شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها مصلحت‌سنجی نمی‌کند/ بررسی دقیق و قانونی احراز صلاحیت‌ها حق‌الناس است

10:47 - 27 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۲۰۶
دسته بندی: سیاست ، عمومی
شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها مصلحت‌سنجی نمی‌کند/ بررسی دقیق و قانونی احراز صلاحیت‌ها حق‌الناس است
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: بررسی دقیق و قانونی احراز صلاحیت‌ها حق‌الناس است.

خبرگزاری میزان - به گزارش شورای نگهبان، غلامرضا مولابیگی عضو حقوقدان شورای نگهبان به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» شبکه پنج سیما اظهار داشت: صلاحیت و وظایف شورای نگهبان در قانون اساسی آمده و این نهاد جایگاه رفیعی در نظام جمهوری اسلامی دارد. امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز بر جایگاه ویژه این نهاد تاکید داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان تاکنون از حدود وظایف و صلاحیت‌هایش خارج نشده است، گفت: این شورا حتی در بحث کارشناسی مصوبات نیز ورود پیدا نمی‌کند و تنها مصوبات مجلس شورای اسلامی را طبق قانون اساسی با موازین شرع و اصول قانون اساسی تطبیق می‌دهد تا مغایرتی با آن‌ها نداشته باشد. تطبیق با موازین شرع توسط فقها و تطبیق با قانون اساسی توسط تمامی اعضا انجام می‌گیرد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: اگر که یک مصوبه در تناقض با سایر قوانین عادی باشد نیز شورای نگهبان تنها به قانون‌گذار یادآور و متذکر خواهد شد که این مصوبه با یک یا برخی از قوانین عادی در تناقض است. هدف هم این است که قانون در مقام اجرا با مشکل مواجه نشود.

مولابیگی بار دیگر تاکید کرد که شورای نگهبان هیچگاه وارد حوزه صلاحیت‌های مجلس شورای اسلامی و قانون‌گذاری نمی‌شود؛ چرا که کارشناسی مصوبات برعهده نمایندگان مجلس و قانون‌نویسان است. شورای نگهبان تنها مصوبات را با موازین شرع و اصول قانون اساسی تطبیق می‌دهد و اعلام‌نظر می‌کند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه این برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا فردی که در گذشته صلاحیتش احراز نشده، می‌تواند در انتخابات ثبت‌نام کند و امکان احراز صلاحیتش وجود دارد؟ اظهار داشت: ممکن است فردی در گذشته از شرایط اولیه ثبت‌نام همچون حداقل سن و مدرک تحصیلی برخوردار نبوده است و در این دوره از این شرایط برخوردار باشد. پس اگر سایر صلاحیت‌ها را هم داشته باشد، احراز صلاحیت خواهد شد. همچنین ممکن است فردی در دوره گذشته پرونده قضایی داشته که آن پرونده مختومه و تبرئه شده است.

وی با اشاره به مصوبه «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس» که در انتظار تصمیم‌گیری در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، عنوان کرد: در این مصوبه مرحله «پیش ثبت‌نام» در نظر گرفته شده است که فرد باید مدارک مورد نیاز همچون مدرک تحصیلی، عدم سو‌ءپیشینه کیفری، برخی مدارک ثبت‌احوالی و... ارائه دهد و در صورتی که آن مدارک از سوی مراجع ذی‌صلاح تایید شود، می‌تواند در مرحله بعد ثبت‌نام کند تا صلاحیت‌های وی مورد بررسی قرار گیرد. 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد که این مصوبه نهایی و قانونی شود و به انتخابات پیش‌رو که در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود، برسد.

مولابیگی در خصوص صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: صلاحیت‌های لازم برای تصدی کرسی نمایندگی مجلس توسط قانون بیان شده است. شورای نگهبان نیز براساس قانون به بررسی صلاحیت‌ها می‌پردازد.

وی عنوان کرد: همانطور که رای مردم حق‌الناس است، بررسی دقیق احراز صلاحیت‌ها نیز حق‌الناس می‌باشد. اگر کسی که فاقد صلاحیت‌های لازم است، وارد مجلس شورای اسلامی شود به جامعه آسیب خواهد زد و در آن صورت حق مردم تضییع خواهد شد. اگر آن فردی هم که واجد صلاحیت‌های لازم است، احراز صلاحیت نشود، حق آن فرد و بلکه جامعه تضییع شده است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد که در بررسی صلاحیت‌ها نیز ملاک وضع فعلی افراد است. از این رو ممکن است فردی که در گذشته صلاحیتش احراز شده در این دوره صلاحیتش تایید نشود و کسی که در گذشته صلاحیتش احراز نشده، در این دوره صلاحیتش احراز شود. نمونه این‌ها زیاد و دلایلش هم متفاوت است که من به یکی دو مورد اشاره کردم.

مولابیگی همچنین در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر اینکه آیا در شورای نگهبان مصحلت‌سنجی انجام می‌گیرد؟ گفت: مصلحت‌سنجی در صلاحیت شورای نگهبان نیست. این شورا تنها طبق قانون به بررسی و تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با موازین شرع و اصول قانون اساسی می‌پردازد. شورای نگهبان در امر نظارت بر انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها نیز طبق قانون عمل می‌کند و برای این شورا تفاوتی ندارد که فرد عضو کدام یک از گروه‌ها و احزاب سیاسی قانونی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *