حسینیه معلی؛ حسینه‌ای به وسعت جهان تشیع

17:33 - 31 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۹۹۱
حسینیه معلی؛ حسینه‌ای به وسعت جهان تشیع
از محرم سال گذشته برنامه‌ای با عنوان «حسینیه معلی» در کنداکتور شبکه ۳ سیما قرار گرفت؛ برنامه‌ای که در ابتدا بنا را بر این گذاشته بود تا به معرفی چهره‌های ناشناخته و یا کمتر شناخته شده در حوزه مدیحه‌سرایی و تعزیه بپردازد، اما به مرور و در تولید فصل‌های بعدی به خصوص این فصل از برنامه که در دهه اول محرم ۱۴۰۲ روی آنتن شبکه ۳ رفته است به پختگی رسیده و به شعائر حسینی در جای جای ایران اسلامی و دیگر کشورهای شیعه پرداخته است.

خبرگزاری میزان - مدیران سازمان صدا و سیما خواسته یا ناخواسته به این نتیجه رسیده‌اند که کوتاه‌ترین کار تصویری و یا فرهنگی در عرصه ارادت به حسین ابن علی(ع) می‌تواند به مراتب تاثیرگذارتر از ساعت‌ها پخش منبر یا روضه مداحانی باشد که به راحتی مخاطبان می‌توانند آن‌ها را در فضاهای دیگر دنبال کنند. 

در فصل جدید «حسینیه معلی» به درستی به تاریخ و روایات واقعه کربلا اشاره می‌شود و این موضوع می‌تواند در حین شور حسینی، شعور حسینی را در سطح جامعه گسترش دهد. 

مخاطبان و عاشقان اهل بیت (ع) تشنه آگاهی از واقعه کربلا و دیگر وقایع تاریخ اسلام همچون غدیر هستند اما متاسفانه در سال‌های گذشته فقط صرف پرداختن به روضه‌خوانی‌ و نوحه‌خوانی و منبر باعث‌ عدم آگاهی در بین مخاطبان شده و فقط می‌توان گفت که شور حسینی در بین عاشقان امام حسین(ع) رونق داشته است.

رسانه ملی می‌تواند از قابلیت‌های خود استفاده کرده و در جهت گسترش آگاهی از وقایع تاریخ اسلام پای فراتر گذاشته و با تولید برنامه‌ها و سریال‌هایی همچون «مختارنامه» در این امر پیشرو باشد. 

باید قبول کرد که بخش خصوصی به هیچ عنوان دغدغه دین و دینداری و گسترش آن را ندارد و این وظیفه یک نهاد دولتی است که با حمایت درست و نه کورکورانه، این بار را به دوش بکشد. هر چند که داستان محرم و امام حسین(ع) یک حرکت خودجوش است، اما می‌توان با استفاده از فضای رسانه ملی این عشق و شور را با آگاهی همراه کرد. 

«حسینیه معلی» یک حسینیه به گستردگی دل تمام شیعیان در جهان است و می‌تواند نوع ارادت و عزاداری هر شهر و روستا یا قبیله‌ای را به تصویر کشیده و معرفی کند. جای امیدواری است که این برنامه در ادامه هم بتواند این مسیر ایجاد آگاهی را در پیش گیرد و از این مسیر تدین خارج نشود. 

«حسینیه معلی» نباید برای دیده شدن و یا کسب مخاطب بیشتر دست به فضاسازی‌های مرسوم رسانه‌ای بزند و باعث ایجاد شبهه در عزاداری اباعبدالله(ع) شود چرا که تاکنون این سادگی در بیان شعائر حسینی بوده است که باعث ایجاد رابطه درست بین مخاطب و این برنامه شده است. 

در گذشته هم بوده‌اند برنامه‌هایی که در اوایل با شعار ایجاد آگاهی در مخاطب شروع به کار کرده‌اند، اما در ادامه و برای بالابردن مخاطب یا تعداد تماشا دست به کارهایی زده‌اند که باعث به حاشیه رفتن برنامه شده است. 

قطعا هر برنامه‌ای دارای ضعف است و «حسینیه معلی» هم از این قاعده مستثنی نیست اما «حسینیه معلی» تاکنون مورد وثوق مخاطبان قرار گرفته و باید امیدوار بود که مدیران سازمان صدا و سیما خصوصا شبکه ۳ از این فرصت به درستی استفاده کرده و باعث ایجاد اعتماد در بین مخاطبان شوند. قاطبه مردم مخاطب این برنامه هستند بنابراین باید در نوع بیان مطالب در این برنامه دقت بالایی صورت گیرد.

نکته آخر اینکه باید از این فرصت به درستی استفاده کرد و یار و یاور حسین ابن علی(ع) بود. به فرمایش رهبری امروز باید بدانیم که در کدام زمینه و چگونه در دستگاه امام حسین(ع) فعالیت کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *