انتشار اولین سند راهبردی به منظور افزایش کارایی نظام سلامت

13:54 - 21 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۱۹۱
انتشار اولین سند راهبردی به منظور افزایش کارایی نظام سلامت
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از انتشار اولین سند راهبردی جهت افزایش بهره‌وری تحقیقات سلامت به منظور افزایش کارایی نظام سلامت، خبر داد.

خبرگزاری میزان- به گزارش وبدا، یونس پناهی، در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اعلام این خبر، به شرح مفاد این سند پرداخته و گفت: با تایید حاضران، مقرر شد تا زیست بوم تحقیقات و فناوری، مبتنی بر مدل‌های پویا باشد. ارتباط مستمر با سرآمدان تحقیقات و فناوری مانند محققان یک درصد، برگزیدگان جشنواره‌های ملی و بین المللی نخبگان پژوهشی، برترین‌های حوزه فناوری از اصول پویاسازی این زیست بوم است.

وی گفت: به منظور تحقق زیست بوم تحقیقات و فناوری، انتظاراتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد، در این زمینه ضروری است که همتاپروری و جذب نخبگان پژوهشی، استفاده از داده‌های موجود در دانشگاه جهت تولید دانش به منظور کاهش بار بیماری، مشارکت بین المللی در تولید علم، مشارکت در توسعه و افزایش برونداد از زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه، تشکیل شبکه‌های نخبگانی با تمرکز بر موضوعات مورد نیاز و مشارکت در ایده پردازی جهت حل مشکلات دانشگاه، شهر و کلان منطقه در دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت جدی دنبال شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به حمایت‌هایی که در قبال انجام این اقدامات به دانشگاه‌ها ارائه خواهد شد، اظهار کرد: تقدیر از فعالان در جشنواره‌های ملی که باید کمیته‌ای جهت بهره برداری از ظرفیت‌های جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی برای همفکری تشکیل شود. همچنین مشخص شد حمایت از طرح‌ها از طریق بادی گرنت ها، حمایت‌های تشویقی مالی از طرح‌های کاربردی و حمایت جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز ایده‌ها و پروژه‌ها خواسته و انتظار معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی از وزارت بهداشت، است.

تاکید بر نگهداشت نیروی انسانی متعهد و خلاق

پناهی نگهداشت نیروی انسانی متعهد و خلاق را از اولویت‌های معاونت پژوهشی دانست و تصریح کرد: در چند سطح می‌توان به مقوله نیروی انسانی توجه داشت. ابتدا تکریم و تقویت نیروی انسانی است که با اقدامات راهبردی تقدیر از فعالان پژوهشی، حمایت از طرح‌های کابردی ملی و ایجاد گفتمان پژوهش در سطح جامعه و همینطور تخصیص گرنت برای محققان یک درصد برتر، اختصاص گرنت برای طرح‌های منطبق با اولویت‌های منطقه‌ای و ملی و در نهایت ارائه مقالات در رسانه‌های اجتماعی و تدوین و انتشار اخبار پژوهشی سلامت به منظور ایجاد گفتمان پژوهش در سطح جامعه مجموعه اقداماتی است که از هدفگذاری تا عمل در سطح وزارت بهداشت می‌توان پیگیری کرد.

جریان‌سازی در فرآیند مدیریت جهادی

پناهی در ادامه به سخنرانی کامران باقری لنکرانی در زمینه مدیریت جهادی و لزوم جریان سازی اشاره و تاکید کرد: لازمه این امر فعال‌سازی تمامی اعضای هیات علمی، تمرکز بر حل رفع یا دفع مشکلات در قالب کارگروه‌های جهادی است.

اهمیت همتاپروری و تربیت نسل سوم محققان

وی همتاپروری از طریق تربیت محققان نسل سوم و شناسایی محققان جهت جذب و به کارگیری آن‌ها در پروژه‌های کاربردی را راهبرد بعدی گردهمایی عنوان کرد و گفت: باید لیستی از محققان سرآمد که نتایج یا مسیر تحقیقات آن‌ها می‌تواند منجر به حل مشکلات نظام سلامت شود، تهیه و با تعیین بودجه‌ای از درآمد‌های دانشگاه جهت جذب و به کارگیری این افراد در مراکز رشد و مراکز تحقیقات تسهیل شود.

هدایت نخبگان پژوهشی به سمت فعالیتهای مشارکتی و مساله محور

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت هدایت نخبگان پژوهشی به سمت فعالیت‍های مشارکتی و مساله محور را یکی از مسائل مهم مطرح شده در گردهمایی دانست و بیان کرد: هدف اصلی بهبود کارایی روش‌های پیشگیرانه و ارائه درمان‌های نوین، توسعه شاخص‌های نوین، تقویت کاربست دانش و فناوری، توسعه فعالیت‌های مشارکتی نخبگان پژوهشی است که با مجموعه فعالیت‌هایی مانند ایجاد تفاهم نامه با مراکز ثبت داده در معاونت بهداشتی، پیگیری ماموریت‌های واسپاری به دانشگاه‌ها در حوزه ATMPs، ارائه سنجه‌های نوین، تشکیل کارگروه ملی جهت رصد و پایش طرح‌های کاربردی، توسعه نرم افزاری جهت ارائه نتایج به ذی نفعان، تعیین مشوق، تسهیل دسترسی محققان به بانک داده ها، جمع آوری و تنظیم گزارش‌ها از طرح‌های کلان دانشگاهی و تصمیم سازی و تصمیم گیری بر اساس شواهد علمی باید نتیجه نهایی مورد نظر را محقق سازد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *