رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

احتمال جان باختن ۳۵ مهاجر بر اثر غرق شدن قایق در مسیر جزایر قناری

15:22 - 01 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۳۱۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
احتمال جان باختن ۳۵ مهاجر بر اثر غرق شدن قایق در مسیر جزایر قناری
احتمال دارد که دست کم ۳۵ نفر در پی غرق شدن یک قایق بادی حامل ۶۰ مهاجر و پناهجو در مسیر جزایر قناری جان خود را از دست داده باشند.

خبرگزاری میزان - پیش‌بینی می‌شود که دست کم ۳۵ نفر در پی غرق شدن یک قایق بادی حامل ۶۰ مهاجر و پناهجو در اوایل صبح چهارشنبه در مسیر جزایر قناری جان خود را از دست داده باشند.

سازمان غیردولتی مهاجرت اسپانیایی Caminando Fronteras (واکینگ بوردرز) گفت که ۶۰ نفر در قایق بودند که ۳۹ نفر ناپدید شدند.

به گزارش «گاردین»، یک سازمان غیردولتی مهاجرتی دیگر به نام «زنگ هشدار» تعداد سرنشینان قایق را ۵۹ نفر اعلام کرد و گفت ۳۵ نفر مفقود شده‌اند. 

سازمان امداد و نجات دریایی اسپانیا اعلام کرد که مقامات مراکشی ۲۴ نفر را نجات دادند، در حالی که یک بالگرد اسپانیایی یکی از ۲ جسد را که یافت شده بود، پیدا کرد. 

سخنگوی این سازمان گفت: قایق با مشکل مواجه شده و غرق شد. یک عملیات نجات توسط مقامات مراکشی آغاز شد و آن‌ها به ما اطلاع دادند که یکی از قایق‌های گشتی آن‌ها صبح امروز ۲۴ نفر را نجات داده است. آن‌ها از ما کمک خواستند و یکی از بالگرد‌های ما جسد یک خردسال را پیدا کرد که به فرودگاه «گرن کاناریا» منتقل شد. بعداً، یک کشتی کانتینری که در عملیات جستجو شرکت کرده بود، جسد دیگری را کشف کرد. 

این سخنگو افزود: ما دقیقا نمی‌دانیم چند نفر ناپدید شده‌اند، اما ممکن است ۶۰ نفر در این قایق بادی حضور داشته‌اند.

او گفت ۵۱ نفر صبح روز چهارشنبه از قایق دیگری که در هفت مایلی ساحل شرقی «لانزاروته» در جزایر قناری دچار مشکل شده بود، نجات یافتند. 

این دو سازمان غیردولتی مهاجرت، مقامات اسپانیایی و مراکشی را متهم کردند که نتوانستند به اندازه کافی سریع برای کمک به افراد سوار بر قایق بادی عمل کنند. 

هلنا مالنو، سرپرست واکینگ بوردرز، گفت: حضور ۶۰ نفر، از جمله شش زن و یک نوزاد، در انتظار نجات برای بیش از ۱۲ ساعت در یک قایق بادی ناپایدار که ممکن است هر لحظه غرق شود، شکنجه است. 

بر اساس گزارش وزارت کشور اسپانیا، در سال جاری تاکنون ۵ هزار و ۹۱۴ نفر با قایق به جزایر قناری رسیده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۱.۵ درصد کاهش داشته است. 

در طول سال‌های اخیر، درگیری و بی‌ثباتی، بحران آب‌وهوایی، بسته شدن مرز‌ها در طول همه‌گیری کووید و افزایش کنترل‌ها در برخی از کشور‌های شمال آفریقا، باند‌هایی را که مهاجران و پناهجویان را بین آفریقا و اروپا حمل می‌کنند، سوق داده است تا از مسیر خطرناک اقیانوس اطلس استفاده بیشتری کنند. 

آمار‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که ۲۹ هزار و ۸۹۵ نفر در سال گذشته از طریق دریا به اسپانیا رسیدند، در حالی که ۶۴۳ نفر در این تلاش جان باختند. 

در سال ۲۰۲۱، ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر با قایق وارد اسپانیا شدند که ۴۱۸ نفر از آن‌ها در این تلاش جان خود را از دست دادند. 

روز دوشنبه، یک کشتی ترال دیگر یک قایق را در نزدیکی منطقه «موگان» در جزیره «گرن کاناریا» با ۵۳ سرنشین مشاهده کرد. گارد ساحلی گفت که سه نفر از آن‌ها در وضعیت نامناسبی قرار داشتند. 

در همین حال، پس از غرق شدن یک قایق مملو از ۷۵۰ نفر در سواحل جنوبی یونان در ۱۴ ژوئن، بیش از ۵۰۰ نفر همچنان مفقود هستند که گمان می‌رود جان باخته‌اند. 

در بحبوحه انتقادات فزاینده از نحوه رسیدگی به این فاجعه توسط مقامات یونانی، که برای اولین بار حدود ۱۵ ساعت قبل از واژگونی کشتی به آن هشدار داده شد، ۹ نفر مظنون به دست داشتن در عملیات قاچاق در روز سه شنبه در برابر دادستانی در شهر «کالاماتا» حاضر شدند. 

به گفته تلویزیون دولتی یونان، مظنونان که همگی مصری و بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند، به طور قاطعانه هدایت این قایق را رد کردند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *