ضرورت تأمین ۸۷۰۰ واگن برای شبکه مترو کلانشهر‌های کشور در ۱۰ سال آینده

11:54 - 10 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۰۹۳۶
ضرورت تأمین ۸۷۰۰ واگن برای شبکه مترو کلانشهر‌های کشور در ۱۰ سال آینده
شبکه مترو تهران در افق ۱۰ سال آینده و باتوجه به افزایش تعداد خطوط مترو، نیاز به تولید حداقل ۴۴۲۰ واگن دارد، در همین چشم‌انداز ۱۰ ساله، ناوگان حمل و نقلی سایر کلانشهر‌های دیگر نیز باید به ۴۳۰۰ واگن تجهیز شود تا مشکلی از بابت کمبود واگن گریبانگیر شبکه مترو شهر‌های صاحب این سیستم حمل و نقل عمومی نشود.

خبرگزاری میزان- به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، موضوع تامین ناوگان ریلی به اندازه نیاز استاندارد خطوط شبکه مترو در هر کلانشهر از جمله مسائل مهمی است که اگر جدی گرفته نشود، نه تنها سرفاصله حرکتی قطار‌ها دچار اختلال خواهد شد بلکه میزان فرسودگی واگن‌های در حال بهره‌برداری را نیز مضاعف ساخته و زمان تعمیرات دوره‌ای را کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل است که کارشناسان این حوزه صنعتی تاکید دارند تا به موازات و متناظر با توسعه خطوط و ایستگاه‌های مترو، باید ناوگان حمل و نقل ریلی نیز به اندازه تامین شود.

در این زمینه و طی تحقیقات علمی و کارشناسی صورت گرفته، در افق ۱۰ سال آینده و باتوجه به افزایش تعداد خطوط شبکه مترو پایتخت، نیاز به تولید حداقل ۴۴۲۰ واگن احساس می‌شود. در همین چشم‌انداز ۱۰ ساله، ناوگان حمل و نقلی سایر کلانشهر‌های دیگر نیز باید به ۴۳۰۰ واگن تجهیز شود تا مشکلی از بابت کمبود واگن گریبانگیر شبکه مترو شهر‌های صاحب این سیستم حمل و نقل عمومی نشود.

در این میان به نظر می‌رسد راه‌حل اصولی و منطقی برای تامین به موقع، مطمئن و به صرفه‌تر ناوگان ریلی شبکه مترو کلانشهرها، حرکت به سمت تولید انبوه قطار ملی باشد؛ قطاری که ۸۵ درصد قطعات آن توسط شرکت‌های داخلی قابلیت ساخت داشته و فناوری تولید آن در این سطح حاصل شده است.

شرکت واگن سازی تهران که ۷۰ درصد قطار‌های کنونی شبکه مترو تهران را تولید و یا تامین کرده است، در حال حاضر قرارداد تولید ۱۱۳ واگن از نوع قطار ملی را آماده شروع عملیات اجرایی دارد و در صورت تامین منابع مالی لازم، امکان تولید حداقل هزار واگن در ۷۴ ماه را دارا می‌باشد؛ قطاری که با تکیه بر توانمندی و ظرفیت شرکت‌های داخلی، حدود ۲۰ درصد ارزانتر از نمونه خارجی آن تولید شده و امکان اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر به طور مستقیم را در سال‌های اولیه تولید انبوه قطار ملی فراهم می‌آورد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *