سرمایه‌ای که می‌سوزد/پروژه‌های نیمه‌تمام پاشنه آشیل جمع آوری گازهای فلر

8:34 - 11 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۲۰۵۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
جمع آوری گازهای فلر یکی از اهداف از پیش تعیین شده برای صنعت نفت است تا در کنار کاهش مشکلات زیست محیطی تکمیل زنجیره تولید و افزایش بهره وری را به دنبال داشته باشد.
سرمایه‌ای که می‌سوزدبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، گاز‌های فلر حجم قابل توجهی از گاز‌هایی هستند که در فرآینده‌های پالایشگاهی نفت و گاز در راستای افزایش سطح ایمنی و کنترل فشار در برج‌هایی مخصوص سوزانده می‌شوند.
 
سوختی که به دنبال خود می‌تواند مشکلات زیست محیطی مانند آلودگی مختلف به همراه هدر رفت اقتصادی را به دنبال داشته باشد.
 
بنا بر اعلام کارشناسان با فرآوری دوباره بر روی این گاز‌ها می‌توان محصولات دیگری استخراج و در صنعت پتروشیمی، شبکه انتقال گاز و تزریق به مخازن نفتی مورد استفاده قرار گیرد که رسیدن به این مرحله نیازمند تکمیل زنجیره تولید است.
 
به همین خاطر برای سرعت بخشیدن به این اقدام ورود بخش خصوصی به این پروژه‌ها پیشنهاد شده تا به دور از هر گونه بوروکراسی اداری مراحل آن طی شود.

در این راستا، جهانبخش امیری کارشناس حوزه نفت در گفت‌وگو با در خصوص جمع آوری گاز‌های فلر گفت: حجم قابل توجهی از گاز‌های کشور به‌عنوان گاز‌های فلر سوخته و از دسترس خارج می‌شوند که در راستای افزایش بهره‌وری، پروژه‌هایی برای جمع‌آوری این گاز‌ها و تبدیل آن به فرآورده‌های جدید تعریف شده است.
 
وی افزود: متاسفانه تعدادی از این پروژه‌ها در نیمه کار متوقف مانده که نتیجه آن ادامه سوختن گاز‌های فلر است.
 
این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: وزیر نفت نیز تاکنون بار‌ها بر روی ساماندهی گاز‌های فلر تاکید داشته‌اند تا سرمایه ملی به صورت آتش از دسترس خارج نشود و مشکلات زیست‌محیطی به همراه نداشته باشد.
 
جهانبخش امیری با اشاره به اینکه بیش از ده سال است که در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته اظهار کرد: متاسفانه اقدامات اجرایی متناسب با زمان تخصیص یافته به آن‌ها صورت نگرفته که در این زمینه نیازمند دانش و تکنولوژی روز دنیا هستیم تا به اهداف تعیین شده دست یابیم.
 
**لزوم توجه مدیریت نفتی به جمع آوری گازهای فلر
 
در این خصوص، محمدعلی صادقی در گفت‌وگو با به موضوع مدیریت اشاره و بیان می‌کند: در بحث جمع‌آوری گاز‌های فلر باید در ابتدا به مدیریت این حوزه توجه کرد که آیا این موضوع در اولویت‌هایشان قرار دارد یا خیر و در این زمینه وزارت نفت باید تصمیم بگیرد که آیا خود می‌خواهد در این موضوع سرمایه گذاری کند و یا این حوزه را به دست بخش خصوصی می‌سپارد.
 
وی افزود: عملکرد مسئولین نشان می‌دهد که در این زمینه اراده جدی دیده نمی‌شود و در اولویت برنامه هایشان قرار ندارد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *