بی‎توجهی دولت ایتالیا به پدیده قتل زنان

15:11 - 08 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۱۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بی‎توجهی دولت ایتالیا به پدیده قتل زنان
مهم‌ترین وجه نقض حقوق زنان در ایتالیا خشونت علیه آنان و قتل زنان با نرخ بالاست.

خبرگزاری میزان – خشونت علیه زنان در ایتالیا و قتل آنان در این کشور موضوعی جدی است که به دلیل بی‎توجهی مقام‌های ایتالیایی در مسیر رشد روزافزون قرار گرفته است.

خشونت علیه زنان در ایتالیا در حالی ادامه دارد و همچنان قربانی می‌گیرد که این کشور در سال ۱۹۸۵ به کنوانسیون سازمان ملل در مورد رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان(CEDAW) مصوب سال ۱۹۷۹ پیوست.

در واقع ایتالیا با پیوستن به این کنوانسیون متعهد شد که مجموعه اقداماتی را جهت پایان دادن به تبعیض علیه زنان در همه اشکال انجام دهد.

این کشور که در سال ۲۰۱۳ کنوانسیون استانبول را تصویب کرد، عضو کنوانسیون‌ها و معاهدات متعدد دیگری در موضوع حقوق زنان است و در چارچوب این کنوانسیون‌ها و معاهدات تعهدات مختلفی را پذیرفته است.

با وجود معاهدات بین‎المللی که ایتالیا را ملزم به اجرای سیاست‌هایی برای حمایت از زنان و دختران در برابر خشونت می‌کند، مسیری که باید برای تحقق هدف طی شود، هنوز طولانی است.

خشونت علیه زنان در ایتالیا

خشونت علیه زنان یکی از مصادیق مهم و از رایج‌ترین اشکال نقض حقوق بشر است.

این وجه نقض حقوق بشر علیه زنان ایتالیایی در محیط‌های مختلف از خانه تا محل کار رخ می‌دهند.

به گفته استاد حقوق اساسی دانشگاه «میلان»، خشونت علیه زنان در ایتالیا پدیده‌ای جدی است که ریشه در تاریخ این کشور دارد؛ داده‌های رسمی در سال ۲۰۱۴ نشان دادند که از هر ۴ زن بین ۲۵ تا ۷۵ سال در ایتالیا یک نفر خشونت جنسی را به نوعی تجربه کرده است و مدرکی دال بر کاهشی بودن این روند در دست نیست.

آنچه در ایتالیا رخ می‌دهد، نشان می‌دهد که خشونت خانگی در ایتالیا همچنان بحرانی جدی است و ایتالیا اقدام‌های کافی برای پیشگیری از خشونت خانگی و حمایت از قربانیان این بحران را آن طور که باید و شاید در دستور کار ندارد.

پدیده قتل زنان در ایتالیا

قتل زنان در ایتالیا پدیده‌ای رایج است، با وجود دشوار بودن اندازه‎گیری دقیق این پدیده، آمار‌های موجود که قطعا کمتر از اعداد و ارقام واقعی هستند، نشان دهنده وخامت رو به رشد پدیده زن‎کشی در ایتالیا هستند.

بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ زن ایتالیایی کشته شدند؛ تعداد زنان کشته شده در ایتالیا در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۲۵ قربانی اعلام شد.

در واقع ۳۹ درصد از کل موارد قتل ثبت شده در ایتالیا در سال ۲۰۲۲ مربوط به قتل زنان بود؛ تقریبا ۷۴ درصد از این موارد قتل زنان در محیط خانگی رخ دادند.

محکومیت در دیوان اروپایی حقوق بشر

محکومیت‌های ایتالیا در دیوان اروپایی حقوق‎بشر نشان می‌دهد که مشکل خشونت علیه زنان در ایتالیا همچنان ادامه دارد و حتی تشدید نیز شده است.

ایتالیا در آوریل ۲۰۲۲ از سوی دادگاه اروپایی حقوق بشر به دلیل ناتوانی در محافظت کافی از یک زن و فرزندانش در برابر خشونت خانگی با وجود شکایت‌های مکرر، محکوم شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *