واکنش‌ها به هتاکی مجدد به قرآن کریم در سوئد

10:00 - 30 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۶۹۰
تعداد نظرات: ۲ دیدگاه
واکنش‌ها به هتاکی مجدد به قرآن کریم در سوئد
هتاکی مجدد به قرآن کریم در سوئد با موجی از واکنش‌های منفی و محکومیت‌ها مواجه شد.

خبرگزاری میزان – موضوع هتک حرمت قرآن کریم در سوئد در روز‌ها و هفته‌های اخیر سبب شده تا انتقاد‌ها از رویکرد و اقدام غیرمسئولانه این کشور افزایش یافته و کشور‌ها و سازمان‌های مختلف بر محکومیت بی احترامی به کتب مقدس تاکید کنند.

گوترش: سازمان ملل بر اجرای قطعنامه شورای حقوق بشر برای مبارزه با نفرت مذهبی تاکید دارد

بر اساس بیانیه سخنگوی سازمان ملل، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل در دیدار با نمایندگان سازمان همکاری اسلامی در ساختمان سازمان ملل در «نیویورک» تاکید کرد که این سازمان بر اجرای قطعنامه شورای حقوق بشر جهت مبارزه با نفرت مذهبی تلاش می‌کند.

در این بیانیه آمده است که «گوترش» ضمن همبستگی با جامعه مسلمانان، نابردباری، خشونت و اقدام‌های اسلام هراسانه را که سبب افزایش تنش، ایجاد تبعیض و افراط گرایی می‌شود، محکوم می‌کند.

در عین حال «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل در جمع خبرنگاران در رابطه با هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد اظهار کرد: کاملا روشن است که بی احترامی به کتب مقدس و اماکن عبادت غیر قابل قبول است، اما متاسفانه به شکلی تاریخی از چنین اقدام‌هایی برای تحریک استفاده می‌شود.

وی افزود: احترام مردم به مذهب یکدیگر امری مهم است.

سفیر ایران در عراق: بار دیگر نقاب از چهره غرب که در پشت دروغی تحت عنوان آزادی بیان پنهان شده بود، فرو افتاد

«محمد صادق آل کاظم»، سفیر کشورمان در عراق با انتشار توییتی نوشت: بار دیگر نقاب از چهره غرب که در پشت دروغی تحت عنوان آزادی بیان پنهان شده بود، فرو افتاد.

وی افزود: غرب از دروغ آزادی بیان به طور یک جانبه برای توهین به اعتقادات نزدیک به دو میلیارد مسلمان روی کره زمین استفاده می‌کند؛ این بار در سوئد به قرآن کریم اهانت شد تا تمدن جعلی که بر زوال مبتنی است، به پایان خود نزدیک شود.

عربستان: اقدام مقام‌های سوئدی در صدور مجوز برای هتک حرمت قرآن کریم را محکوم می‌کنیم

وزارت خارجه عربستان در واکنش به هتاکی مجدد به قرآن کریم در سوئد بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است که عربستان اقدام مقام‌های سوئدی مبنی بر اعطای مجوز به افراط گرا‌ها جهت آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم را محکوم کرده و آن را مردود می‌داند.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان همچنین آمده است که این وزارت خانه ضمن احضار کاردار سفارت سوئد از دولت این کشور خواسته است که همه اقدام‌های مخالف با آموزه‌های ادیان را متوقف کند.

ایران: توهین به عقاید و کتب آسمانی در هیچ یک از ادیان الهی جایگاهی ندارد

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار توییتی نوشت: تکرار اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و رفتار غیرمسئولانه دولت سوئد در همراهی با این اقدام نفرت انگیز به شدت محکوم است.

«امیرعبداللهیان» افزود: توهین به عقاید و کتب آسمانی در هیچ یک از ادیان‌الهی جایگاهی ندارد؛ ایران در کنار دیگر کشور‌های اسلامی و معتقد به کتب آسمانی آماده‌ی اقدامات هماهنگ بازدارنده است.

از سوی دیگر وزرای امور خارجه ایران و عراق در گفت‌وگویی تلفنی، اهانت به قرآن کریم در سوئد را قویا محکوم کردند.

بر این اساس در گفت‌وگوی تلفنی «حسین امیرعبداللهیان» و «فواد حسین»، طرفین اهانت به قرآن کریم را اهانت به عقلانیت و آزادی بیان خواندند و رفتار غیرمسئولانه دولت سوئد را نکوهش و محکوم کردند.

وزرای امور خارجه ایران و عراق بر ضرورت تشکیل نشست سازمان همکاری اسلامی تاکید کردند.

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز اعلام کرد که در واکنش به هتک حرمت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم در کشور سوئد، سفیر سوئد در تهران از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه، احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به این اقدام موهن به وی ابلاغ شد.

وی گفت: تکرار بی‌حرمتی به قرآن کریم و مقدسات اسلامی در سوئد را به شدت محکوم می‌کنیم و مسئولیت کامل پیامد‌های تحریک احساسات مسلمانان جهان را متوجه دولت سوئد می‌دانیم.

«کنعانی» افزود: ادامه بی‌حرمتی به مقدسات اسلامی و نفرت پراکنی از این راه، مصداق کامل خشونت سازمان یافته و اقدامی خصمانه علیه ۲ میلیارد جمعیت مسلمان جهان، انسان‌های خداباور و پیروان ادیان آسمانی تلقی می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهار کرد: کشوری که مدعی حقوق‌بشر و حقوق شهروندی است، چگونه اجازه می‌دهد که این گونه حقوق بیش از ۲ میلیارد مسلمانان جهان و حدود یک میلیون شهروند مسلمان سوئدی نقض و مورد بی‌حرمتی قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به قطعنامه اخیر مصوب شده در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو علیه اهانت به قرآن کریم، مجوز مجدد دولت سوئد در هتک حرمت به قرآن کریم را بی‌توجهی دولت این کشور به مصوبات نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری دانست و از دولت سوئد خواست به مسئولیت‌های بین‌المللی خود در ممانعت از تکرار چنین اقدامات تأسف‌بار، ناقض حقوق بشر و مغایر با ارزش‌های دینی و انسانی عمل کند

«کنعانی» تاکید کرد: از منظر جمهوری اسلامی ایران هرگونه اهانت به مقدسات دینی و کتب آسمانی در هر کجا و توسط هر کس که باشد، محکوم است و آزادی بیانی که هدف آن تعرض به کرامت، ارزش‌ها و مقدسات دینی انسان‌های اصیل و خداجو باشد، آزادی بیان نیست و فاقد ارزش است.

سفیر سوئد گفت که مراتب را سریعا به دولت متبوع خود منعکس می‌کند.

«حسین امیرعبداللهیان»، همچنین به دبیرکل سازمان ملل درباره اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد نامه نوشت و از وی خواست ضمن محکوم کردن فوری این اقدام، تدابیر لازم را در سریع‌ترین زمان به منظور عدم تکرار و جلوگیری از عواقب خطرناک گسترش و تداوم این پدیده موهن و تحریک‌آمیز اتخاذ کرده و از دولت‌های عضو سازمان ملل بخواهد که با آمران و عاملان این اقدام شدیدا برخورد کنند.

سید حسن نصرالله: سفیر سوئد باید از لبنان اخراج شود

«سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب الله لبنان در واکنش به هتک مجدد حرمت قرآن کریم گفت: ملت‌های مسلمان باید از دولت‌های خود بخواهند که سفرای سوئد در این کشور‌ها را اخراج کرده و خودشان نیز پس از نماز جمعه، تحصن کنند.

وی ضمن درخواست از دولت لبنان مبنی بر خارج کردن سفیر خود از سوئد، اظهار کرد: دولت لبنان باید سفیر سوئد را در اعتراض به هتک حرمت به مقدسات مسلمانان اخراج کند.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به این که هر مسلمانی باید به مسئولیت خود در قبال امت اسلامی عمل کند، گفت: به نظر می‌رسد که موساد در پس این فتنه قرار دارد.

عراق: در تلاشیم تا سفارت عراق در استکهلم را تعطیل کنیم

«احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که اقدام‌های دیپلماتیک برای بسته شدن سفارت عراق در استکهلم سریعا آغاز می‌شود تا پس از آن، سفیر سوئد نیز از بغداد اخراج شود.

سخنگوی وزارت خارجه عراق همچنین از درخواست این کشور مبنی بر برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی با هدف جلوگیری از تکرار اهانت به قرآن کریم خبر داد.

«باسم العوادی»، سخنگوی دولت عراق هم در این رابطه اظهار کرد: دولت عراق، برای حمایت از همه هیئت‌های دیپلماتیک، راهبرد جدیدی تدوین کرده است؛ هتک حرمت قرآن و پرچم عراق، بر وضعیت امنیتی عراق تاثیر می‌گذارد.

در عین حال، پارلمان عراق در واکنش به هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد تاکید کرد که قاطعانه از اقدام دولت عراق در این زمینه حمایت می‌کند.

ترکیه: آنکارا آماده همکاری در زمینه مقابله با اسلام هراسی، بیگانه هراسی، نژادپرستی و تبعیض است

وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم در سوئد با شدیدترین الفاظ، اظهار کرد: پس از حمله نفرت انگیز به قرآن در مقابل مسجدی در استکهلم در ۲۸ ژوئن (۷ تیر)، شورای حقوق بشر سازمان ملل در قطعنامه‌ای که در ۱۲ جولای (۲۱ تیر) تصویب کرد؛ بر اساس آن قطعنامه حمله به قرآن را باید نفرت پراکنی دینی دانست.

در این بیانیه ضمن اشاره به اعلام آمادگی ترکیه برای همکاری با کشور‌هایی که شاهد حملات در زمینه اسلام هراسی، بیگانه هراسی، نژادپرستی و تبعیض، آمده است: از سوئد انتظار داریم در چارچوب مسئولیت‌های بین المللی اش به ویژه تعهدات این کشور در چارچوب سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا و شورای اروپا، اقدام‌های بازدارنده جهت جلوگیری از چنین جنایت نفرت انگیزی علیه دین اسلام و میلیارد‌ها مسلمان را انجام دهد.

قطر: از استکهلم می‌خواهیم تمام اقدام‌های لازم را برای توقف چنین اعمال شرم آوری انجام دهد

وزارت خارجه قطر در واکنش به هتک مجدد قرآن کریم در سوئد گفت: سفیر سوئد را احضار کرده و از استکهلم خواستیم اقدام‌های لازم را برای توقف چنین اعمال شرم آوری انجام دهد.

در این بیانیه آمده است: هتک حرمت قرآن کریم و اعطای مجوز مکرر برای چنین اقدامی در سوئد را محکوم می‌کنیم.

انتهای پیام/


Jazireh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
0
0
قـــرآن ; آیــات خداوند معلم بشریت ومقدس ترین اقـوال الـهی اسـت
? نه فقط سوئـد ، بلـڪه همه کشورهای اروپایی را مسئول هتک حرمت به ادیان الهی میدانــیم ، و این اقدام بـــزدلانـه را محـــــڪوم مـیکــنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
0
0
لعنت بر ا سرا ئیل
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *