کساوندی: «چشمان بیدار» راوی شجاعت و عروج سفیران خبر و تصویر است
به گزارش خبرنگار میزان، تاکنون آثار نمایشی متعددی پیرامون شهدا و عملکردهای آنها در قالب پویانمایی به تولید رسیدهاند اما در این میان آنچه که دست نخورده باقی مانده سوژه بکری همچون موضوع مجموعه انیمیشن «چشمان بیدار» است که به همت مرکز پویانمایی صبا و کارگردانی و نویسندگی امیر کساوندی میکوشد تا اینبار از زاویه دیگری به شهدا نگاه کند.
در واقع این مجموعه این بار سراغ شهدایی رفته که از آنها به عنوان راویان و سفیران خبر و تصویر یاد میشود. «چشمان بیدار» دست روی سوژهای از دفاع مقدس، شجاعت و ایثار گذاشته که مغفول مانده است. این مجموعه ادای احترام به مقام شامخ شهدای رسانه در دوران جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم است که این روزها مرحله تولید را سپری میکند.
امیر کساوندی کارگردان مجموعه انیمیشن «چشمان بیدار» درباره ایده این مجموعه گفت: این دغدغه که نسل جوان ما راویان حقایق و وقایع دفاع مقدس و انتقالدهندگان آن به نسلهای حاضر و آینده را نمیشناسند، سالهاست که ذهنم را به خود معطوف کرده اما هیچگاه این ذهنیت در من ایجاد نشد که پیرامون آن عملکردی داشته باشم، تا این که چند وقت پیش زمانی که در پارک حوالی منزل قدم میزدم چشمانم به تندیسی افتاد که در آن پارک نصب شده بود. دیدن آن تندیس به گونهای تداعیگر دغدغهای شد که سالهای مدیدی بود در ذهنم جا خوش کرده بود، در واقع همان جا بود که جرقه طرح اولیه مجموعه «چشمان بیدار» در ذهنم زده شد و تصمیم گرفتم تا این دغدغه بالقوه را در مجموعهای نمایشی در قالب پویانمایی، به حالت بالفعل درآورم.
او در پاسخ به این سوال که تولید مجموعه انیمیشن «چشمان بیدار» مسیر قهرمانپردازی را طی خواهد کرد یا با نگاه روایی از عملکرد و زندگی شهدای رسانه به تولید خواهید رسید، افزود: در تولید این مجموعه سعی خواهم کرد تا مخاطب را با برخی شخصیتهای شهید عرصه رسانه و حال و هوای زمان جنگ همراه کنم. به طور کل بخشی از ماجراهای «چشمان بیدار» به گذشته شخصیتی، اخلاقی و شیوه رفتاری این شهدا خواهد پرداخت. همچنین بخش دیگری از داستان این مجموعه ترسیمگر علل حضور و فعالیت این شهدا در جنگ است که تلاش شده این مباحث را به صورت روان به مخاطب ارائه دهیم. ناگفته نماند که به تصویر کشیدن موضوعاتی همچون تاکید بر شجاعت و ازخودگذشتگی شهدای رسانه در تهیه گزارش از مناطق عملیاتی و نحوه شهادت آنها نیز از دیگر بخشهای «چشمان بیدار» خواهد بود.
کساوندی که تولید انیمیشنهایی چون «پلاک» و «۱۹ قدم تا خدا» را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است، ادامه داد: شاخصترین شخصیتهایی که «چشمان بیدار» به آنها خواهد پرداخت، شهدایی از عرصه رسانه هستند که از آنها ضمن منابع تصویری، مستندات مکفی نیز ثبت و ضبط شده است، البته در این پرداختها به تقدم و تاخر تاریخی روایتها و شهادتها نیز توجه خواهد شد. مصور کردن عملکرد شخصیتی و چگونگی شهادت رسول مصطفائی اولین خبرنگار شهید رسانه ملی که همزمان با اشغال خرمشهر در ۱۷ آذرماه سال ۱۳۵۹ به درجه شهادت نائل آمد، نمونه بارز شخصیتهایِ داستان «چشمان بیدار» است.
کارگردان و نویسنده مجموعه انیمیشن «چشمان بیدار» در ارتباط با چالشهای سختافزاری و نرمافزاری تولید این پویانمایی گفت: مهمترین چالشی که با آن روبرو خواهیم بود، ساخت مدل شخصیتها است؛ چرا که ساخت آنها باید به گونهای باشد که بیشترین شباهت را به لحاظ چهره با شهدا داشته باشند، همچنین ساخت فضاهایی، منطبق بر حوادث مربوط به شخصیتهای شهدا از دیگر چالشهای موجود در مسیر تولید این مجموعه است که مرتفع کردن آنها مستلزم دقت و ظرافت توأم با علاقهمندی به ژانر دفاع مقدس است. خبرنگار شهید غلامرضا رهبر یکی دیگر از شخصیتهایی است که در «چشمان بیدار» به او پرداخته میشود.
کساوندی اظهار کرد: در این مجموعه قهرمانان از جنس رئال هستند، به تعبیر دیگر، همه شخصیتها برپایه واقعیت بنا شدهاند و از آنجا که راوی هیچ چیزی جز حقایق نیستند به راحتی بر باور مخاطب خواهند نشست.
وی افزود: محتوای این مجموعه در زمینه نگاه به شهدای رسانه در دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم شکل گرفته است مانند شهید غلامرضا رهبر که در دوران ۸ سال دفاع مقدس به درجه شهادت نائل شد و یا شهید محسن خزایی که حین تهیه گزارش از منطقه عملیاتی حلب به شهادت رسید.
کارگردان «چشمان بیدار» ادامه داد: در این مجموعه، برای مخاطبانی از جنگ، خواهیم گفت که اطلاعاتی در این زمینه ندارند، از این رو برای آن که بتوانیم در تفهیم این موضوع گامهای موثری برداریم نیاز است در وهله اول، سطح آگاهیهای خود را از جنگ، به عنوان سازنده این مجموعه، افزایش دهیم تا بتوانیم در مسیر ترسیم ارزشها راسختر و موفقتر قدم برداریم.
کساوندی با بیان اینکه برای ساخت مدل شخصیتهای «چشمان بیدار» از ابزار هوش مصنوعی بهره گرفتهایم، خاطرنشان کرد: تاکید بر ادامه روند تولیدات نمایشی در حوزه شهدا در راستای نشر فرهنگهای ارزشی، توجه به تامین هزینههای تولیدات پویانمایی، که به دلیل تاثیرات تورم اقتصادی هر ساله مشکلآفرین خواهند بود، در کنار جذب صاحبان سرمایه برای حمایت از تولیدات انیمیشن از جمله عوامل مهمی هستند که میتوانند زمینه ساز بستری مناسب برای ایجاد تنوع در تولید پویانمایی باشند، البته مرکز پویانمایی صبا نیز به نوبه خود تا کنون کارنامه درخشانی را در حوزه حمایت و تولید از پویانماییهای فاخر و ماندگار را رقم زده است.
گفتنی است این مجموعه به همت مرکز پویانمایی صبا در هشت قسمت ۲۰ دقیقهای با تکنیک سه بعدی در حال تولید است.
انتهای پیام/