منطقه حائل چیست و چگونه می‌تواند در اوکراین ایجاد شود؟

13:26 - 27 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۲۸۷
منطقه حائل چیست و چگونه می‌تواند در اوکراین ایجاد شود؟
رئیس جمهور روسیه گفته است که مسکو می‌تواند به تهاجمات اوکراین، حملات خرابکارانه و خمپاره باران مناطق مرزی روسیه با ایجاد یک «منطقه حائل» پاسخ دهد.

خبرگزاری میزان - «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، اخیرا گفت که مسکو می‌تواند به تهاجمات اوکراین، حملات خرابکارانه و خمپاره‎باران مناطق مرزی روسیه با ایجاد یک «منطقه حائل» پاسخ دهد.

اما ایجاد منطقه حائل برای اوکراین چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ 

«ایگور کوروتچنکو»، تحلیلگر نظامی، می‎گوید: منطقه حائل یک منطقه غیرنظامی است. به طور رسمی، این منطقه در قلمرو اوکراین باقی خواهد ماند. هدف و وظایف اصلی [مربوط به منطقه حائل] برای جلوگیری از خمپاره‎باران شهرها، شهرک‌های روسیه و مرگ غیرنظامیان روسیه است. 

«پوتین»، همچنین گفته است که اگر کی‌یف به حملات علیه شهروندان روسیه ادامه دهد، مسکو به منظور حفظ امنیت، تشکیل یک «منطقه حائل» در اوکراین را بررسی خواهد کرد.

به گفته وی، احتمال گلوله باران سرزمین ما از اوکراین همچنان پابرجاست. 

مقام‎های روسیه در مورد منطقه حائل چه می‌گویند؟

«دیمیتری مدودف»، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، معتقد است خط منطقه حائل در اوکراین با توجه به تصمیمات غرب برای تامین موشک‌های دوربرد کی‌یف باید در امتداد مرز‌های لهستان قرار گیرد.

«مدودف»، گفت: چنین خطی باید در امتداد مرز‌های «لووف» (لمبرگ لهستان) باشد تا بتواند نقش دفاعی واقعی داشته باشد.

«دمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین درباره اظهارات «ولادیمیر پوتین» درباره ایجاد منطقه حائل، اظهار کرد: مسکو باید زیرساخت‌های نظامی نیرو‌های مسلح اوکراین را به عقب براند تا امنیت مناطق روسیه تضمین شود.

«پسکوف»، می‎گوید: گلوله باران، بمباران زیرساخت‌های اجتماعی غیرنظامیان، خانه‌های غیرنظامی و ... از قلمرو تحت کنترل کی‌یف انجام می‌شود. از آنجایی که کی‌یف به سلاح‌های پیچیده‌تر و دوربردتر دست می‌یابد، این زیرساخت‌های نظامی باید به عقب رانده شوند.

به گزارش «اسپوتنیک»، «آندری کارتاپولوف»، رئیس کمیته دفاعی دومای دولتی روسیه، گفت: هنوز خیلی زود است که بگوییم روسیه دقیقاً چگونه منطقه حائل را که رئیس جمهور به آن اشاره کرد، ایجاد می‌کند و چه کسی آن را کنترل می‌کند.

چرایی طرح مسکو درباره منطقه حائل در اوکراین

اوکراین به انجام حملات علیه مناطق تازه ضمیمه شده به روسیه از جمله جمهوری دونتسک و لوهانسک و مناطق زاپروژیا و خرسون ادامه می‌دهد.

نیرو‌های کی‌یف همچنین در حال انجام حملات پهپادی با هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی و دارایی‌های نظامی در سایر مناطق فدراسیون روسیه هستند. خرابکاران اوکراینی همچنین تلاش کرده‌اند تا به سراسر مرز جنوبی روسیه تهاجم کنند.

به ویژه، اوکراینی‌ها منطقه «بلگورود» را به شدت بمباران کرده‌اند، که عمدتاً زیرساخت‌ها و غیرنظامیان آن را هدف قرار داده‌اند و مردم را مجبور به فرار از شهر کرده‌اند. 

به گفته اداره شهر، فقط ۲ هزار و ۷۰۳ نفر در منطقه مرزی «شبکینو» باقی مانده‌اند و شش هزار نفر اکنون در اسکان موقت هستند. قبل از خمپاره‌باران بی‌رویه کی یف، تقریباً ۴۰ هزار نفر در این منطقه زندگی می‌کردند.

کارشناسان نظامی، می‎گویند که بهترین راه حل ایجاد یک منطقه به اصطلاح حائل در کنار رودخانه دنپر است. 

نمونه‌های مناطق حائل در جهان

به گزارش «استادیز مارتر»، مفهوم منطقه حائل یا غیرنظامی شده بار‌ها در عمل بین‌المللی برای تضمین امنیت در میان یک آتش‌بس به کار رفته است. 

به عنوان مثال، در ۲۷ جولای ۱۹۵۳، کره شمالی و کره جنوبی توافقنامه آتش‌بس برای ایجاد یک منطقه غیرنظامی به عنوان منطقه حائل در امتداد مرز مشترک خود (۲۴۸ کیلومتر) امضا کردند.

منطقه حائل کره‌ای به طور متوسط چهار کیلومتر عرض دارد. در دو طرف منطقه، میادین مین و گروه‌های قابل توجهی از نیرو‌های نظامی وجود دارد. 

منطقه حائل در قبرس، یک منطقه غیرنظامی که قبرس را از قبرس شمالی جدا می‌کند در ۱۶ آگوست ۱۹۷۴ پس از پایان جنگ بین این ۲ ایجاد شد.

منطقه حائل تقریباً ۱۸۰ کیلومتر در سراسر این جزیره گسترش می‌یابد.

در سوم آوریل ۱۹۹۱، پس از عملیات طوفان صحرا، به سرکردگی آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل یک منطقه حائل در امتداد مرز بین عراق و کویت ایجاد کرد.

این منطقه با سیم خاردار احاطه شده بود و طول آن ۲۰۰ کیلومتر است. تا سال ۲۰۰۳، یک گروه ناظر سازمان ملل در این منطقه حائل مستقر بود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *