رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سایه اختلافات بر سر روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی

16:42 - 27 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۲۹۶
سایه اختلافات بر سر روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی
روابط میان رژیم صهیونیستی و آمریکا طی ماه‌های گذشته به دلایل مختلف از جمله طرح اصلاح قضایی نتانیاهو تیره شده است.

خبرگزاری میزان - بر اساس گزارش‌های منتشر شده، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا موافقت کرد که اواخر سال جاری با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار کند؛ این خبر در بحبوحه ماه‌ها تنش منتشر می‌شود.

پیشنهاد این دیدار در سفر سه‌شنبه به کاخ سفید از سوی «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی ارائه شد.

این نخستین دیدار از زمان بازگشت نتانیاهو به سمت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اواخر سال گذشته میلادی خواهد بود؛ اقدامات کابینه نتانیاهو در ماه‌های گذشته که به اذعان «بایدن» افراطی‌ترین کابینه تاریخ این رژیم است، خشم واشنگتن را برانگیخت. 

از جمله موضوعات مورد انتقاد آمریکا طرح اصلاح قضایی رژیم صهیونیستی و همچنین موضوع شهرک‌سازی‌های این رژیم در فلسطین اشغالی است.

دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «بایدن» طی یک تماس تلفنی از نتانیاهو دعوت کرد که به آمریکا سفر کند.

بر اساس گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، نخست وزیر این رژیم این دعوت را پذیرفت و توافق شد که طرفین جزئیات را هماهنگ کنند. 

اما در بازخوانی این تماس که به طور مشخص مدت‌ها پس از بیانیه رژیم صهیونیستی منتشر شد، هیچ اشاره‌ای به این نشست یا دعوت از نتانیاهو نشده بود. 

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفت: آن‌ها توافق کرده‌اند که احتمالا قبل از پایان سال جاری ملاقات کنند؛ شاید در پاییز.

با این حال، کربی از بیان اینکه آیا این به معنای دعوت به کاخ سفید است یا یک جلسه در مکان دیگری خودداری کرد.

تنش‌ها در روابط واشنگتن تل آویو

روابط بین آمریکا و یکی از نزدیکترین متحدان تاریخی آن پس از بازگشت سیاسی «نتانیاهو» در راس یک کابینه افراطی در دسامبر، تحت تنش شدید قرار گرفته است.

دو طرف به ویژه بر سر تلاش بسیار مورد مناقشه نتانیاهو برای اصلاح قدرت سیستم قضایی رژیم صهیونیستی که ماه‌ها اعتراضات خیابانی گسترده را به راه انداخته است، اختلاف نظر دارند.

دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی، می‌گوید که نتانیاهو در تماس تلفنی به بایدن گفته که لایحه اصلاح قضایی هفته آینده تصویب خواهد شد و او قصد دارد در تعطیلات تابستانی از باقی اصلاحات حمایت عمومی گسترده‌ای را کسب کند.

بر اساس متن بازخوانی تدوین شده آمریکا، بایدن نگرانی خود را درباره ادامه رشد شهرک‌سازی صهیونیست‌ها ابراز کرد و بر لزوم اتخاذ تدابیری برای حفظ پایداری یک کشور فلسطینی در کنار رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

این بیانیه می‌گوید که بایدن درباره اصلاح قضایی مجددا بر نیاز به گسترده‌ترین اجماع ممکن تأکید کرده است. 

در اوایل این ماه، بایدن در مصاحبه‌ای به «سی‌ان‌ان» گفت که کابینه نتانیاهو یکی از افراطی‌ترین کابینه‌هایی است که تابحال دیده. 

بایدن در پاسخ به این سوال که چرا نتانیاهو را به آمریکا دعوت نکرده است، گفت که واشنگتن راه‌های تماس دیگری مانند «هرتزوگ» دارد. 

کابینه نتانیاهو استدلال می‌کند که اصلاح قضایی برای اطمینان از توازن بهتر قدرت بین مقامات منتخب و سیستم قضایی ضروری است. 

با این وجود کاخ سفید معتقد است توافق بایدن برای ملاقات با نتانیاهو به این معنا نیست که نگرانی ما درباره این اصلاح قضایی کاهش یافته یا نگرانی کمتری نسبت به برخی از فعالیت‌ها و رفتار‌های افراطی برخی از اعضای کابینه نتانیاهو داریم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *