رئیس کل محاکم تهران: اعتماد به عملکرد دستگاه قضایی موجب ارتقا و اعتلای دستگاه و در نتیجه اقتدار قاضی و تصمیمات عادلانه آن می‌شود

19:40 - 02 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۴۵۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل محاکم تهران: اعتماد به عملکرد دستگاه قضایی موجب ارتقا و اعتلای دستگاه و در نتیجه اقتدار قاضی و تصمیمات عادلانه آن می‌شود
رئیس کل محاکم تهران گفت: اعتماد به عملکرد دستگاه قضایی و سلامت موجود در آن، موجب ارتقا و اعتلای دستگاه و در نتیجه اقتدار قاضی و تصمیمات عادلانه آن می‌شود.

خبرگزاری میزان_ در راستای گرامی داشت هفته قوه قضاییه، نخستین کنگره ملی شهدای حقوقدان شهر تهران به همت سازمان بسیج حقوقدانان تهران بزرگ با سخنرانی یحیی جعفری رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران و برخی از مسئولان کشوری و لشکری در مجتمع فرهنگی سیزده آبان تهران (لانه جاسوسی سابق آمریکا) برگزار شد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در این کنگره با اشاره به ارزش و جایگاه شهدا و اثرگذاری خون مطهر آنان به ویژگی برخی شهدا پرداخت و گفت: اکتفا به کمیت و تعداد شهدا موجب غفلت از ارزش‌های واقعی آن‌ها می‌شود.

جعفری گفت: باید به کیفیت و ویژگی خاص برخی شهدا بپردازیم و پی ببریم که افرادی را دشمن به شهادت رساند که در صورت حیات، می‌توانستند کمک شایانی در نظام داشته باشند.

وی در ادامه به بیان حضرت امام خمینی (ره) در توصیف شهید بهشتی مبنی بر اینکه (بهشتی یک ملت بود برای ملت ما) گفت: این فرمایش از مصادیق توجه به ویژگی‌های شهدا است که بهشتی را نه یک فرد بلکه یک ملت نامیده اند که به میزان ملت که سرمایه اصلی هر نظام است، اثر گذار بودند.

رئیس کل محاکم تهران، با اشاره به سخنی از دانشمند شهید چمران اظهار کرد: امروزه یکی از آسیب‌ها، حتی در نزد انقلابیون مقدم داشتن مصالح شخصی بر مصالح نظام است و فرد انقلابی واقعی کسی است که مصالح نظام و حفظ ارزش‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت: امروزه شیوع دروغ پراکنی، تظاهر و ریا، کار را در تشخیص حقیقت و خلوص برای متولیان و تصمیم گیران سخت کرده است. امروزه شریف‌ترین‌های جامعه در دستگاه قضایی به عنوان خادمان ملت انجام وظیفه می‌کنند.

وی در این باره گفت: فرهیختگان حوزه و دانشگاه با سپری کردن مراحل سخت گزینشی به منصب قضا انتخاب شده اند و در کنار یکدیگر با یک هدف و استفاده از یک قانون و مقررات انجام وظیفه می‌کنند که این مصداق عینی و عملی وحدت حوزه و دانشگاه، در دستگاه قضایی است.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: کار در دستگاه قضایی خیلی سخت است و حتی بزرگان حوزه که آشنایی به تکلیف شرعی و واجب کفایی بودن قضاوت دارند از قبول آن و تصدی منصب قضا پرهیز می‌کنند.

جعفری گفت: مسئولیت شرعی، تشخیص حقیقت، اجرای عدالت و حجم بالای کار، از سختی‌های کار قضایی است و فقط احساس تکلیف، علاقه به خدمت و اجرای عدالت است که موجب پذیرش این سختی‌ها و تصدی منصب قضا می‌شود.

رئیس کل محاکم تهران ادامه داد: پاسخ به انتظارات به جای جامعه از دستگاه قضایی و دفاع از حقوق فردی جامعه و حقوق عامه سرلوحه کار دستگاه قضایی است و کارنامه عملکردی حکایت از قابل دفاع بودن عملکرد دستگاه قضایی دارد، ولی باید دانست که دستگاه قضایی ضمن داشتن تکالیف، حقوقی نیز دارد که از جمله آن‌ها انتظار حمایت و پشتیبانی ملت شریف در قالب اعتماد به آن است.

وی اظهار کرد: اعتماد به عملکرد دستگاه قضایی و سلامت موجود در آن، موجب ارتقاء و اعتلای دستگاه و در نتیجه اقتدار قاضی و تصمیمات عادلانه آن می‌شود.

 

انتهای پیام/


برچسب ها: قوه قضائیه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *