم می‌کند بار دیگر زیر پا گذاشته شده و نقض شد.

«سلیمی نمین» با یادآوری قوانین اروپا درباره گروهک‌های تروریستی، گفت: بر اساس قانون اروپا نباید اجازه اقدامات تبلیغاتی برای اعضای یک گروهک تروریستی داده شود و همه امکاناتی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته باید فورا مصادره شود، اما در حالی که برای چند بار منافقین را تروریست اعلام کرده‎اند هرگز قوانین مربوط به گروهک‌های تروریستی درباره آن‌ها اجرا نشده است.

جریان غربی متاثر از صهیونیسم منافقین را کنار نمی‌گذارد

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، می‎گوید: باید توجه داشت که هرگز غربی‌ها و به ویژه جریان غربی که از صهیونیست متاثر است در آمریکا، اروپا و سرزمین‌های اشغالی از منافقین دست نخواهد کشید چرا که برای آن‌ها آورده و منافع دارد؛ نه تنها آمریکا و کشور‌های اروپایی و صهیونیست‌‎ها بلکه حتی ناتو هم از آن‌ها حمایت می‌کند.

به گفته وی، گروه‌هایی مانند منافقین برای غربی‎ها بسیار مغتنم هستند چرا که می‌توانند کار‌هایی را برای آنها انجام دهند بدون اینکه ردپایی از غربی‎ها باقی بماند.

«سلیمی نمین»، اضافه کرد: منافقین در بسیاری از کار‌های تروریستی در سال‌های اخیر نقش داشتند؛ بنابراین امکان ندارد که صهیونیست‎ها، ناتو و طرفداران صهیونیست‌ها در اروپا و آمریکا از منافقین به عنوان گروهی که به عنوان یک مهره ربات‎گونه عمل می‌کند، دست بردارند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر، بیان کرد: منافقین ساختار پیچیده‌ای دارد و حتی اعضای آن هم که چندین سال در این گروه فعالیت داشته‎اند از آن اطلاعی ندارند؛ بنابراین گروهی با این تجربیات تروریستی برای غرب بسیار مغتنم است.

سابقه حمله به مقر منافقین در فرانسه

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اقدام اخیر پلیس آلبانی مبنی بر حضور و بازرسی مقر منافقین، گفت: این نخستین باری نبود که غربی‌ها بحث تروریستی بودن منافقین را مطرح می‌کنند؛ در گذشته نیز سرکرده این گروهک تروریستی در فرانسه دستگیر شد و به مقر آن‌ها حمله شد؛ با وجود اینکه غرب از این گروهک استفاده می‌کند، اما در عین حال نسبت به آن همیشه تردید دارد؛ بنابراین اینگونه نیست که تنها آلبانی امروز به مقر منافقین حمله کند بلکه در گذشته فرانسه هم این کار را انجام داده است. این امر چند بار تاکنون اتفاق افتاده و حمله قبلی در فرانسه بسیار گسترده‌تر از حمله اخیر در آلبانی بود.

غرب اعتمادی به منافقین ندارد

وی با بیان این مطلب که غربی‌ها از منافقین استفاده می‌کنند، اما به آن‌ها اعتمادی ندارند، اظهار کرد: غربی‌ها همواره تلاش می‌کنند تا به نوعی این گروهک را مهار کنند تا از کنترل آن‌ها خارج نشود.

«سلیمی نمین» در بخشی دیگر شناخت ماهیت منافقین را موضوع اصلی در ارتباط با این گروهک توصیف کرد و اضافه کرد: این گروهک یک سازمان در هم تنیده و پیچیده با تجربیات شیطانی است؛ منافقین کار‌هایی با افراد انجام می‌دهند که انسانیت را کنار بگذارد و تنها به یک مهره تبدیل شود

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، در پایان گفت: منافقین سازمانی است که بزرگ‌ترین جنایات را حتی در حق نیرو‌ها و اعضای خود مرتکب شده است و اعضای آن در سرنوشت خود هیچ تاثیری ندارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *