چراغ سبز ترکیه به عضویت سوئد در ناتو

9:05 - 20 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۸۵۲
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
چراغ سبز ترکیه به عضویت سوئد در ناتو
دبیرکل ناتو می‎گوید که اردوغان با ارسال پیشنهاد سوئد برای پیوستن به این ائتلاف، به پارلمان ترکیه موافقت کرده است..

خبرگزاری میزان - «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌ جمهور ترکیه با ارسال پیشنهاد سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو به پارلمان ترکیه موافقت کرد.

به نظر می‌رسد که این موافقت به ماه‌ها تنش بر سر موضوعی که با شروع جنگ در اوکراین، این ائتلاف را متشنج کرده بود، پایان دهد.

«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو نیز در یک کنفرانس خبری این موضوع را اقدامی تاریخی توصیف کرد و گفت: خرسندم که اعلام کنم رئیس جمهور ترکیه موافقت کرده است که پروتکل الحاق سوئد (به ناتو) را در اسرع وقت به مجمع ملی ارسال کند و از نزدیک با مجمع برای اطمینان از تصویب آن همکاری کند.

«استولتنبرگ» روز دوشنبه با اردوغان و «اولف کریسترسون»، نخست وزیر سوئد برای حل این موضوع چند ساعت گفت‎وگو کرده بود.

سوئد و فنلاند سال گذشته درخواست عضویت در ناتو را ارائه کرده بودند و سیاست‌های عدم تعهد نظامی خود را که در دهه‌های قبل ادامه داشت، کنار گذاشتند. 

در حالی که آنکارا به عضویت فنلاند در ناتو در ماه آوریل چراغ سبز نشان داد، اما ترکیه و مجارستان هنوز پیشنهاد عضویت سوئد را تایید نکرده‌اند. 

استکهلم برای پیوستن به این ائتلاف در نشست سران ناتو در «ویلنیوس»، پایتخت لیتوانی که از روز سه شنبه آغاز می‌شود، تلاش خواهد کرد.

ترکیه پیشتر سوئد را متهم کرد که علیه افرادی که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌داند اقدامات کافی انجام نمی‌دهد.

انتهای پیام/


ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
0
0
اردوغان سیاست مدار کار کشته و میهن پرستی است.با این کار هم سر سوئد و غرب منت گذاشت.هم به روسیه هشدار داد.احسنت به اردوغان
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *