ادامه واکنش‌ها به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد

11:16 - 09 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۰۷۷۹
ادامه واکنش‌ها به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد
واکنش‌‌ها و اعلام انزجار از تکرار اقدام هتاکانه علیه قرآن کریم در سوئد ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – پس از اقدام هتاکانه و توهین آمیز روز چهارشنبه یک سوئدی عراقی تبار در استکهلم، پایتخت سوئد، کشور‌های مختلف این اقدام را محکوم و دولت سوئد را مورد انتقاد قرار دادند.

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد که هفته آینده در شهر جده عربستان نشستی اضطراری در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد برگزار می‌کند.

در بیانیه مذکور آمده است که این نشست به دعوت عربستان به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری‌های اسلامی برگزار می‌شود.

فالح الفیاض، فرمانده حشد الشعبی سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در سوئد تحت حمایت مقام‌های این کشور را محکوم کرده و گفت: این یک اقدام تروریستی ننگین است.

وی افزود: چنین اقدامی عمدا احساسات مسلمانان و حتی پیروان ادیان الهی را خدشه دار می‌کند.

در عین حال، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق خواستار تحویل شهروند عراقی هتاک به قرآن کریم از سوی سوئد شد.

وی گفت: فرد هتاک به قرآن، تبعه ماست و ما از مقام‌های سوئد می‌خواهیم وی را به دولت عراق تحویل دهند تا بر اساس قانون عراق محاکمه شود.

از سوی دیگر، بر اساس اعلام الصحاف، وزارت خارجه عراق ضمن احضار سفیر سوئد در بغداد مراتب اعتراض شدید خود به اقدام دولت سوئد مبنی بر صدور مجوز برای هتک حرمت قرآن را به وی ابلاغ کرد.

پیشتر فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق مجوز اقدام قانونی علیه فرد هتاک به قرآن کریم را صادر کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز روز پنجشنبه خواستار مبارزه قاطعانه با سازمان‌های تروریستی و اسلام ستیزان شد.

وی گفت: اهانت به مقدسات مسلمانان آزادی اندیشه محسوب نمی‌شود و دشمنان اسلام با چنین اقدام‌های زشت و تحریک آمیزی به اهداف خود نخواهند رسید.

وزارت خارجه عربستان نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم در مسجد مرکزی استکهلم تاکید کرد: چنین اعمال نفرت انگیز و مکرری با هیچ توجیهی قابل پذیرش نیستند؛ این اعمال به نفرت پراکنی و نژادپرستی دامن زده و به روابط میان ملت‌ها و کشور‌ها آسیب می‌زنند.

وزارت خارجه پاکستان در واکنش به هتک حرمت قرآن کریک در سوئد بیانیه‌ای منتشر و در آن تاکید کرد که این کشور اقدام شنیع سوزاندن قرآن کریم در سوئد را که همزمان با عید قربان رخ داد، محکوم می‌کند.

وزارت خانه‌های خارجه اردن، سوریه، مراکش، روسیه و امارات نیز با انتشار بیانیه‌هایی اقدام دولت سوئد در صدور مجوز هتک حرمت قرآن کریم را محکوم کردند.

در عین حال، دولت نجات ملی یمن و حزب الله لبنان ضمن محکوم کردن اهانت مکرر به قرآن کریم در سوئد، تاکید کردند که دولت سوئد مسئول چنین جنایت غیرقابل قبول و تحریک آمیزی است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این باره توییتی منتشر کرده و نوشت: اجازه دادن در اهانت به مقدسات دینی و قرآن‌کریم با هر توجیهی از سوی سوئد پذیرفته نیست.

وی، افزود: همه جهان‌اسلام اهانت به کتب‌آسمانی و قرآن کریم را قویا محکوم می‌کند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر این که اجازه دادن در اهانت به مقدسات دینی و قرآن‌کریم با هر توجیهی از سوی سوئد پذیرفته نیست، افزود: دموکراسی و آزادی خواندن این رفتارها، فقط و فقط مشوق تروریسم و افراط‌گرایی است.

وزیر امور خارجه، در بخشی دیگر نوشت: دودش قبل از هر طرفی به چشم غرب خواهد رفت.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به مجوز و چراغ سبز داده شده از سوی سوئد به اسلام ستیزان برای تکرار اهانت به قرآن کریم اظهار کرد: زمینه سازی برای تکرار هتک حرمت مقدسات آسمانی به‌ویژه همزمان با ایام مقدسه امّت اسلامی و نیز تجمع میلیونی مسلمانان در کنگره جهانی حج، اقدامی تحریک آمیز، نسنجیده و غیر قابل قبول است.

کنعانی با اشاره به تلاش‌های جامعه بین‌المللی و مجامع حقوق بشری برای ارتقا احترام به ادیان و مذاهب و آموزه‌های اصیل دینی تصریح کرد: اهانت به کتب آسمانی مصداقی از خشونت گرایی و نفرت پراکنی و مغایر با ارزش‌های اصیل حقوق بشر است.

کنعانی اعلام کرد: دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران همانند سایر مسلمانان و آزاداندیشان جهان چنین اهانتی را برنمی‌تابد و به شدت آن را محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآوری کرد: از دولت سوئد انتظار می‌رود ضمن جلوگیری از تکرار اهانت به مقدسات، در این خصوص اصل مسئولیت پذیری و پاسخگویی را به‌طور جدی مورد توجه قرار دهد.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *