پوستر نخستین جشنواره فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد/ توضیحات کمال تبریزی درباره جشنواره

14:59 - 27 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۴۶۹
پوستر نخستین جشنواره فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد/ توضیحات کمال تبریزی درباره جشنواره
مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره فیلم اقوام ایرانی و نشست خبری این رویداد با حضور کمال تبریزی، صبح امروز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه در سالن زنده‌یاد سیف‌الله‌داد خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میزان - کمال تبریزی دبیر نخستین جشنواره فیلم اقوام ایرانی در ابتدای نشست خبری این رویداد ضمن تشریح دلایل خود برای پذیرش دبیری این جشنواره گفت: به نظرم چنین جشنواره‌ای باید سال‌ها پیش برگزار می‌شد تا همدلی میان اقوام شکل بگیرد و اتحاد و یکپارچگی بین قومیت‌های مختلف و زیبای کشور با آن فرهنگ گسترده ایجاد شود. به همین دلیل فکر کردم این جشنواره می‌تواند تأثیرگذار باشد و به لحاظ مفهومی به اتفاقاتی که در شرایط اخیر با آن رو‌به‌رو هستیم، کمک کند و بر یکپارچگی و اتحاد اقوام مختلف در کشور تاکید داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس شناختش از مردم تبریزاین رویداد می‌تواند قدم معتبری باشد، گفت: تبریزی‌ها همیشه کارهای ماندگاری انجام می‌دهند و امیدوارم این جشنواره هم کاملاً مستقل و مردمی برگزار شود و سال‌ها عمر کند و ماندگار باشد. دلم می‌خواهد شرایطی فراهم شود که این جشنواره هویت مردمی خود را حفظ کند و کمتر شائبه دولتی بودن را داشته باشد اما نمی‌توان بدون پشتیبانی نهادها کار را پیش برد، به همین دلیل از وزارت ارشاد می‌خواهیم که برای صدور پروانه نمایش فیلم‌ها کمک کنند و ادارات کل ارشاد استان‌ها نیز با ما همراه باشند.

در ادامه مهدی حیدری مدرس دانشگاه و رئیس جشنواره بیان کرد: دغدغه ما برای انتخاب دبیر این جشنواره مبنی‌ بر این بود که کسی را انتخاب کنیم که هم ما را حمایت کند، هم به ما کمک کند و هم به این جشنواره نشان ویژه‌ای بدهد. برای سمت دبیری جشنواره افراد مختلفی به ما پیشنهاد شد ولی در نهایت به آقای تبریزی رسیدیم و خوشحالم که ایشان دبیری را پذیرفتند و ما را تنها نمی‌گذارند.

برومند: ما و مسئولان قدر داشته‌ها و ثروت ملی خود را نمی‌دانیم

پس از آن مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم اقوام ایرانی خیلی جذاب و هیجان‌انگیز است، گفت: از صمیم قلب می‌گویم دلم برایش رفته است زیرا کمتر کشوری در دنیا این قدر تنوع اقوام، آداب و رسوم و طبیعت دارد. خودمان به خوبی می‌دانیم هیچ مملکتی در جهان نیست که همزمان در گوشه‌ای از آن بتوانی در دریا شنا کنی و در گوشه‌ای دیگر اسکی کنی! پس باید قدر آن را بدانیم.

وی ادامه داد: آنچه که مرا آزرده می‌کند این است که هم ما و هم مسئولان قدر داشته‌ها و ثروت ملی خودمان را نمی‌دانیم. باید تلاش کنیم ثروت‌های ملی‌مان را حفظ کنیم، باید به رنگ‌ها، موسیقی، رقص و صنایع‌دستی اقوام توجه شود و خوشحالم که توجه فیلمسازان به این موضوع جلب شده است. امیدوارم جشنواره موفقی پیش رو داشته باشیم.

قائمیان: همه ما یک ملت و در کنار هم هستیم

در ادامه این نشست فرهاد قائمیان بازیگر سینما و تلویزیون با حضور روی صحنه خطاب به کمال تبریزی بیان کرد: این اقدام شما و دوستان برای ایران یک غنیمت و افتخار است. خوشحالم که هنوز این تعهد و عرق ملی از بین نرفته و اینجا در خدمت شما هستم. به نظرم بزرگ‌ترین نتیجه‌ای که این جشنواره خواهد داشت این است که ما خواهیم گفت یک ملت هستیم و همه اقوام کنار هم هستند. در شرایطی که فشارهای زیادی برای تجزیه این قومیت‌ها و این خاک وجود دارد، از آقای تبریزی تشکر می‌کنم که چنین جشنواره‌ای را راه‌اندازی کرده است. همه ما یک ملتیم و این ملت با هیچ باد و طوفانی از بین نمی‌رود. نسلی که الان فیلم می‌سازد هم این موضوعات را می‌داند.

تبریزی: انتظارها در حد اولین جشنواره باشد

بخش بعدی نشست به پاسخگویی پرسش‌های اهالی رسانه اختصاص داشت که کمال تبریزی در ابتدای این بخش عنوان کرد: من فکر می‌کنم باید انتظارها در حد اولین جشنواره باشد تا ببینیم آیا می‌شود برای دوره‌های بعدی سرمایه‌گذارها و نهادها را به این حوزه وارد کرد و فیلم‌هایی با زبان و گویش‌های اقوام مختلف ساخت یا نه. البته دوستان به ما این امیدواری را داده‌اند و گفته‌اند که فیلمسازان گمنام در نقاط مختلف آثاری ساخته‌اند که در حیطه زبان محلی خود بوده‌است اما امکان بروز نداشته‌اند و می‌توانند در این جشنواره باشند ضمن اینکه باید ببینیم از فراخوان چقدر استقبال می‌شود. همچنین باید با یک هیئت انتخاب خوب آثار را گزینش کنیم تا فیلم‌ها از ممیزی‌ها صحیح و سالم بیرون بیاید و بتوانند حتی جنبه نقد هم داشته باشند.

مهدی حیدری نیز با اشاره به اینکه اولین دوره حتماً ایرادهایی خواهد داشت، گفت: می‌خواهیم کاری انجام دهیم که در شأن اقوام باشد. فراخوان جشنواره امروز در سایت منتشر شد و برای اولین بار گفتیم دوستانی که از سال ۹۶ به بعد در حوزه اقوام آثاری ساخته‌اند، فیلم‌های خود را ارسال کنند. در جشنواره ما اینچنین نیست که فقط فیلم‌هایی با لوکیشن‌های استان‌ها را بپذیریم بلکه آثار ارسالی باید سنخیتی با اقوام داشته باشند. فیلم‌هایی که به جشنواره راه پیدا کنند و داوری شوند، همزمان با تبریز در استان‌های قوم‌نشین هم اکران خواهند شد.

در پایان این مراسم پوستر جشنواره با حضور کمال تبریزی، مهدی حیدری، شعردوست، فرهاد قائمیان و… رونمایی شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *