درآمد ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی ۱۲۳ بلاگر و سلبریتی

11:38 - 20 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۹۱۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
درآمد ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی ۱۲۳ بلاگر و سلبریتی
سخنگوی سازمان امور مالیاتی از تلاش برای مالیات‌ستانی از سلبریتی‌ها و بلاگر‌ها خبر داد و گفت: براساس بررسی‌ها مشخص شد که ۱۲۳ بلاگر و سلبریتی، ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌اند.

خبرگزاری میزان _ مهدی موحدی، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور، در رابطه با لزوم رعایت عدالت در پرداخت مالیات گفت: یکی از اتفاقات مثبتی که سازمان امور مالیاتی به دنبال آن است وصول مالیات بر اساس داده‌ها است، در گذشته مالیات علی‌الراس اخذ می‌شد و این سازمان در حال تغییر این مسیر است.

وی با بیان اینکه باید جذب مالیات بر اساس داده‌های متقن باشد، تصریح کرد: ما هر ساله در ۳۱ خرداد از مودیان می‌خواهیم که مالیات سال گذشته خود را پرداخت کنند. بر اساس ماده ۱۰۰ مشاغلی که درآمد کمتر از حدود ۶ میلیارد دارند مشاغل خرد محسوب و شامل تخفیف و معافیت مالیاتی می‌شوند. 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: با هماهنگی با وزارت امور اقتصاد حساب‌های اشخاص را بررسی کردیم تا فقط از موارد مربوط به فعالیت تجاری مالیات اخذ کنیم. 

موحدی در ادامه افزود: ما به سراغ مالیات ابرازی مردم رفتیم، به این صورت که مالیات تعداد مودیان به سامانه مراجعه می‌کنند و مالیات خود را مشاهده می‌کنند و در صورت اعتراض می‌توانند خودشان مالیات خودشان را ابراز کنند. ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و رقم مالیات دریافتی هم افزایش یافت و در این جذب مالیات هیچ کس را مجبور به پرداخت مالیات نکردیم. 

پزشکان دارای بیشترین و کارمندان و کارگران دارای کمترین فرار مالیاتی هستند

وی تاکید کرد: کارمندان و کارگران کمترین فرار مالیاتی را دارند به این علت که درآمد آن‌ها شفاف است، اما پزشکان تاکنون به قانون عمل نکرده‌اند و بیشترین فرار مالیاتی را دارند. پزشکان موظف به استفاده از دستگاه کارتخوان هستند تا همانند سایر مردم مالیات عادلانه بپردازند. 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در ادامه افزود: برای حل این مشکل سامانه سوت‌زنی را راه‌اندازی کرده‌ایم تا مردم آن دسته از پزشکانی را که این قانون را رعایت نمی‌کنند به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. این پزشکان را به عنوان افراد مارک‌دار شناسایی و آن‌ها را از استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ محروم کردیم. 

وی تاکید کرد: بر اساس بررسی‌ها پزشکانی را کشف کردیم که از حساب‌های دیگران استفاده می‌کنند. باید روش‌هایی را برای شناسایی فراریان از پرداخت مالیات ایجاد شود که باید گفت برای پزشکان این روش‌ها ایجاد شده است.

موحدی گفت: در سال ۱۴۰۰ میانگین دریافت مالیات از اصناف یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای کل سال و در سال گذشته، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در سال‌جاری ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. 

میزان مالیات امسال نمایشگاه‌داران خودرو، طلافروشان و پزشکان 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در ادامه اعلام کرد: میانگین مالیات امسال نمایشگاه‌داران اتومبیل، ۱۱ میلیون، پزشکان ۳۵ میلیون و طلافروشان ۱۱ میلیون است. 

وی با اشاره به اینکه ۵۱۵ بلاگر و سلبریتی شناسایی شده است، گفت: کار تشخیص مالیات ۱۲۳ بلاگر در حال انجام است و میزان واریزی به حساب این ۱۲۳ نفر، ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. این بحث مطرح شده است که این بلاگر‌ها در سکو‌های فیلترشده فعالیت می‌کنند و نباید از آن‌ها مالیات گرفت، اما باید گفت این افراد درآمد دارند و باید مالیات پرداخت کنند.

دریافت ۱۰۰ هزار میلیارد سود از سپرده بانکی 

وی در ادامه برنامه تهران بیست گفت: گفته یکی از مدیر عاملان بانک‌ها درباره دریافت ۱۰۰ هزار میلیارد از سود سپرده‌های بانکی درست نیست، اگر قرار باشد سازمان امور مالیاتی این چنین مالیاتی را دریافت کند که دیگر نیازمند به درآمد نفت نخواهیم بود.
 
به گفته موحدی سود حساب اشخاص حقوقی، درآمد بانک نیست؛ بلکه درآمد شخص است و باید مالیات آن را پرداخت کند. 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: بانک‌ها براساس قانون جهش تولید مسکن، باید وام مسکن به مردم می‌دادند، در قانون در نظر گرفته‌شده در صورتی که به این تکلیف خود عمل نکنند، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

وی در پایان گفت: در سامانه سوت‌زنی، کدپستی و کدملی پزشک لازم نیست، فقط با وارد کردن نام پزشک و یا شماره نظام پزشکی و تخصص پزشک، مردم می‌تواند فرار مالیاتی پزشکان را گزارش دهند.

سود سپرده در بانک‌ها مشمول مالیات می‌شود

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در ادامه برنامه تهران بیست گفت: مساله مالیات در کشور تاکنون جایگاه خود را پیدا نکرده است. در سال‌جاری حدودا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نفت و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات به بودجه کمک می‌کند و مابقی بودجه از فروش اموال و دارایی و بدهی و ... تامین می‌شود. دولت باید هزینه‌های خود را کاهش دهد و به دنبال الکترونیکی‌کردن کار‌ها برود و پروسه صرفه‌جویی را در پیش بگیرد. 

سهم مالیات در بودجه باید ۲ برابر شود

وی تاکید کرد: برای عبور از این هزینه ها، دولت باید اخذ مالیات را بیشتر کند. سهم فعلی مالیات در بودجه ۴۰ درصد است و باید ۲ برابر شود و تا رسیدن به هدف ۸۰ درصدی کار دشواری است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: ما در حال حاضر ۳ سال از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و مودیان مالیاتی عقب هستیم و این قانون باید در سال ۱۴۰۰ عملیاتی می‌شد. بر اساس این قانون سهم هر کس از مالیات باید عادلانه باشد، سهم اقشار مختلف از مالیات برابر نیست به این علت که اطلاعات مالی مودیان شفاف نیست. 

طغیانی با بیان اینکه کارمندان و کارگران کمترین فرار مالیاتی را دارند، گفت: نکته مهم در بحث مالیات این است که بسیاری از اطلاعات در سازمان امور مالیاتی موجود است و بر اساس این داده‌های اقتصادی تصمیم‌گیری در بسیاری امور مثل پرداخت یارانه انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه عزم لازم برای تبدیل سازمان امور مالیاتی برای تبدیل‌شدن به قلب داده‌های اقتصادی وجود ندارد، ادامه داد: لایحه مالیات بر مجموع درآمد به این دلیل مصوب می‌شود که برخی از افراد منابع مختلف درآمدی دارند، ولی فقط برای درآمدی که شناسایی شده مالیات می‌پردازند. 

سود حساب اشخاص حقیقی در بانک‌ها هم مشمول مالیات می‌شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مالیات بر مجموع درآمد در بسیاری از کشور‌ها در حال اجرا است و هر کس از اقتصاد بهره‌مندتر است باید مالیات بیشتری بدهند. مساله بعدی سامان‌دهی معافیت‌ها است که در برنامه هفتم در نظر گرفته شده است، زیرا بسیاری از افراد درآمد‌های زیادی دارد و از معافیت برخوردارند در صورتی که با گذشت زمان اصلا ضرورت ندارد معاف از مالیات باشند و اقدام سوم مجلس قانون مالیات بر سوداگری بوده که به تصویب مجلس رسیده و در حال بررسی در شورای نگهبان است و قبل از برنامه هفتم نهایی می‌شود. 

طغیانی در پاسخ به این سوال که آیا از سود حساب‌های بانکی هم مالیات اخذ می‌شود گفت: بسیاری از اشخاص حقوقی دارایی خود را به صورت بلندمدت در بانک‌ها نگهداری می‌کنند و سود‌های کلانی دریافت می‌کنند؛ لذا در قانون بودجه مصوب‌شده از سود سپرده اشخاص حقوقی مالیات اخذ می‌شود. اینکه بانک‌ها گفته‌اند ما ابتدا مالیات فعالیت اقتصادی خود را پرداخت کرده‌ایم و بعد از آن سود حساب اشخاص حقوقی را واریز می‌کند درست نیست و باید مالیات این سود پرداخته شود. 

فقط ۵۰ درصد معافیت‌های مالیاتی در برنامه هفتم توسعه حذف می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است معافیت مالیاتی مناطق آزاد بر اساس آنچه در برنامه هفتم آمده حذف شود، گفت: مناطق آزاد قانون خود را دارند و برای اصلاح معافیت مالیاتی در مجلس باید بررسی شود، ولی تصور نمی‌کنیم به دلیل فلسفه تشکیل این مناطق مالیات آن‌ها حذف شود. همه معافیت‌ها در برنامه هفتم قرار نیست حذف شود بلکه ۵۰ درصد آن‌ها باید حذف شود و هدف رسیدن به عدالت مالیاتی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *