گفت‌وگو |

رضازاده: سد‌های عظیمی پیش روی تولیدکننده می‌گذارند و انتظار معجزه دارند

8:10 - 19 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۵۲۴
رضازاده: سد‌های عظیمی پیش روی تولیدکننده می‌گذارند و انتظار معجزه دارند
مجری طرح و جانشین تهیه‌کننده مسابقه بزرگ «کهکشان» تاخیر در پرداخت دستمزد‌ها از سوی صداو سیما در کنار کاری سخت و پر حجم را موجب چندبرابر شدن دشواری کار دانست. 

بهراد رضازاده جانشین تهیه‌کننده و مجری طرح مسابقه بزرگ «کهکشان» در گفت‌وگو با میزان درباره این مسابقه گفت: «کهکشان» یک مسابقه تلویزیونی داستان‌محور تولیدشده در شبکه پنج است. ویژگی خاص «کهکشان» در این مهم خلاصه می‌شود که نخست مخاطب را با ابعاد بازی خود درگیر کرده و سپس کم‌کم، ابعاد داستانش را به مخاطب معرفی می‌کند. 

وی افزود: این مسابقه به کمک فناوری واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VR بینندگان و شرکت‌کنندگان را به صورت همزمان با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو می‌کند. در این برنامه، بیننده در لحظاتی با اسکن کردن صفحه تلویزیون به وسیله تلفن همراهش و با استفاده از اپلیکیشن برنامه، قادر به تعامل و شرکت در بازی‌هایی است که متناسب با دوره‌های مختلف تاریخ ارتباطات بشر طراحی شده‌اند. 

رضازاده به مراحل مختلف مسابقه بزرگ «کهکشان» اشاره و اظهار کرد: در هر قسمت از مسابقه بزرگ کهکشان یک گروه شرکت‌کننده، تاریخ ارتباطات بشر را از گذشته تا به امروز طی می‌کنند و به این بهانه با چالش‌های انسان در مواجهه با رسانه‌ها در هر یک از کهکشان‌های ارتباطی شامل کهکشان شفاهی، کهکشان چاپ، کهکشان دیجیتال و کهکشان اینترنتی مواجه خواهند شد. 

وی به نقاط قوت در «مسابقه بزرگ کهکشان» پرداخت و افزود: در این مسابقه برای اولین بار مخاطبان تلویزیون می‌توانند چالش‌های درون مسابقه را از طریق تکنولوژی‌های واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VR همزمان با پخش مسابقه از تلویزیون در منازل خود تجربه کنند. این مسابقه تلویزیونی، تجربه‌ای نو برای تعامل مخاطبان با تلویزیون را رقم می‌زند که تاکنون در هیچ مسابقه‌ای تجربه نشده است. 

این تهیه‌کننده یادآورشد: واقعیت افزوده AR به معنای اضافه کردن چیزی است که در آن گرافیک، صدا و بازخورد لمسی به جهان طبیعی ما اضافه می‌شود. در این مورد بر خلاف واقعیت مجازی که شما در یک محیط کاملا مجازی VR هستید، واقعیت افزوده از محیط طبیعی شما استفاده کرده و به سادگی اطلاعات مجازی را در بالای آن قرار می‌دهد. واقعیت افزوده اغلب با استفاده از دوربین روی تلفن هوشمند، عناصر دیجیتالی را به یک نمایش زنده اضافه می‌کند. امروزه اغلب تلفن‌های هوشمند از برنامه‌های سنگین AR پشتیبانی می‌کنند. 

وی ادامه داد: VR یک دنیای شبیه‌سازی شده با استفاده از کامپیوتر و به شکلی قابل باور است که با استفاده از ابزار‌های خاص به انسان‌ها امکان می‌دهد در آن قرار گیرند و با آن تعامل برقرار کنند. به این ترتیب، این تکنولوژی رویای تجربه جهانی متفاوت، بدون ترک کردن محیط واقعی را امکان‌پذیر می‌سازد. کاربران واقعیت مجازی به درک و تجربه جهانی می‌پردازند که در واقعیت در اطراف آن‌ها وجود ندارد. به دلیل قابلیت‌های خاص این تکنولوژی از آن در انواع شبیه‌ساز‌های رانندگی و پرواز به رانندگان و خلبان‌های مبتدی امکان می‌دهد بدون هیچ ریسکی تمرین کنند. 

رضازاده به حضور برخی بازیگران در مسابقه بزرگ «کهکشان» اشاره کرد و افزود: شرکت‌کنندگان ما از همه اقشار جامعه هستند و در میان آنان تعدادی از بازیگران و هنرمندان نیز حضور دارند تا مسابقه برای مخاطب از جذابیت بیشتری برخوردار باشد، در عین حال ما از سلبریتی‌ها استفاده نکردیم. 

وی داستان مسابقه بزرگ «کهکشان» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: تاریخ ارتباطات در ایران از دوره اول تاریخ که در جریان مسابقه از آن با عنوان کارستان نام برده می‌شود تا ارتباط شفاهی و نامه‌رسانی و سپس دوره قاجار و صفویه که کتاب و چاپ و همچنین روزنامه متولد شد، مطرح می‌کند. روند برنامه تا دوره دیجیتال که زمان تلویزیون، رادیو و رسانه‌های فراگیر مطرح می‌شود طی می‌کند و نهایت آینده را تصور کردیم که در آن یک مادر و پسر نابغه با کمک تکنولوژی مرحله نهایی را به اجرا می‌گذارند. 

این تهیه‌کننده در مورد بهره‌برداری از مشاوران برای ارائه یک برنامه خوب و مفید بیان کرد: در مسابقه بزرگ «کهکشان» یک تیم اتاق فکر شامل عوامل اصلی تولید، جامعه‌شناسان و تاریخ‌دانان ساعت‌ها بر روی مفاهیم کار کرده‌اند و در نهایت مسابقه بزرگ «کهکشان» با حدود ۱۴۰ مفهوم اخلاقی تولید شده است. 

وی ضمن اشاره به پیام مسابقه بزرگ «کهکشان» بیان کرد: این مسابقه حول محور ایران، شخصیت‌های عالم و دانشمند این کشور در کنار مفاهیم جامعه انسانی نکاتی را مطرح می‌کند تا یادآوری باشد بر سیر رشد فرهنگ در سرزمین ایران؛ در این میان استفاده از ادبیات قدیم در کنار احادیث و اشعار متعدد فضای مسابقه را منحصربه‌فرد کرده است.

رضازاده به هزینه‌های شکل گرفته برای برنامه «مسابقه بزرگ کهکشان» اشاره و اظهار کرد: هزینه فراوانی برای ساخت دکور‌های انجام شد، زیرا فضای موجود بالغ بر ۲ هزار متر است و دکور‌ها در مدت زمان چهار ماه تولید و در سال ۱۴۰۰ استارت این مسابقه زده شد. 

وی به چالش‌های موجود در مسیر تولید برنامه‌هایی همانند مسابقه بزرگ «کهکشان» اشاره و تاکید کرد: تاخیر در پرداخت دستمزد‌ها از سوی صداو سیما در کنار کاری سخت و پر حجم دشواری کار را چند برابر می‌کند. این در حالی است که بودجه متعلق به پروژه از قبل تایید و مشخص شده و در اختیار مسئولان قرار دارد، اما به جهات مختلف در زمان مشخص شده پرداخت نمی‌شود. متاسفانه طی سه تا چهار ماه اخیر این امر شدت پیدا کرده و تاثیر آن را می‌توان بر فعالیت‌ها و تولید دید. 

این تهیه‌کننده مسابقه بزرگ «کهکشان» را یک برنامه پروداکشن با جابجایی‌های زیاد دانست و افزود: زمان برای ضبط مسابقه بزرگ «کهکشان» حدود ۱۲ ساعت ضبط مسابقه و جابه‌جا کردن پروداکشن‌ها دشواری خاصی برای خود است، حال اگر شرایط سخت اقتصادی و دستمزد‌ها به آن اضافه شود، شرایط سخت‌تر می‌شود و تاثیرش برادامه تولید به خوبی دیده می‌شود. 

وی مشکلات پیش روی تولیدکنندگان برنامه‌های تلویزیون را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: متاسفانه دشواری‌های پرداخت هزینه تنها متعلق به مسابقه بزرگ «کهکشان» نیست، بلکه سایر برنامه‌ها از برنامه‌های زنده تا مستند‌های مختلف همگی دچار چالش‌های مالی هستند. برخی می‌گویند تولیدکنندگان برنامه‌های زنده حقوق‌های خوبی دریافت می‌کنند، اما باید تاکید کنم که اینگونه نیست. سد‌های عظیمی پیش روی تولیدکننده می‌گذارند و در نهایت انتظار معجزه دارند. 

وی تاکید کرد: برای ساخت و تولید یک برنامه مدیران بالادستی اعمال نظر فراوانی دارند و به راحتی دستور تغییر در محتوا و فضای طراحی شده، حتی فرم برنامه را می‌دهند. در صورتی که در این زمینه تخصص نداشته و در عین حال هدف و مخاطب را به خوبی نمی‌شناسند. در نهایت چنانچه کار با مشکلی برخورد کند، مشکل را گردن تهیه‌کننده کار می‌اندازند که مورد مواخذه قرار گرفته و انگشت اتهام به سوی او گرفته می‌شود. 

رضازاده در مورد انتهای مسابقه بزرگ «کهکشان» خاطرنشان کرد: مسابقه بزرگ «کهکشان» تا ابتدای محرم ادامه دارد و چنانچه با ادامه پروژه موافقت شود، بعد از ماه محرم و صفر نیز ادامه آن ساخته می‌شود و روی آنتن می‌رود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *