هزار توی سیاست مهاجرتی آمریکا/ حبس و مرگ‌و‌میر در انتظار پناهندگان

7:00 - 31 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۸۵۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هزار توی سیاست مهاجرتی آمریکا/ حبس و مرگ‌و‌میر در انتظار پناهندگان
سیاست‌های دولت‌های متوالی آمریکا وضعیت پناهجویان را در مرزهای این کشور به شدت پیچیده و بحرانی کرده است.

خبرگزاری میزان - پناهجویان از کشور‌های مختلف پس از آغاز سفر دشوار جست‌وجوی پناهگاه جدید در آمریکا، اغلب خود را در یک وضعیت خطرناک به سمت چیزی می‌بینند که گمان می‌کنند «پناهگاهی امن» است.

به گزارش «شینهوا»، اغلب اوقات، پناهجویان زمانی که به مرز آمریکا می‌رسند، با واقعیتی نابخشودنی مواجه می‌شوند؛ سیستم هزارتویی که به نظر می‌رسد قصد دارد آرزو‌های آنها را درهم بشکند.

بازداشتگاه‌های پرجمعیت

 این پناهجویان که در بازداشتگاه‌های شلوغ و پرجمعیت محبوس می‌شوند، برخی از آن‌ها از اعضای خانواده‌شان جدا شده‌اند؛ روز‌ها به هفته‌ها تبدیل می‌شوند و هفته‌ها به ماه‌ها، در حالی که در بلاتکلیفی به سر می‌برند و در وضعیتی بین رویا‌ها و سرخوردگی گرفتار می‌شوند.

این داستان که بار‌ها و بار‌ها تکرار شده، مظهر مبارزات بی‌شماری است که مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک با آن روبرو هستند؛ در بسیاری از موارد، سفر ناامیدانه آن‌ها به شکست ختم می‌شود.

 

مروری بر وضعیت پناهجویان در مرزهای آمریکا

 

در ۳ سال قبل از انقضای طرح موسوم به عنوان ۴۲ در ماه گذشته، یک مرجع بهداشتی اضطراری که به مقام‌های آمریکایی اجازه می‌داد مهاجران را از امتداد مرز دور کنند، بیش از ۲.۸ میلیون مورد اخراج از سوی مقام‌های مرزی آمریکا انجام شد.

مرگ و میر گسترده پناهجویان

در بدترین موارد، پناهجویان به دلیل سوء تغذیه و کمبود مایحتاج اولیه در اردوگاه‌های بازداشت یا در طول سفر جان خود را از دست می‌دهند؛ در ماه می گذشته، یک نوجوان ۱۷ ساله و یک نوجوان ۸ ساله در زمان بازداشت در آمریکا تسلیم بیماری شدند و جان باختند.

سال گذشته میلادی، دستکم ۸۵۳ مهاجر در تلاش برای عبور از مرز جنوبی آمریکا جان خود را از دست دادند و سال ۲۰۲۲ مرگبارترین سال ثبت شده برای پناهجویان از سوی مقام‌های آمریکا شد.

 

مروری بر وضعیت پناهجویان در مرزهای آمریکا

چرخه‌ای از تخریب

بحران مرزی در آمریکا مدت‌ها منبع مناقشه‌های سیاسی بوده و رویکرد‌های متفاوت دولت‌های متوالی منجر به عدم ثبات و شفافیت در سیاست‌های مهاجرت شده است.

دولت قبلی آمریکا موضع سختگیرانه‌ای اتخاذ کرد و از اقداماتی مانند جدایی خانواده‌ها و اجرای عنوان ۴۲ برای اخراج پناهجویان با ادعای بهداشت عمومی استفاده کرد؛ در مقابل، دولت بایدن رویکرد «دلسوزانه‌تر و فراگیرتری» را وعده داد، اما با این وجود، سیاست جدیدی که متعاقبا از سوی این رئیس جمهور دموکرات معرفی شد، شامل بررسی‌های سریع و اخراج می‌شود و همچنان نگرانی‌های حقوق بشری را افزایش می‌دهد.

جدیدترین همکاری بین آمریکا و مکزیک نیز در زمینه مرز‌ها است؛ اقدامی که منجر به شرایط بد و سوء استفاده از مهاجران در مراکز بازداشت مکزیک شده است.

این امر اثرات ترکیبی اجبار آمریکا و تسلیم شدن دولت فعلی مکزیک به نقش تعیین شده خود به عنوان «مجری ثانویه»، واپس‌گراترین سیاست‌های مهاجرتی و مرزی آمریکا را از طریق «برونی‌سازی» نواستعماری آن‌ها نشان می‌دهد.

 

مروری بر وضعیت پناهجویان در مرزهای آمریکا

کنترل مرزی شدیدتر

پایان عنوان ۴۲ یک رژیم جدید اجرای مرزی را به ریاست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، آغاز کرده است؛ در حالی که گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه مرز‌های جنوب غربی آمریکا به محض انقضای عنوان ۴۲ شاهد افزایش شدید عبور غیرقانونی خواهد بود، وجود داشت، واقعیت برعکس بود.

تعداد پناهجویانی که به طور غیرقانونی از مرز آمریکا عبور می‌کنند به کمترین حد خود از زمان آغاز به کار دولت بایدن رسیده است، به طوری که مهاجران از سوی گشت مرزی متوقف می‌شوند و این رقم از حدود ۱۰ هزار نفر به تنها چند هزار نفر در روز کاهش یافته است.

بر اساس برخی برآوردها، ممکن است حضور مهاجرانی که در نزدیکی مرز منتظرند تا به آمریکا بروند، کاهش یابد؛ با این حال، مقام‌های آمریکایی این کاهش‌ها را به اقدامات جدیدی نسبت داده‌اند که حتی سخت‌تر از آنچه هستند که دولت ترامپ اعمال کرده بود.

اجرای عنوان ۸ و محدودیت شدیدتر

پناهجویان پیش از پایان عنوان ۴۲ می‌توانستند به هر تعداد که می‌خواهند برای عبور از مرز آمریکا تلاش کنند بدون اینکه در صورت اخراج با عواقبی روبرو شوند، اما اعمال مجدد مقررات موسوم به عنوان ۸ که جایگزین عنوان ۴۲ شد، اکنون مهاجران را در صورت اخراج و متعاقبا دستگیری در تلاش برای ورود مجدد غیرقانونی به آمریکا در مدت ۵ سال، مشمول اتهامات جنایی می‌کند.

 

مروری بر وضعیت پناهجویان در مرزهای آمریکا

اجرای یک سیاست جدید به نام «عدم صلاحیت پناهندگی» به عنوان یکی دیگر از دلایل کاهش موارد عبور پناهجویان دیده می‌شود؛ بر اساس این سیاست، پناهجویانی که موفق به درخواست پناهندگی در کشور‌های محل عبور خود در مسیر ورود به آمریکا نمی‌شوند، واجد شرایط درخواست پناهندگی در مرز آمریکا نیستند.

این اقدامات باعث خشم گروه‌های حقوق بشری شده است که آن‌ها را ناقض قوانین بین‌المللی و در واقع انتقال بار کمک‌های بشردوستانه و اجرای قوانین از آمریکا به آمریکای لاتین توصیف می‌کنند.

از جمله قوانینی که مدافعان پناهجویان تلاش می‌کنند در دادگاه فدرال آمریکا آن را به چالش کشیده و لغو کنند، «عدم صلاحیت پناهندگی» است که به گفته آن‌ها غیرقانونی است و اساسا پناهندگی را ممنوع می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *