گوترش: از گرمایش به مرحله داغ جهانی رسیدیم

19:14 - 05 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۹۶۵
گوترش: از گرمایش به مرحله داغ جهانی رسیدیم
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل گفت: تغییرات آب و هوایی وحشتناک بوده و این تازه آغاز راه است و این گرمای غیرقابل تحمل برای کل سیاره زمین یک فاجعه است.

خبرگزاری‌میزان - آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی با بیان اینکه جاری (جولای / ژوییه) امسال گرم‌ترین ماه ثبت شده است، تصریح کرد: طبق داده‌های منتشر شده امروز، ماه جولای گرم‌ترین دوره سه هفته‌ای در طول تاریخ را به ثبت رسانده است. در این ماه ما شاهد بالاترین دمای اقیانوس برای این زمان از سال هستیم.

وی با بیان اینکه عواقب این گرما واضح و غم انگیز است، افزود: کودکان در سیل ناشی از باران‌های موسمی غرق می‌شوند. خانواده از شعله‌های آتش فرار می‌کنند و کارگران در گرمای سوزان از حال می‌روند.

گوترش گفت: این گرما برای کل سیاره زمین یک فاجعه است و دانشمندان معتقدند انسان‌ها بدون شک مقصر هستند. تغییر آب و هوایی اینجاست. وحشتناک است و این تازه آغاز راه است و دوران گرمایش زمین به پایان رسیده است. عصر جوشش جهانی فرا رسیده است. هوا غیر قابل تنفس است. گرما غیر قابل تحمل است و سطح استفاده از سوخت‌های فسیلی و عدم اقدام اقلیمی غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: هنوز هم می‌توان افزایش دمای کره زمین را به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود و از بدترین تغییرات آب و هوایی جلوگیری کرد. ما به اهداف بلندپروازانه کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ملی از سوی اعضای گروه ۲۰ نیاز داریم.

گوترش با بیان اینکه ما به همه کشور‌ها نیاز داریم که در راستای پیمان همبستگی اقلیمی اقدام کنند، افزود: همه طرف‌ها باید گرد هم آیند تا انتقال عادلانه از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر را تسریع بخشند. 

وی گفت: این کار باید همزمان با توقف گسترش استفاده از نفت و گاز و تأمین بودجه و مجوز برای زغال‌سنگ، نفت و گاز جدید انجام شود. 

دبیر کل سازمان ملل با تاکید بر اینکه همه کشور‌ها باید پاسخ دهند و از مردم خود در برابر گرمای شدید، سیل‌های مرگبار، طوفان ها، خشکسالی‌ها و آتش سوزی‌های خشمگین ناشی از آن محافظت کنند، گفت: کشور‌های توسعه یافته باید یک نقشه راه روشن و معتبر برای دو برابر شدن منابع مالی سازگاری ارائه کنند. سال ۲۰۲۵ باید به عنوان اولین گام در جهت اختصاص حداقل نیمی از کل بودجه آب و هوا به سازگاری باشد. 

وی گفت: همه افراد روی زمین باید تا سال ۲۰۲۷ تحت پوشش یک سیستم هشدار اولیه قرار گیرند.

گوترش ادامه داد: کشور‌های توسعه یافته باید به تعهدات خود مبنی بر ارائه ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به کشور‌های در حال توسعه برای حمایت از آب و هوا و تکمیل کامل صندوق آب و هوای سبز عمل کنند و ما به بانک‌های توسعه چندجانبه نیاز داریم که وجوه خود را برای کمک به کشور‌های در حال توسعه و افزایش اختصاص منابع مالی به انرژی‌های تجدیدپذیر، سازگاری و ضرر و زیان افزایش دهند.

دبیرکل سازمان اظهار ر: شواهد در همه جا وجود دارد. این بشریت است که ویرانی ایجاد کرده است. این امر نباید باعث ناامیدی شود، بلکه باید باعث عمل شود. ما هنوز هم می‌توانیم جلوی بدترین‌ها را بگیریم، اما برای انجام این کار باید یک سال گرمای سوزان را به سال انگیزه سوزان تبدیل خواهیم کرد.


انتهای پیام/


برچسب ها: سازمان ملل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *