حاشیه‌نگاری خبرنگار میزان از نشست حقوق بشر سازمان ملل/ کلافگی نمایندگان آمریکا، فرانسه و کانادا در ‌پی اعتراضات ایران و تذکرات رئیس جلسه

15:50 - 14 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۹۰۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حاشیه‌نگاری خبرنگار میزان از نشست حقوق بشر سازمان ملل/ کلافگی نمایندگان آمریکا، فرانسه و کانادا در ‌پی اعتراضات ایران و تذکرات رئیس جلسه
رئیس جلسه شورای حقوق بشر چندین بار به نمایندگان کشورهای غربی از جمله نمایندگان آمریکا، فرانسه و کانادا هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی میزان، صبح امروز چهارشنبه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با حضور هیئت ایرانی و گزارش کمیته حقیقت‌یاب درباره ایران برگزار شد.

کاظم غریب‌آبادی، معاون بین‎الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در رابطه با این هیئت، گفت: ایجاد چنین هیئتی از سوی شورای حقوق بشر در حالی که ما شاهد یک اغتشاش تمام عیار و نه تجمعات مسالمت‎آمیز بودیم، هیچ مبنای فنی و حقوقی نداشت؛ این در حالی است که همچنان برخی از کشور‌های خاص و سازوکار‌های حقوق بشری از اغتشاش‌های سال گذشته به عنوان تجمعات مسالمت آمیز یاد می‌کنند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه با بیان این‌که باید امروز صدای کسانی باشیم که صدایشان توسط سازوکار‌های بین‌المللی حقوق بشری شنیده نمی‌شود، اتفاقات روز‌های اخیر در کشور فرانسه را مورد اشاره قرار داد و گفت: فرانسه این روز‌ها شاهد استفاده از زور افراطی علیه معترضان مسالمت‌آمیز، بازداشت‌های وسیع خودسرانه و ایجاد محدودیت‌های گسترده علیه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است.

در جریان نشست امروز برخی کشورها مانند فرانسه، آمریکا و کانادا در بیانیه‌های خود عباراتی بر خلاف آیین نامه و تحت عنوان [رژیم]، برای خطاب قرار دادن کشورمان استفاده کردند که هر بار با اعتراض رایزن سیاسی نمایندگی ایران در جلسه همراه شد.

اعتراض‌های رایزن سیاسی نمایندگی ایران با موافقت رئیس جلسه همراه بود که به نمایندگان این کشورها تذکر داد تا در چارچوب آیین‎‏نامه صحبت کنند.

اعتراض‌های رایزن سیاسی نمایندگی ایران و تذکرات رئیس جلسه، منجر به کلافگی و عصبانیت کشورهای متخلف شد که برای لحظاتی جلسه نشست شورای حقوق بشر را به حاشیه برد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *