گفت‌وگو|

زمینه حضور وکلا در پرونده‌ها در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه به نحو مطلوبی فراهم شده است

9:29 - 25 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۷۴۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
زمینه حضور وکلا در پرونده‌ها در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه به نحو مطلوبی فراهم شده است
رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قوه قضاییه با رویکرد مدیریت در دوره تحول وتعالی و افزایش ظرفیت پذیرش وکیل برابر آیین دادرسی زمینه حضور وکلا در پرونده‌ها را به نحو مطلوبی فراهم کرده است.

خبرگزاری میزان - زهره الهیان در گفتگو با میزان ضمن اشاره به اینکه اصل ۳۵ قانون اساسی،  حق انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی را مورد تأکید قرار داده گفت: این اصل اعلام می‌دارد در همه دادگاه‌ها (حقوقی و کیفری) طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند.

رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: چنانچه اشخاص توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند، باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم شود.

وی افزود: باتوجه به اصول مترقی قانون اساسی و مقررات حاکم برصدور مجوز برای وکلای دادگستری در کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران قوه قضاییه، قانون تسهیل صدور مجوز کسب وکار، افزایش ظرفیت پذیرش وکالت زمینه تحقق دسترسی آسان و وکیل ارزان برای شهروندان در استفاده از ظرفیت مشاوره حقوقی و نظارت حقوقی مشخص شده است.

الهیان گفت: امید است با پیش‌بینی قرارداد‌ها و اعمال حقوقی مردم با حضور وکلا و مشاوران حقوقی و تکلیف مراجع قضایی به پذیرش وکیل اختیاری و تسخیری در موارد تعیین شده قانونی برای تحقق عدالت با همکاری دو نهاد قضایی و وکالت شاهد پیشگیری از ورود پرونده‌های قضایی در قوه قضاییه، کاهش هزینه‌های مردم و عدم تحقق اختلافات حقوقی مردم با نظارت بیش از پیش نهاد وکالت و مشاوره حقوقی باشیم.

این نماینده مجلس اظهارداشت: قوه قضاییه با رویکرد مدیریت در دوره تحول وتعالی و افزایش ظرفیت پذیرش وکیل برابر آیین دادرسی زمینه حضور وکلا در پرونده‌ها را به نحو مطلوبی فراهم کرده است و به موجب قانون، قضات با حضور وکلا در جهت تسریع در رسیدگی‌های قضایی مردم تصمیم قضایی می‌گیرند.

الهیان گفت: اگر موردی هم در این خصوص تخلف صورت بگیرد قوانین حاکم برای جلوگیری از این تخلف وجود دارد که موردی وجود داشته و با اعلام اینجانب از سوی مقامات قوه قضاییه پیگیری شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *