گرمایش زمین و پیامد‌های اقلیمی آن در مناطق مختلف جهان

15:07 - 25 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۸۴۸
گرمایش زمین و پیامد‌های اقلیمی آن در مناطق مختلف جهان
در حالی که گرمایش هوا به موضوعی جدی در این روز‌ها تبدیل شده، مناطق مختلف شاهد تغییرات اقلیمی ناشی از این موضوع هستند.

خبرگزاری میزان - گرمای بی‌سابقه‌ای در سراسر جهان از آمریکا گرفته، جایی که ده‌ها میلیون نفر در حال مبارزه با دمای بسیار بالا هستند، تا اروپا و ژاپن، در آخرین نمونه از تهدید گرمایش جهانی پیش‌بینی می‌شود. 

ایتالیا با پیش بینی اوج تاریخی دمای هوا در این روز‌ها مواجه است.

وزارت بهداشت این کشور برای ۱۶ شهر از جمله رم، بولونیا و فلورانس هشدار قرمز صادر کرده است.

مرکز هواشناسی به ایتالیایی‌ها هشدار داد که برای «شدیدترین موج گرمای تابستان» و همچنین یکی از شدیدترین موج‌های گرمای تمام دوران در این کشور آماده شوند. 

 

گرمایش زمین و پیامد‌های اقلیمی آن در مناطق مختلف جهان

 

این دما احتمالا تا دوشنبه به ۴۰ درجه سانتیگراد (۱۰۴ فارنهایت) در رم و حتی ۴۳ درجه سانتیگراد در روز سه‌شنبه رسیده و ممکن است رکورد ۴۰.۵ درجه سانتیگراد را که در آگوست ۲۰۰۷ ثبت شده بود، شکسته شود.

آژانس فضایی اروپا هشدار داد که جزایر سیسیل و ساردینیا ممکن است با دمای ۴۸ درجه سانتیگراد روبرو شوند. اگر این اتفاق رخ دهد احتمالا این جزایر داغ‌ترین دمای ثبت شده در اروپا را شاهد خواهند بود.

همچنین یونان هم در حال تجربه گرمای بسیار شدید است.

آکروپولیس از جاذبه‌های توریستی اصلی یونان در آتن برای دومین روز متوالی در روز شنبه در پی گرمای زیاد ۴۱ درجه سانتیگراد بسته شد.

مناطقی از فرانسه، آلمان، اسپانیا و لهستان نیز با دمای بسیار بالایی مواجه شده‌اند.

گرمای هوا در کنار بارش‌های مرگبار

همچنین انتظار می‌رود که بخش‌هایی از شرق ژاپن در روز‌های یکشنبه و دوشنبه به ۳۸ تا ۳۹ درجه سانتی‌گراد برسد و سازمان هواشناسی هشدار داده که دمای هوا ممکن است رکورد‌های قبلی را ثبت کند. 

در همین حال، رسانه‌های ژاپن گزارش دادند شهر شمالی «آکیتا» شاهد بارش باران نیم‎روزی بیشتر از حد معمول برای کل ماه جولای بود.

این بارندگی‌ها همچنین باعث حداقل یک رانش زمین شد و ۹ هزار نفر را مجبور به تخلیه خانه‌های خود کرد.

باران‌های سیل‎آسا که توسط سازمان هواشناسی ژاپن به عنوان شدیدترین بارانی که تا به حال تجربه شده، توصیف شده است، همچنین در هفته‌های اخیر جنوب ژاپن را درنوردیده و دست کم ۱۱ کشته برجای گذاشته است. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که باران‌های بی‌امان موسمی به دلیل گرمای شدید، جان دست کم ۹۰ نفر را در شمال هند گرفته است. 

 

گرمایش زمین و پیامد‌های اقلیمی آن در مناطق مختلف جهان

 

سیل‌های بزرگ و رانش زمین در طوفان‌های موسمی هند رایج است، اما کارشناسان می‌گویند تغییرات اقلیمی فراوانی و شدت آن را افزایش می‌دهد. 

خطر مرگبار 

مقام‎های آمریکا زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند و به مردم توصیه می‌کنند از فعالیت‌های بیرون از خانه در طول روز خودداری کنند و مراقب کم‌آبی بدن خود باشند. 

سرویس هواشناسی لاس‎وگاس هشدار داد که ساکنان به دمای بالا توجه کنند. 

این سازمان می‎گوید: اکنون شدیدترین دوره دمای بالا آغاز می‌شود و روز‌های آینده با رکورد‌های تهدید کننده دما فرا خواهد رسید.

دره «دث ولی» در کالیفرنیا، یکی از داغ‌ترین نقاط روی کره زمین، نیز احتمالاً امروز رکورد جدیدی را به ثبت می‌رساند که احتمالاً تا ۱۳۰ فارنهایت (۵۴ درجه سانتیگراد) افزایش می‌یابد.

 

گرمایش زمین و پیامد‌های اقلیمی آن در مناطق مختلف جهان

 

جنوب کالیفرنیا در حال حاضر شاهد آتش‌سوزی‌های جنگلی متعددی است؛ از جمله آتش‌سوزی در شهر «ریورساید» که بیش از هزار و ۲۱۴ هکتار را سوزانده و به صدور دستور تخلیه از منطقه منجر شده است.

به گفته سرویس هواشناسی مراکش، این کشور هم که به هوای گرم عادت دارد، ممکن است با دمای بالاتر از میانگین در این روزها، یعنی دمای ۴۷ درجه سانتیگراد در برخی استان‌ها روبرو شود و این موضوع باعث نگرانی مردم این کشور شده است.

سطح رودخانه دجله در حال کاهش است

ارتش اردن اعلام کرد که این کشور کم آب مجبور شد ۲۱۴ تن آب را روی آتش‌سوزی که در جنگل «عجلون» در شمال این کشور در بحبوحه موج گرما رخ داده، بریزد. 

در عراق، جایی که تابستان‌های سوزان، همراه با قطع برق رایج است، با دمای بالای هوا مواجه است.

برخی افراد برای فرار از گرما داخل رودخانه دجله می‌روند.

دمای هوا در برخی مناطق عراق نزدیک به ۵۰ درجه سانتیگراد بوده و همزمان باد مانند سشوار در این مناطق می‌تازد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *