رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

امیرعبداللهیان: ایران سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیرد/سفیر ایران هم به سوئد اعزام نمی‌شود

21:49 - 30 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۷۸۸
امیرعبداللهیان: ایران سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیرد/سفیر ایران هم به سوئد اعزام نمی‌شود
وزیر امور خارجه اعلام کرد که ایران به دنبال اهانت مجدد به قرآن کریم سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیرد.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه در گفت‌وگو با خبر ۲۱ درباره واکنش ایران به اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد، گفت: به سهم خود از شور و حماسه و بصیرت مردم عزیزمان در سراسر کشور که امروز با صدای بلند و‌ با حضور خود، بار دیگر اثبات کردند که هتک حرمت به کتب ادیان ابراهیمی و قرآن کریم را هرگز تحمل نمی‌کنند، تشکر می‌کنم.

وی اظهار کرد: ما امروز بعدازظهر جلسه فوق‌العاده سیاسی شورای معاونین وزارت امور خارجه را با حضور همه معاونین و همکارانم در  وزارت امورخارجه برای بررسی واکنش مناسب به این موضوع تشکیل دادیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه مایلم هموطنان عزیز در جریان قرار بگیرند که ماموریت سفیر سوئد در تهران پایان یافته لذا به دستور جناب آقای دکتر رئیسی تا زمانی که دولت سوئد اقدام مؤثری برای حفظ حرمت کتب آسمانی و قرآن مجید صورت ندهد و برخورد جدی با فرد یا جریانی که چنین اهانتی را برای دومین بار در سوئد تکرار کرده، ما سفیر جدید سوئد را که قرار بود طی روزهای آینده وارد ایران شود، نخواهیم پذیرفت، عنوان کرد: کماکان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران هم به سوئد اعزام نخواهد شد؛ این تصمیمی است که جناب آقای رئیس جمهور از بنده خواستند که انجام شود و به دولت سوئد هم اعلام شود که ما این اقدام را انجام داده‌ایم.

امیرعبداللهیان، ادامه داد: در نشست سیاسی شورای معاونین، تصمیماتی در این رابطه اتخاذ شد که مایلم تاکید کنم که برخی کشور‌های اسلامی از روز گذشته واکنش‌های خوبی را داشته‌اند؛ ما در تماس با وزرای خارجه کشور‌های اسلامی هستیم و به دنبال این هستیم که یک رویکرد واحد، مشترک و منسجم از سوی کشور‌های اسلامی برای مقابله با این حرکت و حفظ حرمت قرآن کریم صورت بگیرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ۱۰ روز پیش به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و چند کشور اسلامی برای اولین بار در شورای حقوق بشر سازمان ملل این موضوع مورد توجه قرار گرفت، ادامه داد: وزرای خارجه برخی کشور‌های اسلامی از جمله اینجانب در آن نشست به صورت مجازی سخنرانی داشتم و ضمن محکومیت هتک حرمت قرآن کریم، در پایان برای اولین بار قطعنامه‌ای در ژنو در شورای حقوق بشر در محکومیت این اقدام صادر شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی، اضافه کرد: آقای سید حسن نصرالله هم از لبنان اشاره‌ای داشتند که دست پنهان صهیونیست‌ها در این ماجرا دیده می‌شود، لذا بنده در گفت‌وگو‌های خود با وزرای خارجه کشور‌های اسلامی توجه دادم به اینکه باید اهداف آن‌ها را بشناسیم و یک اقدام دسته‌جمعی برای مقابله با این توطئه داشته باشیم.

امیرعبداللهیان، بیان کرد: بعداز ظهر امروز وزیر خارجه سوئد با بنده تماس داشت و او ضمن محکومیت این اقدام به موضع نخست وزیر کشور خود اشاره کرد و از بنده خواست که با آقای رئیسی این موضع نخست وزیر سوئد را منعکس کنم که آن‌ها این اقدام را محکوم می‌کنند.

به گفته امیرعبداللهیان، وزیر خارجه سوئد توضیح داد که این فرد از پلیس سوئد صرفا برای تجمع، مجوزی داشته و هیچ مجوزی نه در پلیس و نه در دولت برای اهانت به قرآن کریم به این فرد داده نشده بود و این فرد از مجوزی که به او داده شده بود سوء استفاده کرده است و بنده نیز به او گفتم که شما نمی‌توانید احساسات و افکار عمومی ۲ میلیارد مسلمان جهان را نادیده بگیرید و نمی‌توانید به بهانه آزادی بیان، آزادی اعتقادات و ارزش‌های الهی مردم را مورد هدف قرار دهید.

وزیر امورخارجه، ادامه داد: همچنین به وزیرخارجه سوئد تاکید کردم که بیانیه وزارت خارجه سوئد در محکومیت این اقدام کافی نیست و باید فرد متخلف دستگیر و محاکمه شود و هرگز این اقدام تکرار نشود.

امیرعبداللهیان، می‌گوید: امشب با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی برای اتخاذ یک رویه واحد و با وزیر خارجه عربستان سعوی و چند کشور دیگر اسلامی گفت‌وگو و رایزنی خواهیم داشت.

سفیر به استکهلم نمی‌فرستیم

وزیر امور خارجه در پایان اشاره کرد: مدیرکل سیاسی ما، دقایقی پیش این موضوع را به دولت سوئد اعلام کرد که هم سفیر آن‌ها را نخواهیم پذیرفت و هم سفیر جدید ما به سوئد اعزام نخواهد شد تا زمانی که اقدام موثر، قابل قبول و بازدارنده‌ای از سوی دولت سوئد اتخاذ شود؛ البته به تلاش‌های خود برای اتخاذ یک موضع واحد از سوی همه کشور‌های اسلامی در قالب سازمان کنفرانس اسلامی ادامه خواهیم داد.

 

 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *