قرارداد‌های سازنده‌ای با ونزوئلا در حوزه انرژی امضا شد

10:47 - 31 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۰۸۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
قرارداد‌های سازنده‌ای با ونزوئلا در حوزه انرژی امضا شد
وزیر نفت با اعلام اینکه قرارداد‌های سازنده‌ای با ونزوئلا در حوزه انرژی امضا شد و تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه کالا و ادوات حوزه نفت گاز به این کشور آمریکای لاتین صادر شده است، از ورود جدی دولت سیزدهم به پالایشگاه‌های فراسرزمینی خبر داد.

خبرگزاری میزان - به گزارش شانا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ۳۱ خردادماه) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره دستاورد‌های سفر رئیس‌جمهوری به آمریکای لاتین اظهار کرد: هفته گذشته رئیس‌جمهوری سفری فشرده به چند کشور آمریکای لاتین داشت که در حوزه وزارت نفت در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی قرارداد‌های خوبی امضا شد.

وی افزود: از آغاز فعالیت دولت سیزدهم کار و فعالیت‌ها را با کشور‌های آمریکای لاتین آغاز کردیم و صادرات نفت خام و میعانات گازی و پالایشگاه‌های فراسرزمینی را در پیش گرفتیم که دستاورد‌های مطلوبی داشت.

وزیر نفت با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه، کالا و ادوات در حوزه صنعت نفت و گاز در این دولت به‌وسیله سازندگان توانمند به پالایشگاه‌های ونزوئلا ارسال شده است، تصریح کرد: ونزوئلا دارنده بزرگترین ذخایر نفتی قابل برداشت در جهان است و بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشگاهی دارد و به لحاظ تحریم‌های ظالمانه بخش بزرگی از تولید و ظرفیت پالایشی آن‌ها روی زمین مانده بود که با ورود وزارت نفت بخشی از این ظرفیت‌ها احیا و ازسوی نیرو‌های متخصص و سازندگان و پیمانکاران قدر، از این ظرفیت‌ها استفاده شد.

اوجی ادامه داد: شاید برخی بگویند کشوری مانند ونزوئلا با تورم بالا چگونه بخواهد پرداخت‌های مالی خود را انجام بدهد؟ اما هیچ‌گونه پرداخت مالی ایران و ونزوئلا وجود ندارد و همه قرارداد‌ها با تهاتر محموله‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از صادرات به ونزوئلا تسویه حساب شده است و از سازندگان قدر داخلی نیز پشتیبانی شده‌اند، گفت: در این سفر قرارداد‌های سازنده‌ای در حوزه پتروشیمی امضا شد، سالانه ۱۲ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ونزوئلا وجود دارد که تنها ۲ میلیون تن آن فعال است.

وزیر نفت اظهار کرد: با پتروشیمی‌ها هم قرارداد‌های مطلوبی امضا شده است که با صدور خدمات فنی و مهندسی این پتروشیمی‌ها فعال خواهند شد، ضمن آنکه در توسعه میدان‌ها هم شرایط خوبی پیش رو داریم.

وزیر نفت گفت: هیچ گونه مبادله مالی با ونزوئلا نداریم؛ نفت و میعانات را با محموله‌های فرآورده‌های نفتی تهاتر می‌کنیم که در منطقه کارائیب مشتری بسیار خوبی دارد.

وی بیان کرد: در کوبا نیز تهاتر نفت با دارو انجام می‌شود. برای احیای ظرفیت پالایشی کوبا اقداماتی را انجام داده‌ایم.

وی گفت: ارائه کارت سوخت در هیچ جایگاهی قطع نشده بلکه فقط محدود شده و تعداد آن کاهش یافته است؛ هدف این است که مردم به سمت استفاده از کارت سوخت شخصی خود حرکت کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *