هوشنگی: کتاب «طلاق حقوقی  اجتماعی» نگاهی به طلاق با ابعادی گسترده دارد

10:30 - 26 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۹۶۳
هوشنگی: کتاب «طلاق حقوقی  اجتماعی» نگاهی به طلاق با ابعادی گسترده دارد
ویراستار کتاب «طلاق حقوقی اجتماعی» معتقد است که این کتاب با تکیه بر پژوهش‌های میدانی و تحقیقی، ابعاد مقوله طلاق را مورد بررسی قرار داده است.  

طیبه هوشنگی از جمله دست‌اندرکاران و ویراستار کتاب «طلاق حقوقی  اجتماعی» در مورد مضمون این کتاب بیان کرد: کتاب «طلاق حقوقی  اجتماعی» رویکرد حقوقی طلاق، تعریف مفاهیم طلاق، ماهیت حقوقی آن، موجبات طلاق، اتباع خارجی، اثر طلاق بر هدایای ازدواج، طلاق و حقوق مالی زوجین، رویکرد اجتماعی طلاق مورد بحث و بررسی قرار داده است. 

وی افزود: بررسی‌های میدانی و نتایج حاصل از مقوله طلاق نکته‌ای است که پرونده‌های بسیاری را در قوه قضاییه به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر عواقب اجتماعی و روانی آن نیز چالش‌های ویژه‌ای را برای جامعه به دنبال دارد.  

هوشنگی مقوله طلاق را از جنبه فقهی و حقوقی مورد ارزیابی قرار داد و بیان کرد: رویکرد فقهی و حقوقی نسبت به مسأله «طلاق» و شرایط و موجبات آن و نتایج برخی از تحقیقات میدانی به عمل آمده در زمینه پرونده‌های طلاق در محاکم قضایی است. در این اثر ابتدا به بحث درباره موازین قانونی طلاق و ماهیت و مفهوم حقوقی آن پرداخته شده و سپس شرایط تحقق طلاق و شرایط صحت آن از منظر حقوقی و فقهی بررسی شده است.  

هوشنگی ابعاد طلاق را در کتاب «طلاق حقوقی اجتماعی» مطرح و اظهار کرد: طلاق اعم از این‌که درخواست آن از جانب مرد یا زن باشد، در کتاب «طلاق حقوقی اجتماعی» مورد بحث و بررسی قرار گرفته و حقوق زن و مرد در زمینه طلاق از لحاظ فقهی و حقوقی بیان شده است. در بخش دیگری از کتاب ضوابط حقوقی اتباع خارجی بیان شده و نحوه اجرای حکم طلاق در محاکم حقوقی و قضایی، تأثیر طلاق بر هدایای ازدواج، حقوق مالی زوجین در زمینه طلاق، ابعاد اجتماعی طلاق و نظریه‌های مختلف در زمینه علل وقوع طلاق و گسترش آن ذکر شده است.  

وی تصریح کرد: در پایان نویسنده نتایج یک تحقیق در زمینه پرونده‌های مربوط به طلاق در قم را بررسی کرده و سن طلاق، علت‌های طلاق، نوع اختلافات خانوادگی منجر به طلاق، آمار طلاق توافقی و غیرتوافقی، مهریه و نوع طلاق را در این پرونده‌ها تحلیل کرده است. 

این ویراستار علل پرداخت به موضوع طلاق را از جمله پرونده‌های ارجاعی پرشمار دانست و تاکید کرد: تحولات اجتماعی دهه‌های گذشته در سطح جهانی نظام‌های خانواده را با تغییرات چالش‌ها، مسائل و نیازهای جدید و متنوعی مواجه کرده و طی همین مدت خانواده به شکلی فزاینده با علل و عوامل متعدد و پیچیده مقوله طلاق مورد تهدید قرار گرفته است.  

وی تصریح کرد: وقتی کارکردهای خانواده از قبیل کارکردهای زیستی، اجتماعی، شناختی و عاطفی یکی پس از دیگری آسیب می‌بیند، اعضای آن به تدریج احساس رضایتمندی خود را از دست می‌دهند. کاهش تدریجی رضایتمندی اعضای خانواده ابتدا موجب گسستگی روانی، اجتماعی و حقوقی شده که این گسستگی طلاق نامیده می‌شود. از جهت دیگر تاثیرات اقتصادی نیز به دنبال دارد؛ به این معنا که هم می‌تواند خانواده را به عنوان یک واحد اقتصادی در تنگنا قرار دهد و هم مقدار درآمد خانواده و به طور کلی فقر موجب از هم گسیختگی شود. 

هوشنگی تاثیرات طلاق از بعد روانی را مورد ارزیابی قرار داد و تاکید کرد:  طلاق یک پدیده روانشناختی است چرا که بر تعادل روانی فرزندان و بستگان خانواده به شدت تاثیر می‌گذارد؛ همچنین یک پدیده جمعیتی است، چون بر ترکیب جمعیت و ساختار آن اثرگذار خواهد بود. از سوی دیگر طلاق یک پدیده اجتماعی نیز است، به این معنا که علل و زمینه‌های اجتماعی موجود به طور کلی ساختار جامعه می‌تواند سبب از هم گسیختگی خانواده شود. 

وی عوامل و اهداف نگارش کتاب «طلاق حقوقی  اجتماعی» را برشمرد و بیان کرد: کتاب «طلاق حقوقی  اجتماعی» حاصل بازنگری و تحلیل پدیده طلاق از منظر حقوقی و اجتماعی با تکیه بر ترتیب و نگارش کاربردی و عینی بوده و شکل گرفته است. کتاب «طلاق حقوقی  اجتماعی» تدوین و ویرایش شد تا به کمک بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده، ابعاد این واقعه را مورد بررسی قرار دهند.  

ویراستار کتاب «طلاق حقوقی  اجتماعی» در مورد بخش اول کتاب اظهار کرد: در بخش اول آن طلاق از منظر حقوق ایران مورد بحث قرار می‌گیرد و دلیل و جایگاه والای خانواده به عنوان با هویت‌ترین نهاد اجتماعی حقوق خانواده از مباحث مهم در حقوق مدنی ایران مطرح می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *