نشست مطبوعاتی وزیران امور خارجه ایران و ارمنستان|

امیرعبداللهیان: قفقاز نباید به میدان منازعه بین قدرت‌ها تبدیل شود/ میرزویان: جمهوری آذربایجان درباره قره باغ سیاست پاکسازی نژادی را در پیش گرفته است

14:55 - 02 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۳۶۲
امیرعبداللهیان: قفقاز نباید به میدان منازعه بین قدرت‌ها تبدیل شود/ میرزویان: جمهوری آذربایجان درباره قره باغ سیاست پاکسازی نژادی را در پیش گرفته است
وزرای امور خارجه ایران و ارمنستان پس از دیدار و رایزنی در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان و آرارات میرزویان، وزرای خارجه ایران و ارمنستان پس از دیدار و رایزنی در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

برای رابطه با ارمنستان اهمیت قائل هستیم

امیرعبداللهیان، گفت: ما برای رابطه با ارمنستان اهمیت قائل هستیم؛ ما با کشورهای قفقاز جنوبی پیوندهای تاریخی و تمدنی داریم و قفقاز جنوبی در سیاست همسایگی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: در حاشیه نشست عدم تعهد در باکو با رئیس جمهور جمهوری آذربایجان دیدار کردم و امروز میزبان وزیر خارجه ارمنستان هستم؛ این دیدار و دیدار ماه‌های اخیر با نخست وزیر ارمنستان در این راستاست که باور داریم که تقویت گفت‌وگو بین کشورهای منطقه و همسایگان ما نقشی مهم در نیل به درک مشترک و چشم اندازی مطلوب مبتنی بر منافع مشترک این منطقه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی، اظهار کرد: باور داریم قفقاز نباید به میدان منازعه بین قدرت‌ها تبدیل شود؛ تبدیل شدن این منطقه به میدان رقابت، صلح را به تاخیر خواهد انداخت و چالش جدی ایجاد می‌کند؛ ما درباره مذاکرات صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کردیم؛ ما معتقدیم دوره نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته و زمان آن است که نظم مبتنی بر صلح در قفقاز برقرار شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی دیگر بیان کرد: این صلح زبان دوستی و همکاری بین دولت‌ها و ملت‌هاست.

 

 

امیرعبداللهیان، افزود: هرگونه مذاکره باید با رضایت و متوازن و به اختیار طرفین انجام شود و نتیجه ملموسی در راستای منطقه‌ای داشته باشد؛ متاسفانه برخی از کنشگران خارجی به دنبال صف‎بندی‌ها و سوءاستفاده از وضعیت منطقه قفقاز هستند.

وی تاکید کرد: از فرمت و سازوکار ۳ به علاوه ۳ بین کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و ایران برای برگزاری این نشست به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد؛ ما درباره کریدورهای منطقه، ظرفیت‌های ترانزیتی و ضرورت رفع موانع مواصلاتی در کریدورهای تاریخی دو کشور گفت‌وگو کردیم و بر اهمیت مسیرهای ترانزیتی تاکید ویژه‌ای کردیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: من در گفت‌وگوهای امروز با همتای ارمنستانی خود به وی توضیح دادم که در دیدار با الهام علی‌اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان شنیدم که نگاه به کریدور زنگنه‌زور در راستای رفع موانع از سوی وی مطرح شد؛ رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اطمینان داد که باکو به دنبال ایجاد کریدور و بستن مسیرهای مواصلاتی و تاریخی موجود بین ایران و ارمنستان نبوده و هرگز نخواهد بود؛ ما هم برای مقام‌های جمهوری آذربایجان توضیح دادیم که ایران حتی در شرایط بحرانی هیچگاه مسیر مواصلاتی جمهوری آذربایجان به نخجوان را مسدود نکرده و در این رابطه توافقی میان دو کشور موجود است.

 

 

به گفته وزیر امور خارجه، رایزنی‌های هم میان طرفین درباره مسائل منطقه‌ای انجام شد.

امیرعبداللهیان، عنوان کرد: ما درباره مناسبات دو جانبه ایران و ارمنستان گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم و راه‌های توسعه روابط دو جانبه و اجرای پروژه‌های دو کشور را بررسی کردیم؛ در سال‌های اخیر و به ویژه در یک سال اخیر گام‌های خوبی در توسعه مناسبات برداشته شده و معتقدیم ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد؛ در صحبت‌های اولیه به صورت جدی برای رسیدن به سقف یک میلیارد دلار و افزایش آن به ۳ میلیارد دلار در حرکت هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: حضور وزیر خارجه ارمنستان در تهران به یک هدف اصلی و چندجانبه صورت گرفته است و آن پیگیری توافق‌های رئیس جمهور و آقای پاشینیان در آخرین دیدار آن‌هاست؛ دو کشور ظرفیت‌های متعددی در انرژی، کشاورزی و صنعت دارند و اتفاق نظر داریم حوزه تهاتر گاز با برق را گسترش و توسعه بدهیم و تکمیل پروژه انتقال برق به ایران در دستور کار جدی ما قرار دارد و همکاری‌های خوبی در توسعه شرکت‌های دانش بنیان و فناوری در جریان است.

میرزویان: ایران برای ما دوستی منحصر به فرد است

آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان نیز در این نشست، گفت: از دعوت برای سفر به ایران تشکر می‌کنم؛ برای ارمنستان روابط تاریخی با ایران از اهمیت خاصی برخوردار است؛ این گونه مراوادات چشم اندازی در تقویت روابط دو طرف است؛ ایران برای ما دوستی منحصر به‌فرد بوده است و به‌خصوص غلبه بر چالش‌های موجود در روابط دو کشور که بر پایه تفاهم بنا شده در جهت پیشرفت پویا گام بر می‌دارد.

وی افزود: محور گفت‌وگوهای ما بحث عملیاتی شدن توافق‌های قبلی در زمینه‌های انرژی، تکنولوژی و حوزه‌های دیگر بود؛ مشارکت ارمنستان و ایران در قالب روابط دو جانبه بستری برای همکاری محسوب می‌شود؛ امسال میزبان نشست سه جانبه با ایران و هند هستیم؛ از دیگر مواردی که گفت‌وگو کردیم، ضرورت ثبات در قفقاز جنوبی بود؛ ما درباره عادی سازی روابط با جمهوری آذربایجان رایزنی کردیم.

وزیر خارجه ارمنستان تاکید کرد: در چارچوب توافق عادی‎سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان، اعلامیه آلماتی برای ما نقش محوری قرار دارد.

 

 

میرزویان، همچنین بیان کرد: اکنون جمهوری آذربایجان به‌جای گفت‌وگو درباره قره باغ، سیاست پاکسازی نژادی و مسدود کردن کریدور لاچین را در پیش گرفته است؛ امروز ما شاهد آن چیزی هستیم که پیشتر درباره آن هشدار دادیم و اکنون وضعیت بحران انسانی در قره باغ وجود دارد.

وی می‎گوید: شرایط در قره باغ برخلاف قطعنامه‌های جامعه جهانی است و لازم است تاکید کنم که ارمنستان از بازیگران قفقاز این درخواست را دارد تا از وقوع فاجعه جلوگیری کنند؛ ارمنستان تمایل شدید به رفع انسداد زیر ساخت‌ها دارد.

وزیر خارجه ارمنستان در پایان گفت: از مواضع مشخص ایران درباره تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می‌کنیم؛ بر عزم سیاسی و آمادگی سران بلندپایه ارمنستان برای تعمیق روابط با ایران تاکید می‌کنم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *