حضرت علی اصغر نماد مظلومیت سیدالشهدا

16:14 - 27 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۳۱۸
حضرت علی اصغر نماد مظلومیت سیدالشهدا
نشست خبری همایش جهانی شیرخوارگان حسینی به همت مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) سه‌شنبه ۲۷ تیر ماه در بوستان نهج البلاغه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میزان، در این نشست داوود منافی‌پور دبیر مجمع جهانی شیرخوارگان حسینی با اشاره به برگزاری همایش جهانی شیرخوارگان حسینی در بیش از ۸هزار نقطه در ایران و ۴۵ کشور جهانی آن را حرکتی عظیم در راستای تربیت سربازان امام زمان (ع) دانست و بیان کرد: پیام مجمع شیرخوارگان حسینی به واسطه میلیون‌ها مادر در جای جای دنیا مخابره می‌شود و آن‌ها بدین وسیله اعلام می‌کنند که پرورش‌دهندگان سربازان ظهورند و بیعت این مادران زمینه‌ساز ظهور خواهد بود.

وی تاکید کرد:شهادت حضرت علی اصغر (ع) سندی آشکار از مظلومیت سیدالشهدا (ع) محسوب می‌شود، از این رو برترین و بهترین سند برای تبیین حرکت انسان‌ساز سیدالشهدا (ع) است، زیرا امام حسین (ع) هرگز حاضر به بیعت و سازش با ستمکاران زمان خود نشد.

منافی‌پور شبهات ایجاد شده درباره همایش شیرخوارگان حسینی را مورد بررسی قرار داد و افزود: اخیراً شبهاتی از سوی برخی از دشمنان اعلام شده و کشور‌هایی مانند عربستان به آن دامن زده‌اند. آنان می‌گویند اصلاً شخصیتی با عنوان حضرت علی اصغر (ع) در واقعه کربلا وجود نداشته است، این در حالیست که حتی اسناد و مدارک اهل سنت نیز مبتنی بر حضور این شیرخواره بزرگوار دارد و در مورد شیوه به شهادت رساندن ایشان هم نکاتی بیان شده است.

وی در مورد برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی تاکید کرد: برگزاری همایش‌هایی همانند همایش جهانی شیرخوارگان حسینی در سطح جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته و باعث می‌شود تا سوالات فراوانی درباره علل و فلسفه وجودی این همایش شکل گیرد. این سوالات در ذهن و زبان تمامی انسان‌ها نسبت به هویت وجودی عاشورا و اسرار آن با محوریت شهید شیرخوار کربلا حضرت علی اصغر (ع) مطرح می‌شود و بدین ترتیب حرکت معرفی و بیان واقعه کربلا مطرح می‌شود.

دبیر مجمع جهانی شیرخوارگان حسینی اهداف برگزاری این همایش را مورد بررسی قرار داد و افزود: گرد هم آمدن مادران به همراه نوزادانشان زمینه‌سازی تربیت سربازان حضرت ولیعصر (عج) در هنگام ظهور است، زیرا قائم آل محمد (عج) در هنگام ظهور، خود را فرزند حسین بن علی (ع) می‌خواند، پس می‌بایست تا به آن هنگام امام حسین (ع) را به جهانیان معرفی کنیم و بهترین راه شناساندن سیدالشهدا (ع) به جهانیان احیای کربلا با واقعه‌گویی شهادت مظلومانه حضرت علی اصغر (ع) انجام می‌شود.

وی ضمن گلایه از مسئولان به دلیل عدم همکاری برای برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در مصلی امام خمینی (ره) تاکید کرد: علیرغم تلاش‌های فراوان مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع)، اجازه برگزاری این همایش در مصلی ارائه نشد و این همایش به صورت جداگانه در مساجد برگزار می‌شود.

منافی‌پور تاکید کرد: اگر بخواهیم مظلومیت سیدالشهدا (ع) را مطرح کنیم به یک نماد و نشانه نیاز داریم که شهادت حضرت علی اصغر (ع) بهترین آنان است، زیرا صحنه‌ای از عاشورا و واقعه کربلا را برای جامعه مطرح و به تصویر می‌کشد.

وی عناصر مهم همایش شیرخوارگان حسینی را مطرح و بیان کرد: برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه ماه محرم با حضور مادران به عنوان نماد تربیت فرزندان و حضور شیرخوارگانی که بی دفاع و یادآور حضرت علی اصغر (ع) در واقعه کربلا هستند، برگزاری می‌شود. لباس سبزی که تن‌پوش آنان است یادآور لباس علوی و از رنگ خدا است، همچنین سربند صاحب الزمان (عج) برای تعریفی از حضور کودکان به عنوان سربازان شیرخوار حضرت ولیعصر (عج) در نظر گرفته می‌شود. این کودکان به عنوان کسانی که یاری‌دهنده امام زمان خود بوده و قصد دارند تا در رکاب امام عصر (عج) عدالت را جهانی و دنیا را از ظلم پاکسازی کنند، در نظر گرفته شده است، البته عزاداری برای طفل شیرخواری که به عنوان فرزند پیامبراسلام (ص) محسوب می‌شود و در واقعه کربلا به شهادت رسید، نکته ارزشمندی است که پیام و هدف اصلی همایش شیرخواران را مطرح می‌کند.

دبیر مجمع جهانی شیرخوارگان حسینی درباره حمایت‌های مردمی از این همایش افزود: خوشبختانه با افتخار بیان می‌کنیم که حمایت‌های مردمی بوده است که از ابتدا تاکنون پشنوانه همایش شیرخوارگان حسینی بوده و به مهندس توسعه ختم می‌شود که توسعه سربازان امام زمان (عج) را هدف قرار داده است. به همین منظور مجمع توانسته برای صدور پیام اصلی همایش شیرخوارگان حسینی به دنیا در بیش از صد کارگاه اقدام به دوخت لباس و بسته‌بندی لباس کرده و آن را به ۱۲۰ کشور خصوصا کشور‌های همسایه ارسال کرده است، همچنین برنامه واقعه‌خوانی از جمله برنامه‌هایی است که در نظر است و در پک‌هایی که ارسال شده قرار گرفته است. این متن‌ها به ۴۷ زبان خارجی ترجمه شده است.

منافی‌پور در مورد پیشینه نذر بیان کرد: نذر در قرآن کریم هنگامی که مادر حضرت مریم نیت کرد تا فرزند خود را نذر عبادت کند، مطرح شده است. از این رو در همایش شیرخوارگان حسینی نیز این اصل در نظر گرفته شده است.

وی در مورد جلسات برگزار شده طی چندین سال گذشته افزود: از ابتدای شکل‌گیری همایش شیرخوارگان حسینی حدود ۸هزار جلسه در ایران و ۴۵ کشور دیگر جهان شکل گرفته است. همایش شیرخوارگان حسینی حرکتی بود که در سال اول با حدود ۸۰۰ نفر شکل گرفت، اما امسال همان نوزادانی که در سال اول شرکت کرده بودند، سربازان ۲۱ ساله امام زمان (عج) هستند و این بخشی از افتخار ماست.

دبیر مجمع جهانی شیرخوارگان حسینی شبکه‌سازی محبین اهل بیت (ع) در سراسر دنیا را نکته‌ای مهم دانست و بیان کرد: هدف ما توسعه پیام واقعی کربلا در سراسر دنیاست و همایش شیرخوارگان حسینی نیز در این راستا وسیله‌ای برای بیان مظلومیت سیدالشهدا (ع) و خانواده و یاران ایشان است.

وی به یکی از رویکرد‌های مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) اشاره و بیان کرد: مسیحیان نزدیک‌ترین ادیان الهی به دین اسلام هستند. حضرت مسیح (ع) در زمان ولایتش در مورد پیامبر اسلام (ص) و قیام عاشورا نکاتی را مطرح کرده بودند و این مهم مورد توجه برخی از مسیحیان قرار گرفته است تا جایی که تا مدتی آنان در کربلا زندگی می‌کردند. از این رو می‌توان مسیحیان را بازوان توسعه پیام عاشورا و مهندسی توسعه در جهان دانسته و با بیان پیام قیام کربلا همراه کرد، زیرا پیام عاشورا چیزی جز انسانیت، منش انسانی و اندیشه متعالی نیست. در این زمینه سیدالشهدا (ع) الگوی این مهم است و همه آزادگان جهان می‌توانند از این پیام استفاده کنند.

منافی‌پور به نذر شیر در اروپا اشاره و تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم پیام همایش شیرخوارگان حسینی را به گوش جامعه اروپا برسانیم، قصد داریم تا با قرار دادن موکب‌های نذر شیر، آنان را متوجه اهداف بلند همایش شیرخوارگان کنیم که جامعه انسانی را متوجه هزاران کودکی می‌کند که در گرسنگی و فقر قرار دارند و در عین حال فلسفه واقعه کربلا را نیز مطرح می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی سازمان ملل متحد دعوت شدم تا در مورد همایش شیرخوارگان حسینی در شهریور ماه سخنرانی داشته باشیم و این امر نشان می‌دهد که در هدف‌گذاری‌ها و تلاش‌های خود موفق عمل کردیم. البته در واقعه کربلا بیان شده است که دو چیز به آسمان برده شد؛ یکی خون گلوی حضرت علی اصغر (ع) و دیگری پیراهنی که بر تن امام حسین (ع) قرار داشت و از زمان حضرت آدم به دست انیبا بوده تا به دست حضرت زهرا (س) رسیده و به تن امام حسین (ع) رفته است. البته در این زمینه استدالال‌ها و مستنداتی کامل وجود دارد که اطلاعات کامل را می‌توان در فضای مجازی دریافت کرد.

در انتهای این مراسم ضمن رونمایی از نماد شیعه، نریمان پناهی‌پور ذاکر اهل بیت (ع) نیز نوحه‌سرایی کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *