جزئیات دیدار پریگوژین و پوتین در پی شورش واگنر

17:39 - 19 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۷۶۴
جزئیات دیدار پریگوژین و پوتین در پی شورش واگنر
رئیس گروه واگنر پس از شورش اخیر این گروه با رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری میزان - سخنگوی کرملین گفت که «یوگنی پریگوژین»، رئیس گروه واگنر و فرماندهانش برای بحث درباره شورش مسلحانه‌ای که این گروه انجام داده بود، با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. 

این دیدار ابتدا از سوی روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» گزارش شد که گفت پریگوژین با پوتین و «ویکتور زولوتوف»، رئیس گارد ملی و «سرگئی ناریشکین»، رئیس اطلاعات خارجی روسیه ملاقات کرده است. 

به گفته «دمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین این نشست در ۲۹ ژوئن (هشتم تیر ماه)، پنج روز پس از شورش برگزار شد.

پسکوف به خبرنگاران گفت که پوتین ۳۵ نفر از جمله فرماندهان واحد پریگوژین و واگنر را به این نشست دعوت کرده بود و این دیدار سه ساعت به طول انجامید.

وی گفت: تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که رئیس جمهور روسیه ارزیابی خود را از اقدامات شرکت (واگنر) در جریان عملیات نظامی در اوکراین و همچنین ارزیابی خود را از رویداد‌های ۲۴ ژوئن (روز شورش) ارائه کرد.

سخنگوی کرملین گفت که پوتین به توضیحات فرماندهان درباره آنچه اتفاق افتاده است گوش داده و گزینه‌های بیشتری برای استخدام به آن‌ها پیشنهاد کرده است. 

پسکوف ادامه داد: فرماندهان روایت خود را از آنچه (در ۲۴ ژوئن) اتفاق افتاد، تشریح کردند. آن‌ها تأکید کردند که حامیان و سربازان سرسخت رئیس جمهور روسیه هستند. این فرماندهان همچنین گفتند که آماده ادامه جنگ برای سرزمین مادری خود هستند.

شورش کوتاه مدت به فرماندهی پریگوژین، که در آن نظامیان واگنر کنترل شهر جنوب روستوف-آن-دون و یک ساختمان ستاد نظامی را به دست گرفتند، در توافقی با میانجیگری «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس، خنثی شد. 

پریگوژین گفته است که هدف این شورش سرنگونی دولت روسیه نبود، بلکه هدف آن محاکمه ارتش و فرماندهان دفاعی به دلیل اشتباهات و اقدامات غیرحرفه‌ای آن‌ها در اوکراین بود. 

پوتین تاکنون «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع و «والری گراسیموف»، رئیس ستاد کل ارتش را در سمت خود نگه داشته است.

طبق توافقی که به شورش پایان داد، قرار بود پریگوژین به بلاروس برود، اما لوکاشنکو هفته گذشته گفت که پریگوژین به روسیه بازگشته و واگنر هنوز پیشنهاد نقل مکان به بلاروس را نپذیرفته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *