رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دادگاه تجدیدنظر لندن: طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به روآندا غیر قانونی است

14:40 - 08 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۰۷۰۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دادگاه تجدیدنظر لندن: طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به روآندا غیر قانونی است
جنجال‌ها درباره طرح بحث برانگیز مهاجرتی دولت انگلیس مبنی بر اخراج مهاجران به روآندا همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – طرح دولت انگلیس مبنی بر اخراج مهاجران به روآندا با سد دیگری مواجه شد.

به گزارش «گاردین و رویترز»، دادگاه تجدیدنظر لندن، طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به روآندا به عنوان کشور امن ثالث را غیرقانونی اعلام کرد؛ قضات دادگاه مذکور با اکثریت دو بر یک رای دادند که فرستادن پناهجویان به روآندا برای رسیدگی به درخواست پناهجویی آن‌ها غیرقانونیست.

یکی از قضات مذکور گفت: نقص در سیستم پناهجویی روآندا به حدیست که دلایل قابل توجهی را جهت باور به وجود مخاطرات جدی برای پناهجویان اخراج شده به این کشور به دست می‌دهد.

این رای به منزله پیروزی مهاجران و یک موسسه خیریه در چالش قانونی علیه طرح مهاجرتی دولت انگلیس درباره اخراج پناهجویان به روآندا است؛ همزمان شکست بزرگی برای ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور است که در میانه چالش‌هایی مانند بحران هزینه‌های زندگی و کاهش حمایت عمومی درصدد عمل به وعده حل و فصل بحران پناهجویی است.

دولت روآندا در واکنش به حکم دادگاه تجدیدنظر لندن اعلام کرد: با وجود تصمیم دادگاه لندن مبنی بر غیرقانونی بودن طرح، به توافق اخراج پناهجویان از انگلیس متعهد هستیم.

سوناک هم اعلام کرد: ما به دنبال اخذ مجوز برای اعتراض به تصمیم دادگاه مبنی بر غیرقانونی بودن اخراج پناهجویان به روآندا هستیم.

در دسامبر گذشته، دادگاه عالی انگلیس، مجموعه‌ای از چالش‌های قانونی علیه این طرح جنجالی را رد کرد، اما چند پناهجو و یک موسسه خیریه مهاجرتی پرونده را به دادگاه تجدیدنظر بردند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز از درخواست تجدیدنظر مذکور حمایت کرده بود؛ این آژانس به دادگاه اطلاع داد که روآندا سوابقی از نقض حقوق بشر علیه پناهجویان در مرز‌های خود دارد و هشدار داد که وزارت کشور انگلیس قادر به تضمین امنیت پناهجویان اعزام شده به روآندا نیست.

بر اساس طرح جنجالی مهاجرتی موسوم به روآندا که در پارلمان انگلیس به تصویب رسیده، دولت انگلیس همه مهاجران غیرقانونی را برای رسیدگی به درخواست پناهجوییشان به روآندا در آفریقای شرقی اخراج خواهد کرد.

نخستین پرواز برنامه‌ریزی شده برای اخراج یک سال پیش به دلیل حکم لحظه آخری دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) مسدود شد، اما در ماه دسامبر، دادگاه عالی انگلیس این سیاست را قانونی اعلام کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *