سلاح‌هایی که به جای نیرو‌های کی‌یف به دست خلافکاران و قاچاقچیان می‌رسد

13:26 - 03 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۵۸۴
سلاح‌هایی که به جای نیرو‌های کی‌یف به دست خلافکاران و قاچاقچیان می‌رسد
بر اساس یک گزارش، محموله‌های تسلیحاتی ارسالی آمریکا به اوکراین در طول جنگ از سوی بازیگران جنایتکار در اوکراین رهگیری می‌شدند.

خبرگزاری میزان - محموله‌های تسلیحاتی ارسالی وزارت دفاع آمریکا به اوکراین با نظارت بسیار کمی انجام می‌شود و در برخی مواقع به دست گروه‌های جنایتکار و قاچاقچیان سلاح می‌رسد.

بر اساس گزارش بازرس کل وزارت دفاع آمریکا که از سوی بنیاد «هریتیج» به دست آمده است، باند‌های جنایتکار در اوکراین از زمانی که آمریکا آغاز به تامین تسلیحات نظامی برای اوکراین کرده است، برخی محموله‌های نارنجک انداز، مسلسل، تفنگ، جلیقه ضد گلوله و هزاران گلوله آمریکایی را به دست آورده‌اند.

به گزارش «فاکس نیوز»، این گزارش ۱۹ صفحه‌ای، که اکتبر گذشته منتشر شد و تنها پس از درخواست قانون آزادی اطلاعات بنیاد هریتیج علنی شد، به جزییات موارد خاصی می‌پردازد که در آن محموله‌های ارسالی آمریکا از سوی بازیگران جنایتکار در اوکراین رهگیری می‌شدند. 

جزییات گزارش وزارت دفاع آمریکا
در یکی از نمونه‌ها، سرویس‌های امنیتی اوکراین اقدام یکی از این نوع باند‌ها را خنثی کرد. این باند خلافکار به عنوان اعضای یک سازمان کمک‌های بشردوستانه وارد شده و این گونه القا می‌کردند که جلیقه‌های ضد گلوله را توزیع می‌کنند.

در این گزارش آمده است: این گروه به‌جای توزیع جلیقه‌ها در میان نیرو‌های اوکراینی، به‌طور غیرقانونی جلیقه‌ها را وارد کرده و آن‌ها را فروخته است. یکی از اعضای گروه با یک انبار جلیقه به ارزش ۱۷ هزار دلار کشف شد.

در نمونه دیگری، سرویس‌های امنیتی اوکراین گروهی از قاچاقچیان اسلحه را که در حال فروش سلاح و مهمات دزدیده شده از خطوط مقدم در جنوب اوکراین بودند، را شناسایی و خنثی کرد.

در موارد دیگر، مشخص شد که گروه‌های جنایتکار سلاح‌هایی را که از سوی آمریکا به اوکراین ارسال شده بود، ذخیره می‌کردند. 

در این گزارش آمده است: در اواسط آگوست ۲۰۲۲، سرویس امنیتی اوکراین گروهی از اعضای گردان داوطلب را که بیش از ۶۰ تفنگ و تقریباً هزار گلوله مهمات را برداشته و به طور غیرقانونی در یک انبار ذخیره کردند، آن هم احتمالاً برای فروش در بازار سیاه، خنثی کرد. 

آمریکا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک به اوکراین از زمان آغاز جنگ در سال گذشته ارسال کرده است، این رقم شامل کمک‌های نظامی، به اصطلاح بشردوستانه و مالی است. اما در برخی مواقع نظارتی برای اطمینان از رسیدن کمک‌ها به مکان‌های صحیح وجود نداشته است، که این گزارش دلیل آن را فقدان حضور آمریکا در اوکراین عنوان کرده است.

در این گزارش آمده است: در طول ارزیابی، متوجه شدیم که وزارت دفاع قادر به ارائه نظارت مطابق با سیاست وزارت دفاع آمریکا به دلیل حضور محدود آمریکا در اوکراین نیست.

در ادامه این گزارش آمده: بنابراین، ما این گزارش را صادر می‌کنیم که چالش‌هایی را که پرسنل وزارت دفاع مسئول اجرای نظارت مطابق با سیاست وزارت پنتاگون با آن‌ها مواجه هستند، برجسته کنیم. پنتاگون زمانی که تعداد پرسنل امریکایی در منطقه‌ای که از تجهیزات استفاده می‌شود وجود ندارد، یا به طور محدود وجود دارد، با این موضوع مواجه است.

انتشار تصاویری از قاچاق سلاح به اوکراین از سوی کارتل‌های مکزیک
به گزارش «یاهو نیوز»، در همین حال، یک کلیپ ویدئویی که از یک بخش خبری در مکزیک منتشر شده است به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده که ادعا می‌کند یکی از اعضای کارتل در حال حمل سلاح به مقصد اوکراین است. 

مجری در این کلیپ که میلیون‌ها بازدید داشته است، می‌گوید: در ایالت تامالیپاس، تصاویز یکی از اعضای کارتل خلیج مکزیک ضبط شده که نشان می‌دهد در حال حمل یکی از انحصاری‌ترین و قوی‌ترین سلاح‌ها به اوکراین است.

از زمان آغاز جنگ اوکراین، کشور‌های ناتو و آمریکا میلیارد‌ها دلار تسلیحات برای حمایت از اوکراین تهیه کرده‌اند.

اما نگرانی‌هایی در مورد اینکه آیا این سلاح‌ها ممکن است در دستان اشتباه قرار بگیرند، مطرح شده است. 

این ترس‌ها روایت کرملین را علیه ارائه تسلیحات به کی‌یف تقویت کرده است. 

عضو مظنون کارتل چه نوع سلاحی با خود حمل می‌کرد؟
به گفته کارشناسان اسلحه، سلاح موجود در این ویدئو یک موشک انداز AT۴ ساخت سوئد است. 

این سلاح کوچکتر از Javelin و ارزانتر و قیمت آن تقریباً هزار و ۵۰۰ یورو است.

هم آمریکا و هم سوئد تأیید کرده‌اند که از زمان آغاز جنگ، سلاح‌های AT۴ را به اوکراین ارسال کرده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *