ارتقای امنیت کنکور با سامانه کشف و دستگاه سیگنال‌یاب/ شناسایی ۴۸۳ کانال تلگرام فعال در زمینه تقلب کنکور

11:38 - 12 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۳۳۶
ارتقای امنیت کنکور با سامانه کشف و دستگاه سیگنال‌یاب/ شناسایی ۴۸۳ کانال تلگرام فعال در زمینه تقلب کنکور
رئیس سازمان سنجش گفت: برای ارتقای امنیت کنکور شرکت‌های دانش بنیان سامانه کشف را طراحی کرده‌اند که بر هندزفری داوطلبان نویز ارسال می‌کند، همچنین به تعداد همه حوزه‌های امتحانی دستگاه سیگنال یاب یا آشکارساز طراحی و در اختیار عوامل آزمون قرار داده شده است.

خبرگزاری میزان- عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور صبح امروز( دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲) در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه برگزاری کنکور سراسری ضمن اشاره به اینکه نتایج اولیه آزمون در مرداد ماه و نتایج نهایی در نیمه دوم شهریور اعلام می‌شود، گفت: امسال تغییرات عمده‌ای داشتیم، از جمله اینکه ثبت نام داوطلبان با پروفایل یا کار پوشه انجام شد که مزیتش امکان ورود بدون محدودیت و مشاهده اطلاات برای داوطلبان بود، ضمن اینکه اطلاعات این آزمون و آزمون‌های بعدی به صورت تجمعی تا سال‌ها باقی خواهد ماند.

وی ضمن اشاره به اینکه اگر در مسیر ورود اطاعات مغایرت وجود داشته باشد، فرصت جابه‌جایی و تغییر اطلاعات به پایان رسیده است، ادامه داد: تمام فرایند پیش از آزمون به پایان رسیده و در حال حاضر اعمال تغییرات امکان پذیر نیست چرا که صفر تا صد فرایند ثبت نام ماشینی است و با دست نمی‌شود اطاعات را تغییر داد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه از تیر سال گذشته برای ایجاد امنیت آزمون قدم‌های خوبی برداشته‌ایم که از جمله آن تنوع دفترچه سوالات آزمون است تا آزمون در سلامت کامل برگزار شود،افرود: بالای ۹۸ درصد داوطلبان با سلامت و با اتکا به تلاش خودشان در کنکور شرکت می‌کنند، در سال ۱۴۰۱ که بیشترین تعداد متقلب را داشتیم، متقلبان کمتر از ۲ درصد بودند.

پور عباس با اشاره به اینکه برای سوالات کد‌هایی طراحی شده که فقط خود ما می‌توانیم بخوانیم و پلیس و ضابطان قضایی ۲ دستگیری در هفته‌های گذشته داشتند اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان سامانه کشف را طراحی کرده‌اند که برای هندزفری داوطلبان نویز ارسال می‌کند و فرد مذکور نمی‌تواند صدا را بشنود، همچنین به تعداد همه حوزه‌های امتحانی دستگاه سیگنال یاب یا آشکارساز طراحی و در اختیار عوامل آزمون قرار داده شده، این دستگاه به تجهیزات تقلب سیگنال ارسال می‌کند و در گوش داوطلب صدای بلندی تولید و فرد متقلب شناسایی می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ دستگاه آشکارساز نسل اول ۸۵۷ نفر را شناسایی کرد و تجهیزاتی تقلب از آنها گرفته شد گفت: از خانواده خواهش می‌کنیم که اجازه ندهند داوطلب دستگاه یا تجهیزات تقلب همراه داشته باشد چرا که کشف این دستگاه به معنای استفاده از آن است و ممکن است تا ۱۰ سال از آزمون محروم شوند.

۶۱ درصد از داوطلبان کنکور را بانوان تشکیل می‌دهند/ رقابت ۲۴۰ نفر در کنکور خارج از کشور

علی صدر سرپرست اجرای آزمون‌های سازمان سنجش نیز در این نشست خبری گفت: یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ داوطلب در نوبت دوم کنکور کارشناسی ۱۴۰۲ نام نویسی کرده‌اند که ۶۱ درصد خانم و ۳۹ درصد آقا هستند و۱۰۴ هزار و ۴۹۵ داوطلب تعداد کل ثبت نام کنندگان در تهران است که ۵۸ درصد زن و ۴۱ درصد مرد هستند.

صدر اظهار کرد: تعداد کل ثبت نام کنندگان خارج از کشور در نوبت دوم کنکور کارشناسی تیر ۱۴۰۲، ۲۴۰ نفر است که ۴۰ درصد داوطلبان زن و ۶۰ درصد مرد هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه آزمون ریاضی و انسانی صبح روز چهارشنبه ۱۴ تیر، آزمون هنر عصر روز چهارشنبه ۱۴ تیر، آزمون تجربی و زبان صبح و عصر روز پنج شنبه ۱۵ تیر در ۴۱۷ شهرستان، ۶۶۲ حوزه اصلی و ۱۹۵۵ حوزه فرعی برگزار می‌شود، متذکر شد: از داوطلبان کنکوری درخواست دارم که به هیچ عنوان در جلسه آزمون ابزار الکترونیکی با خود نیاورند؛ چرا که به منزله تقلب است. همچنین، مشکلات کارت ورود به جلسه کنکور تنها در باجه‌های رفع نقص باید برطرف شود و اگر نام و نام خانوادگی داوطلب اشتباه درج شده باشد باید به ثبت احوال مراجعه کند.

سرپرست اجرای آزمون‌های سازمان سنجش ادامه داد: داوطلبی که در نوبت اول کنکور دی شرکت کرده، اما نمی‌خواهد در نوبت دوم کنکور مرداد شرکت کند باید به سایت آموزش و پرورش مراجعه کرده تا با دریافت کد سوابق تحصیلی ۱۹ رقمی آن را در سایت سازمان سنجش وارد کند و کسانی که خرداد ماه امتحان مدرسه داده‌اند یا سابقه ساخته‌اند می‌توانند به سایت آموزش و پرورش مراجعه و سوابق خود را تا اواسط هفته بعد دریافت کنند. دریافت این سابقه ربطی به آزمون سراسری ندارد و برای مراحل بعد است.

معاون سازمان سنجش افزود: افرادی که در ۱۳ رشته گروه هنر از جمله نقاشی، بازیگری، موسیقی، مجسمه سازی، طراحی صحنه و سینما که تازه به این فهرست اضافه شده و... شرکت کرده‌اند، لازم است از روز ۱۳ تا ۱۹ تیر به سایت سازمان سنجش مراجعه و برای آزمون عملی رشته خود ثبت نام کنند.

صدر در خصوص آزمون عملی شاخه تربیت بدنی نیز توضیح داد: این داوطلبان نیز در همان تاریخ ۱۳ تا ۱۹ تیر ماه باید به سایت سنجش مراجعه و برای آزمون عملی ثبت نام کنند.

وی بیان کرد: در خصوص گروه‌های پنج‌گانه آزمایشی در آزمون سراسری تعداد دفترچه‌ها به این شرح است: در گروه ریاضی و فنی ۲ دفترچه مجزا با پاسخنامه مربوط به خودشان به صورت شخصی‌سازی شده به داوطلب داده می‌شود. در آزمون رشته علوم تجربی نیز سه یا چهار دفترچه وجود دارد و به اندک افرادی که در آزمون بهیاری هم شرکت کرده‌اند، دفترچه بهیاری داده می‌شود. در شاخه علوم انسانی نیز دو دفترچه وجود دارد و برای رشته هنر و زبان خارجی نیز یک دفترچه توزیع می‌شود.

محمدحسین حاجیلو، رئیس شورای امنیت آزمون سراسری نیز این در نشست خبری ضمن اشاره به اینکه تمام اقدامات ما در قالب قانون است و برای برخورد با تعداد بسیار اندک متقلب آماده ایم، گفت: اگر تقلب با دستگاه باشد قانون برای متقلب یک تا ده سال محرومیت از آزمون را پیش‌بینی کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه ۲۴۹ شبکه شناسایی و متخلفان دستگیر شده‌اند و ۴۸۳ کانال تلگرام فعال در زمینه تقلب کنکور نیز شناسایی شده است اظهار کرد: کسانی که دستگاه خریداری کرده‌اند را شناسایی کرده‌ایم و قطعا هر داوطلبی که با ابزار تقلب به جلسه آزمون سراسری بیاید، به وسیله دستگاه‌های آشکارساز در جلسه آزمون سراسری شناسایی می‌شود.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *