گفت‌وگو|

افلاکی: خیلی از منتقدان را خودم بزرگ کردم/صبر کنید تا نسل طلایی تکواندو را ببینید/ ساعی تنهاست

7:45 - 24 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۴۸۶
دسته بندی: ورزشی ، رزمی
افلاکی: خیلی از منتقدان را خودم بزرگ کردم/صبر کنید تا نسل طلایی تکواندو را ببینید/ ساعی تنهاست
مربی تیم ملی تکواندو معتقد است رییس فدراسیون تنهاست و باید مسئولان ورزش به کمک این مجموعه بیایند.

خبرگزاری میزان – مجید افلاکی نامی آشنا در تکواندوی ایران است که چه در زمینه قهرمانی و چه در مربیگری کارنامه پرباری دارد. این پیشکسوت که چندی قبل به عنوان مربی به کادرفنی تیم ملی تکواندو اضافه شد در خصوص مسائل مختلف صحبت‌های قابل تأملی را گفت‌وگو با میزان، مطرح کرد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

*چه شد که به عنوان مربی تیم ملی منصوب شدید؟

از روز اول که هادی ساعی آمد، قرار شد به فدراسیون کمک کنیم و من هم به این رشته عرق دارم و خودم را جزو کوچکی از خانواده تکواندو می‌دانم؛ پس وقتی نیاز باشد به تیم ملی کمک کنم قطعاً این کار را انجام می‌دهم. هرچند قبلاً هم بودم، اما بنا به دلایلی که الان نمی‌خواهم بگویم رفتم و مجدداً با قدرت بازگشتم.

*رفاقت شما با ساعی تاثیری در بازگشت به تکواندو داشت؟

ساعی از جنس تکواندو بوده و شناسنامه این رشته است و از سویی هم حکم برادر کوچک من را دارد. در مقاطعی اتفاقاتی افتاد که لازم بود من از فدراسیون دور شوم، اما برگشتم و مجدداً کمک کردم. همیشه حرف حق را گفته‌ام و به صلاح تکواندو صحبت کرده‌ام و حالا که کمیته فنی تصمیم گرفت من دوباره برگردم و به تیم ملی کمک کنم باید این کار را انجام دهم تا در شرایط سخت به داد رشته مورد علاقه‌ام برسم.

*خیلی‌ها معتقد هستند مربیگری در تیم ملی تکواندو با نسل فعلی ریسک محسوب می‌شود؟!

زمانی که ما مسابقه می‌دادیم، بزرگتر‌ها می‌گفتند تکواندو دو رو دارد، یک طرف برد است یک طرف باخت و ما همیشه می‌گوییم آنقدر تلاش کن که بعداً پشیمان نشوی؛ پس ریسک و اینگونه صحبت‌ها روی من تاثیری ندارد. ما یک نسل طلایی متشکل از ساعی، کریمی، بی‌باک، خداداد، مهدی‌زاده، خود من و خیلی دیگر از قهرمانان بزرگ داشتیم که همه معتقدند دیگر هیچگاه مانند آن‌ها برنمی‌گردد، اما یکسال قبل که وارد اردوی تیم ملی شدم یک فیلم گرفتم و گفتم این بچه‌ها از نسل ما هم طلایی‌تر هستند به شرط اینکه آن‌ها را حفظ کنیم و به بهترین نحو پرورش دهیم که این کار میسر نیست مگر با یک مدیریت قاطع و در سایه همکاری و اتحاد.

*تشکیل کمیته فنی چقدر به تکواندو کمک کرده است؟

اعضای کمیته فنی همه استخوان کرده هستند و وزن فنی کمیته خیلی سنگین است، اما یک زمانی دوستان کمیته‌ای تشکیل داده بودند که برخی از آن‌ها حتی لگد به پشتی خانه خود هم نزده بودند. مطمئن باشید کمیته فنی فعلی در پیشرفت تکواندو و تیم ملی نقش بسزایی خواهد داشت.

*قبول دارید انتقادات از تیم ملی خیلی زیاد شده؟

صبر خیلی خوب است. اگر یک مقداری دوستان منتقد و حتی مشوق ما صبور باشند به نتیجه می‌رسیم. ۶ ماه قبل از نوجوانان به بزرگسالان بازیکن تزریق شده و الان همه آن‌ها مدعی قهرمانی جهان هستند و فقط فرصت بدهید تا ببینید چه می‌شود. تمام کسانی هم که نقد می‌کنند، خودی هستند، اما از سر دلسوزی حرف می‌زنند فقط از آن‌ها می‌خواهم صبور باشند تا تیم مسیر خودش را در آرامش برود.

*با این شرایط پس چرا آنقدر انتقادات از تیم زیاد است؟

سوال اصلی من اینجاست که دوستان مگر چه چیزی به ما تحویل داده‌اند که حالا می‌خواهند ما را به چالش بکشند؟ شبانه روزی تلاش می‌کنیم و از دوستان دعوت می‌کنم یک هفته بیایند در کمپ تمرینی تیم ملی تا ببینید بچه‌ها دارند با چه ذوق و شوقی تلاش می‌کنند تا دل مردم و پیشکسوتان را شاد کنند. مگر مربی تیم ملی و بازیکن چقدر حقوق می‌گیرد که فکر می‌کنید ما اینجا در ناز و نعمت هستیم؟ من خودم اگر سرکارم بودم ۳ برابر اینجا درآمد داشتم، اما با عشق و قلبم تیم ملی را انتخاب کردم و باید از ساعی هم تشکر کنیم که با اینکه فدراسیون در مضیقه مالی است، اما اردو‌ها را پیوسته برگزار می‌کند تا بچه‌ها امید خود را از دست ندهند.

*شرایط فنی تیم ملی چطور است؟

ما مدعی قهرمانی را در تیم پرورش دادیم که قهرمان جهان و المپیک را به چالش می‌کشد. در رقابت‌های ترکیه از ۸ وزن در ۶ وزن فینالیست داشتیم که دوستان می‌توانند سرچ کنند و ببیند چه کسانی در اوزان مختلف حضور پیدا کرده بودند. شرایط فنی تیم خوب است و مطمئن باشید در آینده بهتر از این هم خواهد شد، چون نوجوانان ما روز به روز پیشرفت می‌کنند و ان‌شاءالله بتوانند کاری کنند که همین منتقدان هم به مشوق تبدیل شوند.

*چرا آنقدر از صحبت‌های برخی پیشکسوتان دلخور هستید؟

منتقد باید باشد تا ما پیشرفت کنیم، اما از حرف بی منطق و غیرفنی ناراحت می‌شوم. منتقد خوب به درد فدراسیون می‌خورد و فقط می‌گویم بی اساس حرف نزنید. خیلی از کسانی که بدون فکت فنی حرف می‌زنند را خودمان بزرگ کردیم و بهتر است لااقل یک مقدار معرفت داشته باشند. من اگر حرفی می‌زنم گ، چون برای این رشته سال‌ها زحمت کشیدم و با این حال ادعایی ندارم و یک گرم هم نیستم، اما به جایش از یک تُن هم وزنم سنگین‌تر است.

*دلیل برخی هجمه‌ها به بیژن مقانلو چیست؟

من در برخی مواقع خودم مستقیم به او گفتم با این طرز فکر مشکل دارم و نقد فنی کردم، اما بی احترامی نمی‌کنم. او رفیق است به دوستانی که بی محابا حمله می‌کنند می‌گویم اجازه بدهید فردا روزی بتوانیم توی چشم هم نگاه کنیم.

بیژن مقانلو در مدیریت هواپیمایی ۵ سال دیگر جا داشت و حداقل ۴ – ۵ برابر اینجا هم پول می‌گرفت، اما به عشق تکواندو خودش را بازنشسته کرد و فقط بهتر است کمی مرام داشته باشیم تا همه چیز درست پیش برود و گذشته درخشان تکواندو با بیژن را هم فراموش نکنیم.

*قبول دارید هادی ساعی برخلاف شواهد ظاهری خیلی تنهاست؟

صد در صد موافق هستم، چون هادی ساعی تنهاست و فقط ما قهرمان‌ها دورش را گرفته ایم و در شرایط سخت کسی به ما کمک نمی‌کند و برخی دوستان که سنگ هم جلوی پای ما میگذارند.

*صحبتی با مسئولان ورزش دارید؟

از مسئولان ورزش می‌خواهم به تکواندو کمک کنند، چون هادی می‌تواند درست مانند زمانی که خودش قهرمان بود و کاری می‌کرد که همه به احترام سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران سکوت کنند، در دوره مدیریت هم کاری کند که دنیا مقابل پرچم سه رنگ کشورمان سر تعظیم فرود بیاورد.

*اگر حرف خاصی باقی مانده بفرمایید؟

درد و دلهایم را گفتم و دوست دارم تکواندوی ایران در آرامش و با اتحاد همه اعضای خانواده کار را پیش ببرد و البته اگر این هم نباشد ما خودمان مرد روز‌های سخت هستیم و میجنگیم تا پرچم ایران را به اهتزاز در بیاوریم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *