تدابیر دستگاه قضا برای باز اجتماعی شدن زندانیان/ ایجاد اشتغال ۱۰۰ درصدی برای مددجویان آزاد شده بازگشت به زندان را در استان یزد ۲۵ درصد کاهش داد

10:31 - 03 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۴۱۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تدابیر دستگاه قضا برای باز اجتماعی شدن زندانیان/ ایجاد اشتغال ۱۰۰ درصدی برای مددجویان آزاد شده بازگشت به زندان را در استان یزد ۲۵ درصد کاهش داد
دادگستری استان یزد با حرفه آموزی و ایجاد اشتغال ۱۰۰ درصدی برای زندانیان و مرکز مراقبت بعد از خروج استان با پرداخت وام اشتغال به آنان از مددجویان آزاد شده و خانواده‌های آنان حمایت می‌کنند.

خبرگزاری میزان – پس از اعمال مجازات حبس، حمایت از زندانیان آزاده شده و توانمند سازی این افراد با ایجاد فرصت‌های شغلی و درآمدزایی برای آنان، درعدم ارتکاب مجدد جرم و بازگشت به زندان از اهمیت خاصی برخوردار است.

بر همین اساس در اجرای بند ح از ماده ٢ قانون تبدیل شورای سرپرستی زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و در راستای اصلاح و تربیت زندانیان با هدف پیشگیری از وقوع جرم از طریق حمایت مادی و معنوی از زندانیان آزاد شده (مددجو) واجد شرایط و فراهم کردن زمینه مساعد جهت بازگشت آنان به یک زندگی سالم اجتماعی، ادارات مراقبت بعد از خروج در مراکز استان و درصورت نیاز در شهرستان‌ها با تصویب ریاست سازمان تحت نظارت اداره کل زندان‌های استان مربوطه ایجاد شد.

مراکز خدمات اجتماعی و مراقبت‌های بعد ازخروج، ۲ سال پس از آزادی به مددجویان خدمات حمایتی ارائه می‌دهند، یک بخش از این حمایت پرداخت تسهیلات اشتغال زایی در راستای توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای آنان است که تلاش می‌شود تا مددجویان با دریافت تسهیلات و خدمات اجتماعی در این مراکز، در مسیردرست زندگی قرار گیرند زیرا در این صورت بازگشت مجدد به جرم نیز کاهش خواهد یافت.

بر همین اساس یکی از اولویت‌های مهم و راهبرد‌های اساسی دادگستری استان یزد ، حمایت از خانواده‌های نیازمند مددجویان زندانی است و بهترین شکل حمایت اشتغال آفرینی است که نقش به سزایی در بهبود وضع معیشتی و کاهش آسیب‌های مرتبط با این خانواده‌ها دارد.

حمایت ۲ ساله از زندانیان پس از آزادی

بلافاصله پس از آزادی، زندانیان با تشکیل پرونده تحت حمایت مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج استان یزد قرار می‌گیرند و حتی برای فرزندان این افراد «کلاس‌های اوقات فراغت و برای همسرانشان کلاس‌های خیاطی، قلاب‌بافی، عروسک‌دوزی و…» تشکیل می‌شود.

حمایت از هر زندانی نیازمندی که پس از آزادی به مراکز مراقبت استان مراجعه کند

برای جلوگیری از بازگشت مجدد مددجویان به زندان مراکز مراقبت پس از خروج در سراسر کشور از زندانیان خانوده‌های آنان به طرق مختلف حمایت می‌کنند و هر زندانی نیازمندی که پس از آزادی به مراکز مراقبت استان یزد نیز مراجعه کند مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

پرداخت وام اشتغال بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی

از مهم‌ترین این حمایت‌ها پرداخت وام اشتغال بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی به آنان جهت ایجاد اشتغال است.

بر همین اساس دریک سال گذشته به تعداد قابل توجهی زندانی آزاد شده استان یزد با عاملیت «بانک سپه، صادرات و صندوق کار آفرینی و...» وام اشتغال پرداخت شده است.

کاهش حدود ۲۵ در صدی بازگشت به زندان

در بررسی‌ها مشخص شده که احتمال بازگشت مجدد افراد آزاد شده به زندان حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد است و این درحالی است که امکان  ارتکاب جرم و بازگشت به زندان افرادی که وام اشتغال دریافت می‌کنند، به ۵ درصد کاهش می‌یابد.

اهدای سبد کالا، تشکیل اردو‌های تفریحی و کلاس‌های آموزشی و رایزنی با کارخانه‌ها و مراکز کاریابی برای اشتغال

از طرفی علاوه بر بازدید از محل زندگی زندانیان پس از آزادی، با «اهدای سبد کالا، تشکیل اردو‌های تفریحی و کلاس‌های آموزشی و رایزنی با کارخانه‌ها و مراکز کاریابی برای اشتغال» نیز از این افراد و خانواده‌های آنان حمایت می‌شود.

۱۰۰ درصد زندانیان استان یزد شاغل هستند

با همت دادگستری و اداره کل زندان‌های استان یزد و ارائه آموزش و مهارت آموزی به زندانیان در دوره تحمل حبس و حمایت مرکز مراقبت بعد از خروج استان، یزد جزو استان‌هایی است که برای ۱۰۰ درصد زندانیان آن ایجاد اشتغال شده و تمامی مددجویان  آزاد شده مشغول به کار هستند به نحوی که در حال حاضر در استان یزد واحد‌های تولیدی به مرکز مراقبت برای معرفی نیروی کار اعلام نیاز می‌کنند، اما نیرویی برای معرفی وجود ندارد، زیرا تمامی زندانیان استان شاغل هستند.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری زندانی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *