تحولات اوکراین|

زلنسکی: تضمین‌های گروه ۷ جایگزینی برای عضویت اوکراین در ناتو نیست

17:49 - 21 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۱۹۲
زلنسکی: تضمین‌های گروه ۷ جایگزینی برای عضویت اوکراین در ناتو نیست
رئیس جمهور اوکراین می‎گوید که تضمین‌های اعضای گروه ۷ جایگزینی برای عضویت اوکراین در ناتو نخواهد بود.

خبرگزاری میزان - «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو در دومین روز نشست سران ناتو، گفت که اوکراین اکنون بیش از هر زمان دیگری به این ائتلاف نزدیک شده است.

در همین حال، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین، می‎گوید که اوکراین منبع امنیت اروپا بوده و خواهد بود و کشور ما برای پیوستن به ناتو به برنامه خاصی نیاز نخواهد داشت.

به گفته وی، ضمانت‌های امنیتی اوکراین از سوی گروه ۷ تایید شده و کی‌یف با بقیه اعضای ناتو عضوی برابر خواهد شد. 

رئیس جمهور اوکراین همچنین معتقد است تضمین‌های گروه ۷ جایگزین عضویت اوکراین در ناتو نمی‌شود.

ناامیدی کی‌یف از اعضای ناتو

سران ناتو به تازگی اعلام کردند که تنها در صورت تحقق شرایط و توافق متحدان از اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف دعوت می‌کنند؛ اقدامی که به عنوان ژست حمایت از اوکراینی‌ها در نظر گرفته شده بود، اما در کی‌یف با ناامیدی مواجه شد.

به گزارش «پولیتیکو»، بیانیه اجلاس سران ناتو می‎گوید: ما در موقعیتی خواهیم بود که از اوکراین برای پیوستن به ائتلاف دعوت کنیم، زمانی که متفقین توافق کنند و شروط برآورده شود.

این جمله که به دقت تدوین شده، نتیجه مذاکرات فشرده میان ۳۱ عضو این ائتلاف است. 

در حالی که همه متحدان موافق هستند که اوکراین نمی‌تواند در حالی که جنگ علیه روسیه ادامه دارد به ناتو بپیوندد، بسیاری از شرکای کی‌یف برای یک ژست سیاسی قوی در این اجلاس فشار آورده بودند و گفتند که این کشور در مسیر عضویت است.

با این حال، واشنگتن و برلین با ارائه تعهدات مشخص به کی‌یف مخالفت کردند.

سران این پیمان نظامی همچنین بر روی بسته‌ کمکی به نیرو‌های اوکراینی برای انتقال به استاندارد‌های غربی و ایجاد شورای جدید ناتو-اوکراین توافق کردند. 

عدم تمایل کشور‌های عضو به پیوستن اوکراین به ناتو

در همین حال ۲ مقام سابق پنتاگون، می‎گویند که با وجود درخواست‌های دائمی کی‌یف، قدرت‌های ناتو کمتر از هر زمان دیگری از پذیرش اوکراین در این ائتلاف حمایت می‌کنند و در صورتی که کی‌یف در درگیری با مسکو پیروز شود، تنها مزایای خاصی به آن اختصاص خواهند داد.

این ائتلاف تصمیم گرفت که رویه طرح اقدام عضویت (MPA) را برای اوکراین کنار بگذارد؛ طرحی که فهرستی سفارشی از اصلاح و دستورالعمل‌های مورد نیاز برای عضویت اوکراین را ارائه می‌کرد.

در حالی که انجام این کار می‌تواند پیوستن کی‌یف به ائتلاف را آسان‌تر کند، قدرت‌های ناتو این احتمال را رد کرده‌اند که قبل از پایان درگیری با روسیه از اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف دعوت شود. 

ناتو از سال ۲۰۰۸ از اوکراین به عنوان یک عضو احتمالی آینده صحبت کرده، اگرچه هرگز چارچوب زمانی برای پذیرش آن ارائه نکرده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *