رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افزایش شکاف‌های نژادی در فرانسه/تشدید خشونت پلیس و ممنوعیت حجاب

11:32 - 12 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۳۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افزایش شکاف‌های نژادی در فرانسه/تشدید خشونت پلیس و ممنوعیت حجاب
تنش‌های اخیر در فرانسه پس از تیراندازی مرگبار پلیس و همچنین ممنوعیت جدید درباره حجاب در این کشور نشان دهنده بحران گسترده نژادی است.

خبرگزاری میزان - تیراندازی مرگبار پلیس و ممنوعیت حجاب در مسابقات فوتبال؛ این‌ها دو چهره از تقسیمات نژادی فرانسه هستند.

به گزارش «نیویورک تایمز»، قتل همزمان «ناهل مرزوق»، نوجوان ۱۷ ساله الجزایری‌تبار از سوی پلیس فرانسه و ممنوعیت استفاده از حجاب در مسابقات فوتبال در این کشور تصادفی بود، اما بحران هویت همه‌گیر در فرانسه را روشن می‌کند.

تصمیم اخیر دادگاه عالی فرانسه مبنی بر ممنوعیت حجاب در مسابقات فوتبال زنان موجب ایجاد موجی از خشم و انتقاد در میان زنان مسلمان در این کشور شده است.

زمان صدور حکم دادگاه عالی فرانسه و ناآرامی‌های پس از مرگ ناهل مرزوق کاملا تصادفی بوده و از بسیاری جهات متفاوت است؛ یکی از آن‌ها مربوط به توقف مرگبار ترافیکی از سوی پلیس بود که مقامات فرانسوی آن را محکوم کردند و مورد دیگر شامل بحثی گسترده در مورد مسلمانان و اسلام در جامعه فرانسه بود. اما هر دو به موضوعات دیرپا درباره هویت و شمول در فرانسه می‌پردازند.

تیراندازی پلیس در ابتدا در رسانه‌های خبری فرانسه به عنوان «دفاع از خود» توضیح داده شد؛ منابع ناشناس پلیس مدعی شدند که مرزوق پس از آنکه خودروی خود را به سمت مأموران حرکت داده تا از توقف ترافیکی فرار کند، هدف گلوله قرار گرفت، اما ویدیویی از شاهدان منتشر شد که نشان می‌دهد او هنگام دور شدن از سوی یک افسر پلیس از کنار ماشین مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

تبعیض پلیس علیه اقلیت‌ها

مرزوق که از سوی پلیس فرانسه هدف قرار گرفت یکی از هزاران ساکن فقیر در حومه پاریس و از اقلیت‌هایی است که در حومه‌های فقیرنشین پایتخت فرانسه زندگی می‌کنند؛ این افراد بر این عقیده هستند که پلیس فرانسه به طور نامتناسبی آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

آن‌ها می‌گویند که اگر به جای مرزوق یک شهروند سفید پوست و ثروتمند اهل پاریس بود این برخورد مرگبار پلیس هرگز روی نمی‌داد.

«قادر محجوبی»، ۴۷ ساله، که در میان هزاران نفری بود که هفته گذشته در اعتراضات به قتل مرزوق شرکت کردند، گفت: ما دو برابر دیگر شهروندان فرانسوی قضاوت می‌شویم.

با این وجود برخی مقامات فرانسه این سوگیری نژادپرستانه را رد می‌کنند.

در سال‌های اخیر، مطالعات نشان داده‌اند که تبعیض نژادی در فرانسه، به‌ویژه در میان پلیس، تا چه حد رایج است؛ در سال ۲۰۱۷، تحقیقاتی که از سوی بازرس آزادی‌های مدنی فرانسه انجام شد، نشان داد که «مردان جوانی که سیاه پوست یا عرب تبار تصور می‌شوند» ۲۰ برابر بیشتر از بقیه مردم تحت بررسی هویتی پلیس قرار می‌گیرند.

هفته گذشته، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از فرانسه خواست که «به طور جدی به مسائل عمیق نژادپرستی و تبعیض در اجرای قانون رسیدگی کند»؛ وزارت خارجه فرانسه این اتهام را «کاملا بی اساس» خواند و گفت که پلیس فرانسه «قاطعانه با نژادپرستی و هر گونه تبعیض مبارزه می‌کند.»

یک جامعه شناس در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه که به مطالعه تبعیض در این کشور می‌پردازد، گفت: امروز اعتقاد بر این است که صحبت در مورد نژادپرستی تنها باعث عمیق‌تر شدن مشکل می‌شود. این موضع عجیبی است که بهترین راه برای حل مشکل صحبت نکردن در مورد آن است، اما این اساسا اجماع غالب در جامعه فرانسه است.

برخی شهروندان فرانسوی به طور مرتب احساس می‌کنند هدف قرار گرفته‌اند، برخی شب‌ها را صرفا به دلیل همراه نداشتن کارت شناسایی خود در زندان می‌گذرانند.

شباهت میان تیراندازی مرگبار پلیس و ممنوعیت حجاب

یک استاد دانشگاه فرانسوی، شباهت‌هایی بین ناآرامی‌های اخیر و حکم دادگاه می‌بیند؛ هر دو مربوط به کنترل افراد جوان و حاشیه‌نشین در فضای عمومی است که تهدید تلقی می‌شوند.

منتقدان می‌گویند که گاهی اوقات از سکولاریسم به عنوان سلاحی برای حذف مسلمانان، به ویژه زنانی که حجاب بر سر دارند، از زندگی عمومی استفاده می‌کنند.

گروهی از بازیکنان جوان مسلمان از تیم‌های مختلف که خود را «حجاب‌پوشان» می‌نامند، در سال ۲۰۲۱ با این استدلال که قانون ممنوعیت حجاب در مسابقات تبعیض‌آمیز است و زنان مسلمان را از ورزش محروم می‌کند، به چالش حقوقی علیه این قانون دست زدند.

مشاور کارشناس دیوان عالی فرانسه هفته گذشته با آن‌ها موافقت و تاکید کرد که فوتبال مملو از نماد‌های مذهبی و سیاسی است.

با این حال، دادگاه فرانسه حکم دیگری را صادر و اعلام کرد که فدراسیون فوتبال این کشور می‌تواند این ممنوعیت را «به منظور تضمین عملکرد صحیح خدمات عمومی و حمایت از حقوق و آزادی‌های دیگران» اعمال کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *