شورای نگهبان مانند همیشه در چارچوب قانون اساسی و قوانین عادی از آرای مردم صیانت خواهد کرد

17:22 - 24 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۶۸۶
دسته بندی: سیاست ، عمومی
شورای نگهبان مانند همیشه در چارچوب قانون اساسی و قوانین عادی از آرای مردم صیانت خواهد کرد
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: در هر انتخابات بیش از ۲۶۰ هزار نفر با اتکا به ایمان و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و پیروی از ولایت در جهت صیانت از آرای مردم و تضمین سلامت انتخابات بدون کمترین چشمداشت مادی در صحنه حضور پیدا می‌کنند.

خبرگزاری میزان - به گزارش شورای نگهبان، محمدحسن صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در مراسمی ضمن تکریم رئیس سابق دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان اردبیل، رئیس جدید آن دفتر را معرفی کرد.

بر این اساس از زحمات «سید حمید عبادالهی» رئیس سابق آن دفتر تقدیر به عمل آمد و آقای «سیدکمال پناهی‌مقدم» به عنوان رئیس دفتر نظارت بر انتخابات استان اردبیل معرفی شد.

صادقی‌مقدم در این مراسم از اهمیت و جایگاه شورای نگهبان در کلام امامین انقلاب و قانون اساسی سخن گفت و بیان داشت: فرمایشات امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در مورد جایگاه شورای نگهبان در نظام اسلامی و بیش از چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان از اهمیت این شوراست.

وی افزود: این نهاد در کلام امام راحل (ره) «حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسی» شمرده شده و حضرت امام خامنه‌ای این جایگاه را «عماد ملت و دین، مایه اطمینان، سکینه قلب مومنین و تضمین‌کننده سلامت نظام» معرفی کرده‌اند. نتیجه اینکه هیچ نهادی به اندازه شورای نگهبان در کلام امام و رهبری تقدس و رفعت جایگاه ندارد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان اظهار داشت: شورای نگهبان در قانون اساسی کشور به عنوان پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی (اصل ۹۱) و عدم اعتبار قانونی مجلس بدون شورای نگهبان (اصل ۹۲) و نقش نظارت بر انتخابات خبرگان، ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی (اصل ۹۹) و تفسیر قانون اساسی (اصل ۹۸) جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در روز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ ابراز امیدواری کرد که ابتکار مجلس در خصوص اصلاح قانون انتخابات پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری در سال ۹۵، با تدبیر اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی به نتیجه برسد و برخی از نواقص قانون انتخابات فعلی از جمله مواعد رسیدگی در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و شورای نگهبان که به مدت ۲۰ روز است اصلاح و وقت بیشتری برای رسیدگی به صلاحیت داوطلبان اختصاص یابد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: از اقدامات مفید دیگر این اصلاحیه در نظر گرفتن فرصتی برای پیش ثبت‌نام از داوطلبان است که در جهت احقاق حقوق داوطلبان و رای‌دهندگان ارزیابی می‌شود. با این اصلاح نسبت به برخی از بند‌های سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری گام‌هایی برداشته شده است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان ضمن تقدیر از زحمات همکاران در ستاد و استان‌ها و شبکه عظیم نظارت در سراسر کشور بر ضرورت آمادگی هرچه بیشتر همکاران در ستاد، استان‌ها و شهرستان‌ها و ناظرین، ناظران مسئول و سرناظرین در جهت آشنایی کامل با قوانین انتخاباتی و نحوه نظارت تاکید کرد و از مدیران دفاتر نظارت استانی و شهرستانی خواست که ضمن هماهنگی کامل با مسئولین وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و بخشداران از انتقال تجارب دریغ نکنند.

وی خاطرنشان کرد: تجارب ارزنده‌ای که شبکه عظیم نظارت به عنوان «مدافعان حریم مردم‌سالاری دینی» دارد، در اختیار همکاران اجرایی انتخابات و فرمانداران محترم قرار گیرد. از همکاران محترم استان‌ها و شهرستان‌های حوزه انتخابیه نیز خواسته می‌شود که در تشکیل هیات‌های نظارت استانی و شهرستانی دقت لازم به عمل آورده و در انتخاب شخصیت‌های مستقل از میان نخبگان دانشگاهی و حوزوی و سایر حوزه‌های مجاز همت کنند تا حق کسی ضایع نشود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: در همه ادوار در شورای نگهبان برای فقهای معزز و حقوقدانان گرامی ملاک تصمیم‌گیری رعایت جهات شرعی و قوانین است. رسیدگی دقیق در چارچوب قانون و ضرورت ارائه گزارشات مستند و مستدل از لوازم کار رسیدگی به صلاحیت‌هاست.

صادقی‌مقدم همچنین بیان داشت: همکاران محترم حوزه نظارت و شبکه عظیم ناظرین از میان افراد مستقل، متعهد، متدین و با تجربه در حوزه نظارت انتخاب شده و پس از آموزش‌های لازم و سازماندهی در قالب ناظر، ناظر مسئول و سرناظر انجام وظیفه می‌کنند. در هر انتخابات بیش از ۲۶۰ هزار نفر با اتکا به ایمان و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و پیروی از ولایت در جهت صیانت از آرای مردم و تضمین سلامت انتخابات بدون کمترین چشمداشت مادی در صحنه حضور پیدا می‌کنند.

وی عنوان کرد: به مردم فهیم و انقلابی و شایسته کشور پرافتخار جمهوری اسلامی ایران اطمینان می‌دهیم که شورای نگهبان با حضور فقهای عظیم‌الشان و حقوقدانان برجسته و همکاران متعهد، انقلابی و بصیر در ستاد، استان‌ها و شبکه پرافتخار نظارت با آمادگی کامل و با در نظر گرفتن موازین شرعی و قانون بر حُسن اجرای انتخابات در این دوره نیز مانند ادوار گذشته نظارت و از آرای مردم عزیز به عنوان یک امانت شرعی و حق‌الناس صیانت خواهند کرد.

صادقی‌مقدم در بخش پایانی مطالب خود به سلامت انتخابات اشاره کرد و بیان داشت که در بند‌های مختلف سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانین نظارتی بر اهمیت راهبرد سلامت انتخابات تاکید شده است. این امر مهم با جدیت و حضور فعال همکاران عزیز نظارتی در مراحل مختلف قبل، حین و بعد از روز انتخابات تامین خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *