کارشناسان بازار سرمایه: شعبه شورای حل اختلاف ویژه بازار سرمایه موجب صدور رای منصفانه و کاهش اطاله دادرسی می‌شود

8:00 - 18 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۳۳۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
کارشناسان بازار سرمایه: شعبه شورای حل اختلاف ویژه بازار سرمایه موجب صدور رای منصفانه و کاهش اطاله دادرسی می‌شود
کارشناسان، افتتاح شعبه شورای حل اختلاف تخصصی بازار سرمایه از سوی قوه قضاییه و سازمان بورس اوراق بهادار را اقدامی مثبت عنوان کرده و معتقدند که این امر زمینه صدور رای منصفانه، کاهش اطاله دادرسی و تسریع در حل مشکلات پرونده‌های بورسی سرمایه‌گذاران را فراهم خواهد کرد.

خبرگزای میزان _ شعبه تخصصی شورای حل اختلاف بازار سرمایه با همکاری قوه قضاییه و سازمان بورس اوراق بهادار هفته گذشته افتتاح شد. این شعبه با هدف رسیدگی حداکثری و جبران سریع خسارت‌های ناشی از تخلفات بورسی فعالیت خواهد کرد. 

در همین خصوص مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: برخی از جرائم یا تخلفات در بازار سرمایه وجود دارد که رسیدگی به آن نیازمند دانش تخصصی است. 

وی در ادامه افزود: براساس قانون، بازار سرمایه موظف است اطلاعات مورد نیاز را در اختیار قضات یا مراجع قضایی قرار دهد تا آن‌ها بتوانند بر مبنای آن رای خود را صادر کنند. 

سوری با تاکید بر اینکه دانش‌افزایی درخصوص بازار سرمایه در قوه قضاییه باعث حل زیربنایی مشکلات این بازار خواهد شد، گفت: این امکان با برگزاری دوره‌های تخصصی یا ایجاد شعبات ویژه بازار سرمایه امکان‌پذیر است، اما تا دستیابی به این هدف، شورای حل اختلاف ویژه بازار سرمایه این امکان را برای رسیدگی به شکایت سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد. 

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مزایای شورای حل اختلاف تخصصی بازار سرمایه تاکید کرد: ایجاد شورای حل اختلاف بازار سرمایه توسط قوه قضاییه و سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام مثبتی است؛ چرا که در این بازار ما با حجم زیادی از پرونده‌ها روبه‌رو هستیم که در برخی موارد با اطاله‌دادرسی مواجه می‌شوند، این شعبه به حل این مشکل کمک خواهد کرد و با وجود افراد متخصص در موضوع بازار سرمایه زمینه صدور رای منصفانه نیز فراهم خواهد شد.

قوه قضاییه به کمک بازار سرمایه آمده است

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه، نیز در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: قوه قضاییه با افتتاح شعبه شورای حل اختلاف ویژه بازار سرمایه به کمک سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است.

وی در ادامه افزود: در برخی از شکایات مطرح‌شده، شاکی یا طرف شکایت خود سازمان بورس بوده است که در این مسائل شورای حل اختلاف ویژه بازار سرمایه می‌تواند به حل مشکلات به‌خوبی عمل کند. 
 
حق‌شناس با تاکید بر اینکه اقدام قوه قضاییه برای افتتاح شعبه شورای حل اختلاف ویژه بازار سرمایه امری مثبت و تاثیرگذار است، همچنین گفت: در سال گذشته نیز رئیس قوه قضاییه درخصوص رفع دغدغه‌های مردم در بازار سرمایه دستوراتی برای شفاف‌سازی تمامی سفارش‌های خرید و فروش صادر کرد که این موضوع موجب شد تمامی اطلاعات سفارش‌های خرید و فروش در اختیار معامله‌گران بازار سرمایه قرار گیرد.

تسریع در حل مشکلات بازار سرمایه با شعبه شورای حل اختلاف تخصصی

در همین خصوص حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه، نیز در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: افتتاح شعبه شورای حل اختلاف اختصاصی بازار سرمایه قطعا می‌تواند برای حل مشکلات در این بازار مثمرثمر باشد و موجب تسریع در حل مشکلات پرونده‌ها خواهد شد. 

وی در ادامه افزود: در برخی از موارد شاهد این مساله هستیم که متشاکی بازار سرمایه است، در این موارد باید دید که آیا تدبیری اندیشیده شده است یا خیر؟ اگر این مسائل در این شورا قابل حل باشد می‌توان گفت تاثیر به‌سزایی در حل مشکلات خواهد داشت. 

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: شورای حل اختلاف ویژه بازار سرمایه باعث خواهد شد پیش از ارسال پرونده‌های مالی و بورسی به دادگاه، مسائل با میانجی‌گری یا به اصلاح ریش‌سفیدی حل شود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *