مواجهه آمریکا و اروپا با کمبود ذخایر تسلیحات بر سر جنگ اوکراین

10:48 - 20 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۸۹۲
مواجهه آمریکا و اروپا با کمبود ذخایر تسلیحات بر سر جنگ اوکراین
آمریکا و کشور‌های اروپایی عضو ناتو عنوان کرده‌اند که به دلیل ادامه جنگ اوکراین قادر به افزایش تولیدات نظامی خود نبوده و با کمبود مهمات مواجه شده‌اند.

خبرگزاری میزان - یک گزارش می‎گوید رئیس جمهور آمریکا و سایر مقام‎های این کشور به طور رسمی اجازه داده‌اند که پایگاه صنعتی نظامی آمریکا برای ارسال ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به اوکراین  با مشکل مواجه شود.

«پل ای. والی»، فرمانده بازنشسته ارتش آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این موضوع توضیح داد که چرا این موضوع مشکلی است که به زودی حل نخواهد شد.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از توضیح مناسب درباره توجیه ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین خودداری کرده است.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، «بایدن» به تازگی و اندکی پس از اعلامیه واشنگتن مبنی بر تحویل سریع بمب‌های خوشه‌ای ۲ منظوره (DPICM) M۸۶۴ به اوکراین، گفت: این جنگ مربوط به مهمات است؛ و آن‌ها (اوکراین) در حال مواجهه با تمام شدن این مهمات هستند.

به گفته وی، کاری که من در نهایت انجام دادم این بود که توصیه وزارت دفاع آمریکا را پذیرفتم؛ نه به طور دائم، اما اجازه دادم در این دوره این مهمات برای اوکراینی‌ها ارسال شود. 

اظهارات «بایدن» از سوی «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا منعکس شد.

این مقام آمریکایی، گفت که آمریکا در حال مواجهه با کاهش ذخایر مهمات توپخانه‌های «هویتزر» است.

به گفته مقام شورای امنیت ملی آمریکا، اوکراینی‌ها با سرعت بسیار زیاد از توپخانه استفاده می‌کنند؛ آن‌ها هزاران گلوله در روز مصرف می‌کنند. 

«کالین کال»، معاون وزیر دفاع آمریکا نیز به تازگی گفت که واشنگتن به دنبال پر کردن شکاف بین مصرف توپخانه اوکراین و تولید آمریکا و اروپا با استفاده از مهمات خوشه‌ای است.

نگرانی اروپایی‌ها از کاهش شدید ذخایر تسلیحاتی

به گزارش «بلومبرگ»، سیاستمداران اروپایی و مدیران صنعت تسلیحات در روز‌های اخیر اظهارات مشابهی را مطرح کرده‌اند. 

آن‌ها به رسانه‌ها گفته‌اند که شرکت‌های تسلیحاتی مملو از سفارش‌ها شده‌اند، اما فاقد دستورات دفاعی و یارانه‌های تضمین‌شده دولتی هستند که قبل از گسترش تولیدات خود به اطمینان از آن‌ها نیازمندند.

برخی از دولت‌های اروپایی هنوز به چنین قرارداد‌های بلندمدتی متعهد نشده‌اند و این سوال مطرح می‌شود که آیا تا این لحظه به ظرفیت‌های تولید دفاعی توسعه‌یافته نیاز است یا خیر. 

بخش نظامی اروپا نیز با مشکلاتی، از کمبود کارگران ماهر گرفته تا کمبود قطعات و منابع، تشریفات اداری و تردید بانک‌ها برای اعطای وام به شرکت‌های اسلحه‌سازی، روبرو است.

در آلمان، که بزرگترین اقتصاد صنعتی اروپا به حساب می‌آید، وزارت دفاع برای هرگونه دستور نظامی به تاییدیه پارلمان برای صرف حدود ۲۵ میلیون یورو از سوی این وزارتخانه نیاز دارد. این میزان هزینه حتی برای یک روز جنگ اوکراین کافی نیست.

گزارش شده است که اروپا ظرفیت تولید حدود ۳۰۰ هزار پوسته گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری در سال را دارد، اما افزایش تولید همراه با عوامل ذکر شده در بالا به علاوه کمبود پودر پیشران این گلوله کاهش یافته است. 

فقط بودجه نظامی برای پر کردن خلاء تولید کافی نیست

آمریکا و اروپا ممکن است بودجه نظامی داشته باشند که بسیار بیشتر از رقبای جهانی آنهاست، اما عوامل متعددی وجود دارد که به توضیح کاهش و ناتوانی آن‌ها در توسعه تولید کمک می‌کند.

یک کارشناس نظامی آمریکا، می‎گوید: زمانی که آمریکایی‌ها در افغانستان تسلیم شدند، ۸۵ میلیارد دلار تجهیزات، مهمات، تفنگ، تانک، بالگرد و توپخانه را در آنجا باقی گذاشتند؛ ۸۵ میلیارد دلار مبلغ خیلی زیادی است؛ این میزان می‌تواند یک کشور را برای سال‌ها مسلح کند. 

به گفته وی، بخش‌های نظامی آمریکا تجهیزات زیادی را به کشور‌های دیگر، حدود ۵۰ کشور مختلف می‌فروشد؛ به این معنی که نمی‌تواند تمام منابع خود را روی یک کار مانند ارسال سلاح فقط به اوکراین متمرکز کند.

این کارشناس همچنین به عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای توجیه این کمبود اشاره کرد و گفت که بسیاری از کشور‌های ناتو، به‌ویژه در اروپا، به نوعی تمایلی به پمپاژ تجهیزات نظامی خود به اوکراین برای جنگی که پایان مشخصی برای آن متصور نیست، ندارد.

قدرت‌های بزرگ اروپایی ناتو مانند آلمان، ایتالیا و انگلیس ماه‌ها هشدار داده‌اند که ذخایر تسلیحاتی که پس از هدر رفتن در اوکراین باقی مانده‌اند، برای ۸ تا ۷۲ ساعت نبرد در صورت تهاجم غافلگیرانه کافی است. 

در انگلیس، مقام‎های دفاعی در ماه ژانویه گفتند که ارتش این کشور به دلیل ارسال تسلیحات به کی‌یف و عدم تمایل لندن به افزایش بودجه نظامی با کمبود مهمات مواجه شده است.

با وجود صحبت‌هایی که در میان اعضای ناتو درباره بودجه‌های نظامی بی‌سابقه وجود دارد، کارشناسان می‌گویند که انتظار ندارند این ائتلاف بتواند قابلیت‌های تولید خود را در ماه‌ها و سال‌های آینده افزایش دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *