دومین همایش ملی ایده‌های تحول آفرین ثبتی برگزار شد/ پلتفرم جامع سازمان ثبت ۲۲بهمن ماه رونمایی خواهد شد

11:06 - 20 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۸۹۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دومین همایش ملی ایده‌های تحول آفرین ثبتی برگزار شد/ پلتفرم جامع سازمان ثبت ۲۲بهمن ماه رونمایی خواهد شد
دومین همایش ملی ایده‌های تحول آفرین ثبتی ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

خبرگزاری میزان - دومین همایش ملی ایده‌های تحول آفرین ثبتی ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور امیر حسین رحیمی وزیر دادگستری، اصغر جهانگیرمعاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مدیران، معاونان، کارکنان، کارشناسان، ایده پردازان، صاحب نظران امور حقوقی و ثبتی، کارشناسان ارشد قضایی برگزار شد.

ایده‌های ارسالی به این همایش در ۶ محور امور «املاک و کاداستر»، «امور اسناد و ثبت شرکت‌ها»، «فناوری اطلاعات»، «مالکیت معنوی»، «امور حقوقی» و «بهسازی و مدیریت عمومی» ثبت شده است.

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دومین همایش ملی ایده‌های تحول آفرین ثبتی اظهار کرد: سال گذشته هزار و ۶۰۰ ایده به دبیرخانه همایش واصل شد که ۳۱ ایده در معاونت‌های تخصصی حوزه املاک، فناوری و اسناد عملیاتی شد.

وی افزود: سطح علمی همایش امسال به مراتب بالاتر از سال گذشته است، در حوزه هوش مصنوعی و فناوری نوین آثار بسیار خوبی برای همایش ارسال شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت:پلتفرم جامع سازمان ثبت اسناد و املاک در تاریخ ۲۲بهمن ماه ۱۴۰۲ رونمایی خواهد شد و بسیاری از سامانه‌های سازمان باز طراحی شده است به طوری که هفته گذشته مرحله اول سامانه ثبت شرکت‌ها بازطراحی شد. با باز طراحی این سامانه پرداخت به صورت الکترونیک و امضای الکترونیک نهایی شد و  حدود ۸۰ درصد مراجعان برای ثبت شرکت‌ها کاهش پیدا کرد.

بابایی بیان کرد: طی چند ماه آینده گام‌های دوم و سوم مالکیت معنوی و ثبت شرکت‌ها نهایی می‌شود و با راه‌اندازی پلتفرم جامع بسیاری از خدمات سازمان ثبت الکترونیک خواهد شود.

وی در ادامه اظهار کرد: سازمان ثبت باید سریعا فرایند‌ها را باز طراحی و از هوش مصنوعی در تمام فرایندها استفاده کند و از تاریخ ۲۲ بهمن چهره جدید و فناورانه از سازمان ثبت را با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در جامعه خواهیم داشت.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: در حوزه کاداستر و حدنگاری که یکی از اولویت‌ها و راهبرد‌های کلان سازمان ثبت است  و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای قانون حدنگار که در تیرماه سال گذشته داشتند توانستیم با تشکیل تیم‌های جهادی و قرارگاه‌های شهید سلیمانی در تمام واحد‌های ثبتی، مساحت حدنگاری عرصه‌های ملی را که در ابتدای آبان سال ۱۴۰۰، ۸۶ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۹۶ هکتار بود به مساحت ۱۳۵ میلیون و ۸۸ هزار و ۷۹۳ هکتار برسانیم.

دومین همایش ملی ایده‌های تحول آفرین ثبتی برگزار شد/پلتفرم جامع سازمان ثبت ۲۲بهمن ماه رونمایی خواهد شد

بابایی عنوان کرد: بیش از ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی، منابع طبیعی و مراتع همچنین عمده تالاب ها، جنگل ها، رودخانه‌ها و جزایر حدنگاری شده اند.

وی در ادامه اظهار کرد: برای ۴۰۰ خانوار در جزیره شیف استان بوشهر سند حدنگاری مالکیت صادر کردیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حوزه اراضی کشاورزی نیز در ابتدای آبان ۱۴۰۰ تمامی اراضی کشاورزی حدنگاری شده ۷۸ هزارو ۱۷۲ هکتار بوده که در ابتدای تیرماه اراضی حدنگار کشاورزی با ۶ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۱۰۸ هکتار رشد ۷۸ برابری  را  در حوزه اراضی کشاورزی داشتیم. 

بابایی عنوان کرد: در پهنه‌های شهری و روستایی نیز اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است و با توجه به انعقاد قرارداد‌های ۸۰ شرکت در قالب ۱۸۳ قرارداد مختلف در شهر‌ها و استان‌های مختلف امیدواریم حدنگاری را تا پایان سال در حوزه پهنه‌های کشاورزی به ۸۰ درصد برسانیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در کشور ایران بنا به فرهنگ و دقت زیاد، عملیات ها، برداشت‌ها و دقت درحدنگار را به ۵ سانتی‌متر رسانده ایم تا محل اختلاف و تعارض مالکیت نشود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بحث توسعه سند به نحو احسن و شایسته در واحد‌های ثبتی انجام می‌شود جمع کل اسناد مالکیت صادره در سال ۱۴۰۱، ۴ میلیون و ۱۵۲ هزارو ۳۹۴ فقره بوده که در مقایسه با سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است که اراضی کشاورزی، موقوفه بیشترین رشد را داشته‌اند.

وی بیان کرد: تعداد اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی در سال گذشته ۱۹ میلیون ۶۳۸ هزارو ۲۷۶ فقره سند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده که در مقایسه با سال گذشته که ۱۶ میلیون و ۵۲۰ هزارو ۲۶۱ فقره بوده شاهد رشد ۲۰ درصدی تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی هستیم.

بابایی عنوان کرد: بنا بر تاکید مقام معظم رهبری مبنی براینکه تمام اسناد تنظیمی درخصوص اموال غیر منقول باید در چارچوب  اسناد رسمی باشد و مصوبه مجلس در خصوص  عدم اعتبار اسناد عادی در مجمع نهادینه شود بنابراین امروز با توجه به گستردگی ۸ هزارو ۵۰۰ دفترخانه اسناد رسمی  در کل کشور و تبدیل اسناد عادی به اسناد رسمی در بحث اراضی و املاک محملی برای تنظیم اسناد عادی وجود ندارد.

وی افزود: سازمان ثبت به عنوان متولی اصلی ثبت اسناد و املاک مخالفت خود را با دستگاه‌ها  و وزارتخانه‌هایی که اقدام موازی را در سطح اسناد مرقوم به اراضی و املاک در قالب عقود مختلف انجام می‌دهند به هیچ عنوان این اقدامات را نمی‌پذیریم و طراحی این سامانه‌ها و پلتفرم‌ها در ثبت اسناد مربوط به اموال غیرمنقول، خروج موضوعی از فرمایش مقام معظم رهبری را داشته و سازمان ثبت متولی اصلی ثبت اسناد و املاک کشور است.

دومین همایش ملی ایده‌های تحول آفرین ثبتی برگزار شد/پلتفرم جامع سازمان ثبت ۲۲بهمن ماه رونمایی خواهد شد

آزمون سردفتری امسال برگزار می‌شود

بابایی در با بیان اینکه قانون تسهیل کسب و کار در بحث سرمایه‌گذاری است و به این دلیل اعطای مجوز وکالت از آن حذف شد، گفت: در قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴ که هنوز نسخ نشده است، سردفتر باید دارای صلاحیت عملی و علمی باشد، موادی که قانون تسهیل هم آن را نسخ نکرده است.

وی تأکید کرد: سردفتری شغل نیست بلکه منصب است و حساسیت‌هایی دارد. از این رو مباحثی که رئیس قوه قضاییه در آییننامه اصلاحی قانون دفاتر اسناد رسمی به آن تصریح کرده، ممانعتی با قانون ندارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد در پاسخ به این سؤال که سرنوشت ۹۵۰۰ متقاضی قبول شده در آزمون سردفتری سال گذشته چه می‌شود، گفت: فرایند جذب این پذیرفته‌شدگان آغاز شده است و اگر همه‌شان هم صلاحیت داشته باشند، پروانه به تمامی آن‌ها اعطا می‌شود.

وی افزود: در حقیقت تمام کسانی که صلاحیت علمی دارند وارد فرآیند پذیرش می‌شوند، اما صلاحیت عملی از باب منصب و گزینش مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه درباره تعارض بررسی صلاحیت پذیرفته‌شدگان با قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار و نیز مصوبه هیئت مقررات‌زدایی گفت: صلاحیت عمومی پذیرفته‌شدگان بر اساس قانون دفاتر اسناد رسمی که هنوز نسخ نشده است انجام می‌شود.

بابایی همچنین درباره زمان اتمام فرآیند اعطای پروانه به پذیرفته‌شدگان گفت: فرآیند پذیرش آغاز شده و به محض اینکه صلاحیت‌های عمومی پذیرفته‌شدگان بررسی شود، پروانه سردفتری به پذیرفته‌شده‌های نهایی اعطا می‌شود. برای افزایش سرعت کار هم به تمام استان‌ها اجازه دادیم تا اختبار متقاضیان را در دادگستری‌های مرکز آغاز کنند تا در این باره با تأخیر مواجه نشویم.

رئیس سازمان ثبت اسناد اعلام کرد: مقررات قانون تسهیل مغایرتی با آییننامه اصلاحی رئیس قوه قضائیه ندارد و آنچه برای دفاتر اسناد رسمی مبناست قانون است و برای جذب سردفتری به نسبت جمعیت باید دفتر ایجاد شود و میزان درآمد و نسبت بازنشسته شدن نیز نیازسنجی و بر اساس آن آزمون برگزار می‌شود.

بابایی در پایان اظهار کرد: آزمون سردفتری امسال هم برگزار می‌شود.

عاصف حمدالهی دبیر دومین همایش ملی ایده‌های تحول آفرین در این همایش گفت: در حال حاضر حدود هزارو ۷۰۰ ایده ثبتی در سامانه همایش ملی ایده‌های تحول آفرین ثبتی ثبت شده است.

وی افزود: در دومین همایش ملی ایده‌های تحول آفرین ثبتی ۶۷۰ کاربر در همایش مشارکت داشتند که ۷۶ درصد آقایان و ۲۴ درصد خانم‌ها هستند تعداد هزارو ۶۵۰ ایده به سامانه همایش ارسال شد که از این تعداد پس از ویرایش سردبیری و داوری مقدماتی هزار و ۲۴۷ ایده به مرحله داوری رسید داوری در تمام مراحل داوری بسته بود.

حمدالهی اظهار کرد: ۸۲ داور درون سازمانی و برون سازمانی طی ۲۲ روز به ارزیابی داوری ایده‌ها پرداختند ایده‌ها در ۶ محور امور اسناد و ثبت شرکتها، امور املاک و کاداستر، فناوری اطلاعات، مالکیت معنوی، امور حقوقی و بهسازی و مدیریت عمومی بود.

دبیر دومین همایش ملی ایده‌های تحول آفرین بیان کرد: پس از جلسات متعدد داوری و جمع‌بندی ایده‌ها ۷۱ ایده برگزیده شدند که از این تعداد ۲۰ ایده حائز رتبه ممتاز و ۵۱ ایده برتر شدند نسبت به همایش سال گذشته تعداد کل ایده‌های دریافتی رشد حدود ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد و در تعداد ایده‌های اهدا شده به داوری شاهد رشد حدود ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته هستیم.

در این همایش از ایده پردازان برتر تقدیر و مجموعه ۵ جلدی حقوق تطبیقی ۲۵ کشور در حوزه املاک رونمایی شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *