گفت‌وگو|

بانک‌ها به مصوبات و قوانین دولت و مجلس عمل نمی‌کنند

13:31 - 03 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۵۸۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بانک‌ها به مصوبات و قوانین دولت و مجلس عمل نمی‌کنند
یک نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از ضعف‌های نظام مالی و پولی کشور عدم تمکین بانک‌ها به مصوبات و قوانین مجلس و دولت است و گفت: بانک‌ها برای کارمندان خود اعتبار پرداخت وام دارند، اما برای مردم ندارند.

خبرگزاری میزان _ براساس اعلام بانک مرکزی تسهیلات خرید و ساخت مسکن در شهر تهران برای هر فرد از ۲۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان و برای زوج از ۴۰۰ میلیون به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

همچنین در شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر نیز تسهیلات یادشده از ۱۶۰ میلیون تومان برای هر فرد به ۳۲۰ میلیون تومان و برای زوج از ۳۲۰ میلیون تومان به ۶۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است. 

براین اساس بانک‌ها از این زمان به‌بعد مکلف به‌پرداخت وام مسکن با مبالغ جدید شده‌اند، اما برخی از افراد از عملکرد بانک‌ها درخصوص پرداخت تسهیلات انتقاد دارند. 

محمد صفری ملک‌میان، نماینده مجلس شورای اسلامی، در رابطه با علت عدم تمکین بانک‌ها به اعطای تسهیلات ساخت مسکن در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: بانک‌ها به طور کلی به مصوبات و قوانین دولت و مجلس عمل نمی‌کنند و این یکی از ضعف‌های اساسی است که در نظام مالی و پولی کشور وجود دارد.

وی در ادامه افزود: بانک‌ها در ۲۰ سال اخیر در وضعیت بنگاه‌داری قرار گرفته‌اند و به این علت در حوزه حمایت از تولید و اشتغال، تولید و صنعت مانند ساخت مسکن موفقیتی نداشته‌اند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: رئیس جمهور در زمان ارائه برنامه هفتم توسعه در مجلس به عملکرد بانک‌ها اشاره و اعلام کرد که برخی از بانک‌ها اختلال در سیستم اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن دارند، به همین دلیل رئیس جمهور اعلام کرد که باید هرچه زودتر این بانک‌ها تعیین تکلیف شوند.

به گفته صفری ملک‌میان ساخت مسکن یکی از مسائلی است که می‌تواند بسیاری از مشاغل دیگر را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در موضوع تولید، اشتغالزایی دخیل و باعث رونق آن‌ها شود.

بانک‌ها فقط برای کارمندان خود منابع دارند

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه بانک‌ها منابع دارند که به کارکنان و کارمندان خود وام پرداخت کنند، تصریح کرد:، ولی در مقابل برای مردم، آن‌ها همیشه بهانه کمبود منابع را برای اعطای تسهیلات مسکن عنوان می‌کنند، در حالی که این کمبود منابع برای کارمندان خود آن‌ها وجود ندارد. 

به گفته صفری ملک‌میان عدم اعطای وام ساخت مسکن برای رونق قانون جهش تولید مسکن به این معنا نیست که بانک‌ها، اعتباری ندارند بلکه علت این است که آن‌ها تمایل به پرداخت این وام‌ها ندارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: بانک‌ها خطا‌های بسیار زیادی دارند یک نمونه آن این است که در بدنه خودشان یک رانت عظیمی را ایجاد کرده‌اند که صدای مردم را در می‌آورد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *