ایروانی: ایران از اعطای مجوز سوریه به سازمان ملل برای استفاده از گذرگاه مرزی باب الهوی استقبال می‌کند

23:26 - 28 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۵۶۶
ایروانی: ایران از اعطای مجوز سوریه به سازمان ملل برای استفاده از گذرگاه مرزی باب الهوی استقبال می‌کند
سفیر ایران در سازمان ملل گفت که کشورمان از تصمیم حاکمیتی دولت سوریه در اعطای مجوز به سازمان ملل برای استفاده از گذرگاه مرزی باب الهوی استقبال می‌کند.

خبرگزاری میزان - امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره وتوی قطعنامه سوریه از سوی روسیه ذیل دستور کار توسل به وتو، گفت: ما متأسفیم که شورای امنیت نتوانست در مورد قطعنامه سازوکار فرامرزی در سوریه به توافق برسد.

ایروانی، اظهار کرد: ما از تصمیم حاکمیتی دولت جمهوری عربی سوریه که در ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۳، اعطای مجوز برای یک دوره ۶ ماهه به سازمان ملل و آژانس های تخصصی مربوطه برای استفاده از گذرگاه مرزی باب‌ الهوی برای رساندن کمک های بشردوستانه به مردم نیازمند در منطقه شمال غرب این کشور اعلام کرده، استقبال می‌کنیم.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، افزود: ایران از ارائه کمک‌های بشردوستانه بدون سیاسی‌کاری و هرگونه پیش‌شرطی و بر اساس اصول انسانی، بی‌طرفی و عدم تبعیض حمایت می‌کند و ملاحظات سیاسی نباید مانع ارسال کمک‌ها به نیازمندان باشد.

نماینده ایران در سازمان ملل، اضافه کرد: حصول اطمینان از ارسال کمک‌های بی‌طرفانه و غیرسیاسی به تمام مناطق سوریه برای نجات جان افراد و دستیابی به آسیب پذیرترین افراد ضروری است.

به گفته وی، رعایت و احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه در طول این فرآیند بسیار مهم است. برنامه‌ریزی کمک‌های بشردوستانه به سوریه باید به گونه‌ای باشد که به بازسازی زیرساخت‌ها و تقویت اقتصاد سوریه کمک کند. حمایت از توسعه پایدار و بلند مدت در سوریه حیاتی است.

سفیر ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه ادامه تحریم‌های یک‌جانبه مانع مهمی برای بهبود وضعیت انسانی و اقتصادی سوریه است، بیان کرد: این اقدامات غیرقانونی بر اقتصاد و زندگی مردم تأثیر منفی گذاشته و در عین حال ظرفیت دولت را برای ارائه خدمات اساسی محدود کرده است. با توجه به زلزله اخیر در سوریه، لغو این اقدامات ناعادلانه بسیار مهم تر است.

ایروانی، ابراز امیدواری کرد که در ارائه کمک‌های بشردوستانه، سازمان ملل و آژانس‌های مربوطه آن به نگرانی‌های مشروع دولت سوریه که شامل نگرانی از انحراف کمک‌ها به سازمان‌های تروریستی در منطقه شمال غرب و توزیع شفاف و بدون تبعیض کمک‌هاست، توجه کند.

وی ادامه داد: جمهوری عربی سوریه بارها تاکید کرده است که سازوکار فرامرزی حاکمیت و تمامیت ارضی آن را تضعیف می‌کند و فرصتی را برای گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند تا از کمک‌های بشردوستانه برای منافع خود بهره‌برداری کنند.

نماینده ایران در سازمان ملل، گفت: این وضعیت نگرانی‌های مشروعی را در مورد نیات غرب ایجاد می‌کند، مبنی بر اینکه کشورهای غربی به دنبال تجزیه سوریه و ایجاد یک منطقه خودگردان به فرماندهی تروریست‌ها در شمال غرب باشند؛ ادامه حمایت از این گذرگاه مرزی از طریق کمک‌های بشردوستانه این نگرانی ها را بیشتر می کند.

سفیر ایران تاکید کرد: کشورهای غربی باید در رویکرد خود تجدید نظر کنند، رویکردی که به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه کاملاً احترام بگذارد و از مشروعیت بخشیدن به گروه‌های تروریستی در ادلب از طریق کمک های بشردوستانه اجتناب کند.

وی عنوان کرد: کشورهای غربی به جای تداوم فضایی که این گروه‌های تروریستی که میلیون‌ها نفر را به گروگان گرفته‌اند، قادر می‌سازد تا فعالیت پ‌های غیرقانونی خود را دنبال کنند، باید محیطی را ایجاد کنند که گفت‌وگو بین دولت سوریه و طرف‌های مربوطه را تشویق کند؛ به این ترتیب می‌توان تروریست‌ها را متقاعد کرد که سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به مداخلات خارجی که تمامیت ارضی سوریه را نقض می‌کند، پایان دهند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، گفت: ایران بر تعهد خود برای ادامه حمایت از مردم و دولت سوریه در غلبه بر تهدیدات تروریسم و اشغال خارجی تاکید می‌کند؛ ما آماده کمک به بازسازی کشور، تضمین وحدت و حفظ تمامیت ارضی سوریه هستیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: سازمان ملل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *