نگرانی ناتو از حضور پریگوژین در بلاروس/ادعای نیویورک‎تایمز درباره شورش واگنر

12:08 - 07 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۰۵۱۲
نگرانی ناتو از حضور پریگوژین در بلاروس/ادعای نیویورک‎تایمز درباره شورش واگنر
دبیرکل ناتو می‎گوید که این ائتلاف پس از ورود رئیس واگنر به بلاروس حضور نظامی خود را در جناح شرقی خود افزایش داده است.

خبرگزاری میزان - «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو، می‎گوید که این ائتلاف در روز‌های اخیر پس از ورود «یوگنی پریگوژین»، فرمانده «واگنر» به بلاروس، حضور نظامی خود را در جناح شرقی خود افزایش داده است. 

«استولتنبرگ»، گفت: هنوز برای قضاوت نهایی درباره عواقب این واقعیت که «پریگوژین» به بلاروس نقل مکان کرده است و به احتمال زیاد برخی از نیرو‌های او نیز در بلاروس مستقر خواهند شد، خیلی زود است.

وی پس از نشست هشت نفر از سران ناتو در لاهه، اظهار کرد: آنچه کاملاً واضح است این است که ما پیام روشنی به مسکو و مینسک ارسال کرده‌ایم که ناتو در منطقه حضور دارد تا از هر متحد خود محافظت کند.

به گفته وی، ناتو با تقویت دفاعی خود در نشست کلیدی همه ۳۱ عضو ناتو در ۱۱ جولای (۲۰ تیر ماه) در لیتوانی، موافقت خواهد کرد تا از همه اعضا به ویژه آن‌هایی که هم مرز با بلاروس هستند، محافظت کند. 

پیشتر «گیتاناس ناوسدا»، رئیس جمهور لیتوانی در یک کنفرانس خبری نسبت به خطر استقرار نظامیان «واگنر» در بلاروس هشدار داده بود.

وی گفته بود که اگر «واگنر» نیرو‌های خود را در بلاروس مستقر کند، همه کشور‌های همسایه با خطر بی‌ثباتی بیشتری مواجه خواهند شد. 

گزارش ادعایی نیویورک‎تایمز درباره شورش واگنر

«نیویورک تایمز» در گزارشی ادعایی گفته است که یک مقام نظامی بلندپایه روسیه پیش از آغاز شورش گروه «واگنر» از برنامه‌های رئیس این گروه اطلاعات قبلی داشته است.

مقام‎های اطلاعاتی آمریکا مدعی شدند که در حال بررسی این موضوع هستند که آیا «سرگئی سوروویکین»، مقام نظامی ارشد سابق روسیه با «پریگوژین» بر سر شورش این گروه توطئه کرده است یا خیر.

برکناری «سوروویکین» در ژانویه ۲۰۲۳ و تعیین «والری گیراسیموف»، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه به جای او با واکنش منفی «پریگوژین» منجر شده بود.

فرمانده «واگنر»، «گیراسیموف» را مدیری اداری نامید که توانایی هدایت نیرو‌های نظامی در جبهه‌های جنگ را ندارد.

به ادعای نگارنده این گزارش، شواهدی دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد شماری از مقام‎های نظامی وزارت دفاع روسیه ممکن است در شورش «پریگوژین» سهیم بوده باشند.

«نیویورک تایمز» در همین حال نوشت که «سوروویکین» از جمله کسانی بود که علناً از واگنر خواست تا شورش را متوقف کند.

لوکاشنکو حضور پریگوژین در بلاروس را تایید کرد 

«الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد که رئیس «واگنر» وارد این کشور شده است.

مکان دقیق «پریگوژین» مشخص نیست.

او از زمان خروج از مقر نظامی «روستوف-آن-دون» در شامگاه شنبه در هیچ فیلم یا عکسی دیده نشده است. 

تحریم آمریکا علیه واگنر

آمریکا گروه «واگنر» را هدف تحریم قرار داد و شرکت‌هایی را که متهم به انجام معاملات غیرقانونی طلا برای تامین مالی این گروه هستند، تحریم کرد.

وزارت خزانه‎داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ۴ شرکت در امارات، آفریقای مرکزی و روسیه را که متهم به ارتباط با گروه «واگنر» و رئیس آن تحریم کرده است. 

خزانه‎داری آمریکا، می‎گوید که این شرکت‌ها در معاملات غیرقانونی طلا برای تأمین مالی این گروه شرکت داشته‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *