پایان فعالیت وندی شرمن در وزارت خارجه آمریکا

11:10 - 07 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۱۲۸
پایان فعالیت وندی شرمن در وزارت خارجه آمریکا
وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا بازنشسته شد و ویکتوریا نولاند فعلا جایگزین او شده است.

خبرگزاری میزان - «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، «وندی شرمن»، معاون خود را که بازنشسته شده، «از هر نظر استثنایی» خوانده و می‎گوید که قرار است فعلا «ویکتوریا نولاند»، دستیارش، سرپرستی سمت معاونت وزیر خارجه را بر عهده بگیرد.

دیدگاه‌ها و مواضع «نولاند» درباره ایران نیز تا حدودی مشابه دیگر مقام‎های حاضر در دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، از جمله «بلینکن» است. 

وندی شرمن کیست؟

«وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا روز ۲۸ جولای(ششم مرداد) پس از ۳۰ سال فعالیت بازنشسته شد. 

«شرمن» به همراه «بلینکن» از مقام‎های عالی آمریکایی حاضر در مذاکرات هسته‌ای بودند که سرانجام به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام منتهی شد. 

«وندی شرمن» ۷۳ ساله پیشتر در پیامی به کارکنان وزارت خارجه آمریکا از بازنشستگی قریب‌الوقوع خود خبر داده بود. 

وی پس از «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، یکی دیگر از اعضا گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا با ایران بود که از سمت خود در دولت بایدن کنار می‌رود. 

علت پایان همکاری «شرمن» با دولت «بایدن» بازنشستگی او عنوان شده است، اما ماجرای «رابرت مالی» متفاوت است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که «مالی» احتمالا به دلیل نحوه استفاده از اسناد محرمانه از اوایل سال جاری از سمت خود تعلیق شده و به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده است.

«شرمن» در دوران فعالیت خود با ۳ رئیس جمهور و ۵ وزیر خارجه آمریکا همکاری کرده است. 

او به عنوان یک دیپلمات با سابقه آمریکایی در صحنه‌های گوناگون دیپلماتیک جهان، در جریان مذاکرات با ایران، کره شمالی، روسیه و اخیرا چین شرکت داشت و در مذاکرات موشک‌های بالستیک کره شمالی در دوره دوم ریاست جمهوری «بیل کلینتون»، رئیس جمهور وقت آمریکا نیز شرکت داشت. 

«شرمن» همچنین در زمان «مادلین آلبرایت»، نخستین وزیر خارجه زن آمریکا، بر مذاکرات رژیم صهیونیستی و فلسطین و همچنین مذاکرات کره شمالی متمرکز بود و «آلبرایت» را در اولین سفرش به کره شمالی همراهی کرد.

«وندی شرمن» که در سال ۲۰۲۱ با رای سنای آمریکا به عنوان نخستین معاون وزیر خارجه آمریکا منصوب شد، در این سمت خود تا کنون به ۳۹ کشور جهان سفر کرده است.

ویکتوریا نولاند کیست؟

اکنون «ویکتوریا نولاند» به عنوان جانشین «شرمن» معرفی شده است که باید از سنای آمریکا رای اعتماد بگیرد. 

«بلینکن»، در بیانیه خود گفت: همزمان با بازنشستگی «شرمن»، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از «ویکتوریا نولاند» درخواست کرد تا تایید معاونت بعدی وزارت خارجه، وظیفه سرپرستی معاونت وزارت خارجه را برعهده بگیرد.

«نولاند» یکی از گزینه‌های اصلی جانشینی «وندی شرمن» است.

وی در حال حاضر معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا بوده و پیش‌تر دستیار امور اوراسیا و اروپایی این وزارتخانه بود. 

این دیپلمات آمریکایی با هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه همکاری کرده و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵، به عنوان معاون اصلی مشاور سیاست خارجی «دیک چنی»، معاون «جورج بوش»، رئیس‌جمهور آمریکا، نقش موثری در سیاست‌های این کشور در طول جنگ عراق ایفا کرده است. 

«ویکتوریا نولاند» در آوریل ۲۰۲۱، زمانی که برای تایید در سمت دستیار وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا حضور داشت، متعهد شده بود که به طور دائم در زمینه مذاکرات هسته‌ای با ایران با کنگره در تماس باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *