پیامدهای منطقه‌ای احیای روابط ایران و عربستان/ تقویت مناسبات و مقابله با مداخلات خارجی

7:30 - 29 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۴۹۸
پیامدهای منطقه‌ای احیای روابط ایران و عربستان/ تقویت مناسبات و مقابله با مداخلات خارجی
کارشناسان معتقدند احیای روابط ایران و عربستان باعث بهبود وضعیت عمومی منطقه غرب آسیا خواهد شد.

خبرگزاری میزان - «الکساندر ماریاسف»، دیپلمات روسیه در مطلبی ضمن اشاره به احیای روابط ایران و عربستان و تاثیر آن بر منطقه، نوشت که در روز‌های اخیر رسانه‌ها به طور فعال درباره اظهارات امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه ایران، عربستان و سایر کشور‌های منطقه قصد دارند برای تضمین امنیت دریانوردی در آب‌های شمال اقیانوس هند ائتلافی تشکیل دهند، بحث می‌شود.

به گزارش ایزوستیا، اکنون تهران پیشنهاد می‌دهد تضمین‌هایی برای ایمنی ناوبری ایجاد کند که جایگزینی برای حضور آمریکایی‌ها در منطقه شود.

کشور‌های حوزه خلیج فارس از جمله ایران، عربستان، امارات و عمان به همراه چین نیروی دریایی ائتلافی تشکیل خواهند داد. 

مسلم است که عادی سازی روابط ایران و عربستان باعث بهبود وضعیت عمومی خاورمیانه خواهد شد و هر ۲ طرف از آن سود خواهند برد. 

توافق ایران و عربستان؛ ضربه‌ای به آمریکا و رژیم صهیونیستی

این توافق‌ها همچنین ضربه‌ای به تلاش واشنگتن و تل آویو برای ایجاد یک بلوک ضد ایرانی وارد می‌کند.

در همین حال، توافق‌های صورت گرفته شرایط مساعدی در عربستان برای اجرای طرحی گسترده برای توسعه اجتماعی و اقتصادی این کشور که از سوی ولیعهد عربستان به عنوان بخشی از مفهوم چشم انداز ۲۰۳۰ تهیه شده است، ایجاد خواهد کرد.

به نوشته نگارنده، در عین حال واضح است که آمریکا و رژیم صهیونیستی از دست دادن ابتکار راهبردی را نخواهند پذیرفت و به هر نحو ممکن مانع روند دستیابی به ثبات در منطقه خواهند شد. 

واشنگتن به حضور نظامی خود در منطقه ادامه می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی از تلاش‌های خود برای برانگیختن برخی از کشور‌های عربی دست بر نمی‌دارد. 

ایزوستیا، می‌گوید که یران و عربستان منافع مشترکی دارند و اکنون خبرهایی در مورد احتمال ایجاد یک اتحاد نظامی رسیده است.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران می‌گویند که می‌توان این موضوع را یک پیشرفت نامید. 

خروج بازیگران غیرمنطقه‌ای 

یک کارشناس، معتقد است که تضمین امنیت از طریق بازیگران منطقه‌ای برای همه طرف‌ها مفید است چرا که کشور‌های منطقه می‌خواهند چنین مسائلی را خودشان حل کنند. 

به گفته این کارشناس سیاسی، چنین ابتکاراتی به کاهش نقش بازیگران غیرمنطقه‌ای، اول از همه آمریکا و سپس انگلیس، منجر می‌شود. 

پیامد‌های منطقه‌ای

به گفته «الکسی پوشکوف»، عضو ارشد کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون روسیه، عادی سازی روابط ایران و عربستان ابعاد مختلفی دارد. 

وی می‌گوید که علاوه بر ضربه به سیاست آمریکا که متکی بر فشار بر ایران در خاورمیانه است، موضوع آشتی دیپلماتیک قدرت‌های اصلی منطقه بسیار مهم است.

پوشکوف، تاکید کرد که این نشان دهنده استقلال جدید کشور‌های جهان غیرغربی است که بدون توجه به آمریکا در حال توسعه روابط بین خود هستند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *