گفت‌وگو|

تناسبی‌شدن انتخابات صورت‌بندی حزبی را سازماندهی می‌کرد

7:30 - 08 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۱۹۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
تناسبی‌شدن انتخابات صورت‌بندی حزبی را سازماندهی می‌کرد
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها گفت: تناسبی‌شدن انتخابات دارای کارکرد‌های حزبی و سیاسی بود که می‌توانست صورت‌بندی حزبی را سازمان بدهد.

خبرگزاری میزان - اول مرداد امسال با رای نمایندگان مجلس ماده مربوط به برگزاری انتخابات تناسبی مجلس در تهران از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس حذف شد.

پیش از این اقدام در خصوص ۵۶ ماده از این طرح اختلاف نظری وجود نداشت و تنها مورد اختلافی مجلس با هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، تناسبی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران بود که حذف این ماده زمینه اجرای قانون را فراهم کرد.

در همین رابطه احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به قانون جدید انتخابات بیان کرد: تناسبی شدن انتخابات دارای کارکرد‌های حزبی و سیاسی بود که می‌توانست صورت‌بندی حزبی را سازمان بدهد. این موضوع آغاز فرایند تحزب‌گرایانه در انتخابات محسوب می‌شد که قرار بود در تهران به طور آزمایشی شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها با بیان اینکه اغلب شهروندان پایتخت نمایندگان تهران را نمی‌شناسند، زیرا انتخابات در تهران سیاسی است و لیستی عمل می‌شود گفت: گروه‌های سیاسی که در انتخابات لیست ارائه می‌دهند هیچگاه مسئولیت عملکرد نمایندگان خود را نمی‌پذیرند و احزاب پاسخگو نیستند و همه چیز تا انتخابات بعدی تمام شده تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انتخابات تناسبی به دلیل فرآیند‌های پیچیده از دستور کار مجلس خارج شد گفت: برای موضوع تناسبی شدن انتخابات مدام بین مجمع تشخیص، شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع در رفت و آمد بودیم و در انتها مجلس تصمیم گرفت بند ۵۳ را حذف کند تا قانون جدید به زمان آغاز تقویم انتخابات دور دوازدهم برسد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *