تحولات فرانسه و تناقض‌های تهوع‌آور رسانه‌های غربی

23:53 - 14 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۹۶۸
تحولات فرانسه و تناقض‌های تهوع‌آور رسانه‌های غربی
رویکرد دوگانه و گزینشی رسانه‌های غربی درباره تحولات فرانسه طی روزهای گذشته بیش از پیش آشکار شد.

خبرگزاری میزان - سه‌شنبه هفته گذشته بود که شلیک مرگبار پلیس فرانسه به نوجوان ۱۷ ساله آفریقایی‌تبار موج گسترده‌ای از اعتراضات مردمی به نژادپرستی ساختاری حاکم بر فرانسه را به همراه داشت و طی آن هزاران نفر بازداشت و صدها نفر نیز مجروح شدند.

به نوشته نور نیوز، موج گسترده اعتراضات چنان بوده که وزارت دادگستری فرانسه دامنه بازداشت‌ها و مجازات‌ها را از معترضان به خانواده‌های آنها نیز گسترش داده و از جریمه ۲ سال زندان و ۳۰ هزار یورویی خانواده‌هایی خبر داده که فرزندانشان در اعتراضات حضور داشته‌اند.

در همین حال کاخ الیزه، شخص مکرون و وزارت کشور فرانسه نیز ضمن اشاره به نقش شبکه‌های اجتماعی در اعتراضات بر ضرورت محدودسازی شبکه‌های اجتماعی و بازداشت افراد فعال در این فضا تاکید کرده‌اند.

هم‌زمان با این اظهارات و در شرایطی که مقامات سایر کشورهای اروپایی مانند انگلیس، ایتالیا، آلمان و... از گسترش دامنه اعتراضات فرانسه به دیگر نقاط اروپا ابراز نگرانی می‌کنند، امپراتوری دروغ رسانه‌های غربی مشغول به حاشیه راندن اخبار اعتراضات فرانسه با ادعای افشاگری و آگاهی‌بخشی در شناخت اخبار جعلی و صحیح هستند!

مثلا بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی مدعی شده: هم‌زمان با اتفاقات فرانسه تصاویر جعلی به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که بر اساس تحقیقات بی‌بی‌سی به اتفاقات خیر ارتباطی نداشته‌اند! 

بی‌بی‌سی در حالی ادعای آگاهی‌بخشی در شناخت اخبار جعلی و حقیقی می‌کند که نگاهی به کارنامه این شبکه و دیگر رسانه‌های غربی نشان از سابقه سیاه آنها در جعل اخبار و انتشار تصاویر ساختگی و نامربوط دارد که اوج آن را در حوادث پاییز گذشته ایران می‌توان مشاهده کرد.

آمارها نشان می‌دهد که این رسانه‌ها ده‌ها هزار خبر جعلی بدون هیچ پشتوانه مستندی را در ابعاد گسترده‌ای منتشر کرده‌اند، چنانچه در اواخر سال گذشته و در حالی که خیابان‌های ایران آرام و مردم زندگی روزمره خود را داشتند، کنتور کشته‌سازی آنها همچنان شماره می‌انداخت و تاسف‌بارتر اینکه هنوز هم در گزارش‌های خود به آن اعداد و ارقام خودساخته استناد می‌کنند!

انتشار فیلم‌های ساختگی از خشونت نیروهای انتظامی ایران و بزرگ‌نمایی آشوب‌های خیابانی در حالی که آمار تجمع‌کنندگان به چند ده نفر هم نمی‌رسید، بُعد دیگر این دروغ‌پراکنی‌ها بود.

دروغ پراکنی‌ها و مصاحبه‌های ادعایی مبتنی بر توهمات ذهنی این رسانه‌ها درباره وضعیت زندانیان و بازداشت‌شدگان با کلیدواژه‌های تجاوز، تعرض، شکنجه، بیماری بدون درمان، قرص‌های اعصاب و روان بدون نسخه پزشک، انتقال به زندانی نامعلوم، وضعیت بحرانی اعتصاب غذا کنندگان در زندان‌های ایران، نمایش تصاویر آرشیوی قدیمی که بعضا هیچ ارتباطی به ایران نداشته و برای سال‌های قبل سوریه، عراق و افغانستان بود، تنها گوشه‌ای از این دروغ پراکنی‌هاست.

وقاحت تهوع‌آور رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی، اینترنشنال، من‌وتو و صدای آمریکا در انتشار اخبار جعلی و دروغ را در پردازش‌ و بازنشر گسترده پست‌های دروغ وطن‌فروشان متوهمی چون علی‌نژاد، پهلوی، اسماعیلیون، بنیادی و علی کریمی می‌توان مشاهده کرد که مردم را به آشوب و اغتشاش تحریک می‌کردند.

استفاده این رسانه‌ها از واژگانی چون «خیزش انقلابی زنان و دختران تاریخ ساز، شجاع، آزادی‌خواه، فرهیخته و...» برای تحریک جامعه و جوانان ایرانی را قیاس کنید با واژگانی چون «جوانان ناقض قانون، بر هم زننده نظم عمومی، بی‌توجه به هشدار پلیس، آشوب‌گر، اوباش و...» در مورد اتفاقات فرانسه که می‌کوشد سرکوب وحشیانه اعتراضات را عادی‌سازی کند.

با این تفاسیر؛ تحولات فرانسه بار دیگر نشان داد که ادعاهای «آزادی بیان»، «گردش آزاد اطلاعات» و «توجه به حقوق مخاطب در کسب اخبار صحیح»، فریبی بیش نیست و سلاطین دروغ و جعل خبر نه تنها اعتقادی به این امر ندارند بلکه از این شعارها تنها برای کسب منافع سیاسی اربابان خویش بهره می‌برند.

انتهای پیام/


برچسب ها: تحولات فرانسه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *