گفت‌وگو|

بهبود فضای کسب‌و‌کار با حمایت از اشتغال و پایداری قوانین

9:00 - 22 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۲۱۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بهبود فضای کسب‌و‌کار با حمایت از اشتغال و پایداری قوانین
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بهبود فضای کسب‌و‌کار بر رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار است، گفت: عدم وضع قوانین متعدد و حمایت از اشتغال از راهکار‌های بهبود فضای کسب‌و‌کار است.

محسن حاج‌محمدی، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اینکه شاخص بهبود کسب‌وکار یک متغیر اقتصادی است که توسط بانک جهانی بررسی و اعلام می‌شود، اظهار کرد: ایران در سال ۲۰۲۰ در بین ۲۴ کشور همسایه، رتبه ۱۹ را در حوزه کسب‌وکار کسب کرده است. 

وی در ادامه افزود: فرایند پیچیده قوانین و مراحل کسب‌وکار در کشور علت کسب رتبه پایین ایران در این شاخص است. موانعی که بر سر راه کسب‌وکار‌ها وجود دارد امنیت شغلی افراد را با خطر مواجه می‌کند و در پی کاهش اشتغال، امنیت سرمایه‌گذاری نیز با مشکل مواجه خواهد شد. 

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه کاهش سرمایه‌گذاری هم در بخش کلان و هم در بخش خرد اقتصاد تاثیرگذار است، اعلام کرد: قوانین در کشور ما به‌صورت سالیانه تغییر می‌کند و این مساله باعث خواهد شد مدیران اقتصادی و سرمایه‌گذاران قادر به تصمیم‌گیری میان‌مدت و بلندمدت برای امور خود نباشند.

وی در ادامه افزود: به‌عنوان مثال حدود ۲۰ قانون جدید در قوانین مالیاتی سال ۱۴۰۲ وضع شده است. تغییر مداوم قوانین باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران دیدی منفی نسبت به موضوع مالیات پیدا کنند، به همین علت دولت برای حل این مساله در ابتدا باید فرهنگ‌سازی و سپس قوانین را وضع و اجرایی کند.

حاج‌محمدی ادامه داد: دولت در کنار وضع قوانین باید فضایی مثبت هم در بعد روانی و هم در بعد کاری ایجاد کند؛ چرا که عدم این فضاسازی به کسب‌وکار‌ها لطمه وارد می‌کند. 

این کارشناس اقتصادی همچنین به موضوع اشتغالزایی اشاره و تاکید کرد: براساس آمار دولت، از بهار سال گذشته تاکنون برای بیش از ۷۰۰ هزار نفر شغل ایجاد شده و این افراد مشمول بیمه شده‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت صرفا نباید به مساله ایجاد شغل توجه داشته باشد؛ بلکه باید تصمیمی ویژه برای پایداری و ماندگاری شغل‌های ایجادشده اتخاذ کند. 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه برای پایداری شغل‌های ایجادشده باید هم از کارفرما و هم از کارگران حمایت کرد، گفت: دولت با ارائه تسهیلات مالی و تسهیلات قانونی می‌تواند به‌خوبی از کسب‌وکار‌ها حمایت کند. 

به گفته حاج‌محمدی ایجاد شغل در کشور هزینه‌بر است و دولت باید هزینه‌های ایجاد شغل را برای کارفرمایان کم کند؛ چرا که این مساله باعث بهره‌مندی کارگران و کارفرمایان از این مساله خواهد شد. 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه منابع انسانی برای کارفرمایان قابل اهمیت است، اظهار کرد: کارفرمایان زمانی که منابع انسانی بهتری در اختیار داشته باشند می‌توانند ایده‌های جدید خلق کنند و همین مساله باعث رشد اقتصادی خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *