گفت‌وگو

حضرت رقیه(س) سند مظلومیت امام حسین(ع) بود

7:53 - 30 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۶۵۲
حضرت رقیه(س) سند مظلومیت امام حسین(ع) بود
یک کارشناس علوم قرآنی معتقد است حضرت رقیه(س) سند مظلومیت امام حسین(ع) و عدم موفقیت انحراف افکار عمومی توسط دشمنان بوده است.

رضا صادقی کارشناس علوم قرآنی در مورد روز سوم ماه محرم گفت: روز سوم ماه محرم منتسب به حضرت رقیه(س) است. ایشان دردانه سه‌ساله سیدالشهدا(ع) بودند، نام مبارکشان در بعضی از کتاب‌های تاریخی و مقاتل نقل شده است و برخی دیگر مانند «ریاض‌الاحزان» از ایشان با نام فاطمه صغری یاد کرده‌اند. حضرت رقیه(س) در کاروان کربلا و در روز عاشورا حضور داشتند و روز سوم صفر سال ۶۱ در سفر اهل بیت(ع) به شهر شام از دنیا رفتند.

وی حقانیت امام حسین(ع) در جریان واقعه کربلا را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: سند‌های متقن همانند حضرت رقیه(س) و حضرت علی اصغر(ع) که کودکان حاضر در کاروان بوده و به شهادت رسیدند، نشان‌هایی از مظلومیت سیدالشهدا(ع) هستند و بیانگر این مهم که امام حسین(ع) هرگز قصد جنگ نداشتند، در حالی که عبیدالله و یزید آنان را به جرم مبارزه با نظام اسلام به جامعه معرفی کرده بودند. آنان با موج‌سواری بر عرصه اذهان عمومی تلاش داشتند تا این امام بزرگوار را دشمن اسلام و خارج شده از دین اسلام معرفی کنند، اما موفق نشدند.

وی ادامه داد: بنا بر مستندات تاریخی بعد از شهادت امام حسن(ع) و بنا بر وصیت ایشان مبنی بر اینکه همسرشان ام‌اسحاق تنها و بی‌سرپرست نماند، امام حسین(ع) با ام‌اسحاق ازدواج کرده و از ایشان صاحب فرزند دختری به نام فاطمه صغیره شدند؛ پس از یک سال ام‌اسحاق بر اثر بیماری درگذشت و کفالت فرزند او را حضرت زینب(س) به عهده گرفتند.

صادقی به شیوه تربیت ائمه معصومین(ع) اشاره و تاکید کرد: حضرت رقیه(س) الگوی تربیت صحیح است. با تدبر در جملات کوتاهی که او هنگام دیدن سر بریده پدر به زبان آورده، به خوبی می‌توان دریافت که این کودک از چه معرفت والایی برخوردار بوده است. دختر سه چهار ساله امام حسین(ع) که در سفر کربلا همراه اسرای اهل بیت بوده، در شام، شبی پدر را به خواب دید و پس از بیدار شدن بسیار گریست و بی‌تابی کرد و پدر را صدا زد. هنگامی که خبر به یزید رسید دستور داد تا سر مطهر امام حسین(ع) را نزد ایشان ببرند و دیدن این صحنه دل ایشان را بیشتر به درد آورد و همان روزها در خرابه شام که محل اقامت موقت اهل بیت(ع) شده بود، فوت کردند.

وی در مورد نقش جریان‌ساز حضرت رقیه(س) بیان کرد: جریان کربلا محدود به واقعه عاشورا نیست، چراکه پس از آن با ادامه حرکت کاروان اسرا، مبارزه خاندان اهل بیت(ع) با یزید همچنان ادامه داشت. ادامه نهضت حسینی را می‌توان از خطبه‌های غرا و فصیح امام سجاد(ع) تا نقش بیدارگری حضرت زینب(س) در شهرهای بزرگی چون کوفه و شام دانست. در این میان بسیاری از مسیحیان و یهودیان با دیدن کاروان اسرا مسلمان شدند.

کارشناس علوم قرآنی تاثیر جریان کاروان اسرا بر جایگاه یزید را مورد بررسی قرار داد و افزود: خانواده یزید و غلامانش با دیدن اهل بیت پیامبر اسلام(ص) که در اسارت بودند و شهادت حضرت رقیه(س) همچنین سخنرانی‌های ارزشمند و اثرگذار حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) یزید را مورد انتقاد قرار دادند و او را محکوم کردند. این حرکتی بود که از درون خانواده یزید به عنوان فشار بر حکومت یزید ایجاد شد.

صادقی توسل به حضرت رقیه(س) را مهم دانست و بیان کرد: اسرای کاوران کربلا در مسیر شام مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند، به حدی که در برخی از مستندات تاریخ آمده است در زمان دفن حضرت رقیه(س) آثار ضرب و شتم ماموران یزید بر بدن آن بانوی بزرگ کاملا مشخص بوده است. اکنون یکی از کانون‌های قابل توجه و توسل در نزد محبان اهل بیت(ع) حضرت رقیه(س) است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *