گفت‌وگو|

توصیه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو در فصل گرما/ حجاج در معرض خطر نیستند

10:38 - 24 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۷۳۵
توصیه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو در فصل گرما/ حجاج در معرض خطر نیستند
دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور گفت: برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو دام از مراکز مورد تایید خریداری و گوشت پس از خرید به مدت ۲۴ ساعت در داخل یخچال نگهداری شود.

خبرگزاری میزان - آمیتیس رمضانی در گفت‌وگو با میزان در رابطه با بیماری تب کریمه کنگو که در سال جاری فوت یک نفر را به همراه داشته است گفت: این بیماری بین انسان و دام مشترک و جزء تب‌‌های خونریزی دهنده است و هنگامی که فردی دچار این بیماری ویروسی می‌شود، هم دچار تب شده و هم ممکن است در یکی از اعضای داخلیش با خونریزی مواجه شود، همچنین در سطح پوست کبودی‌هایی دیده می‌شود و در موارد شدید احتمال دارد یکی از اعضای حیاتی بدن بیمار مشکل پیدا کند و حتی منجر به فوت بیمار شود.

وی ضمن اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های مهم بین انسان و حیوان محسوب می‌شود و از این رو توجه به راه‌های انتقال این بیماری به ویژه هنگام ذبح دام ضروری است، ادامه داد: هنگام ذبح دام آلوده بیشتر امکان انتقال این بیماری وجود دارد، این بیماری بر خلاف انسان که در بیشتر موارد با علائم شدیدی ظاهر می‌شود در دام ممکن است علائم چندانی نداشته باشد و کاملا بی علامت ظاهر شود.

دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور با بیان اینکه ممکن است این بیماری در اوایل بروز تشخیص داده نشود چرا که در اوایل علائمی شبیه سرماخوردگی دارد و سپس علائم شدید بروز پیدا می‌کند، افزود: اگر این بیماری سریع تشخیص داده شود احتمال نجات فرد بسیار بالاست اما اگر درست تشخیص داده نشود و با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شود نجات بیمار دشوار می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی ضمن تاکید بر اینکه افرادی که قصد خرید دام دارند حتما باید دام را از مراکز بهداشتی و مورد تایید سازمان دامپزشکی تهیه کنند اظهار کرد: هنگامی که برای ما گوشت تازه دام آورده می‌شود و یا گوشت تازه خریداری می‌کنیم باید از تماس مستقیم دست با گوشت خودداری کنیم و بهتر است گوشت تازه را داخل کیسه پلاستیکی و به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال بگذاریم چرا که با این اقدام ویروسی که ممکن است در گوشت وجود داشته باشد، از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه اگر گوشت به خوبی پخته شود، ویروس آن از بین می‌رود و دیگر خطری ندارد توضیح داد: اوج زمان شیوع این بیماری در اواخر بهار و فصل تابستان است.

رمضانی در رابطه با احتمال ابتلای حجاج به این بیماری در کشور عربستان عنوان کرد: تا جایی که مطلع هستم در خصوص حجاج مشکل چندانی در مورد این بیماری وجود ندارد و بیشتر مشکل در داخل کشور است که با عدم خرید دام از مراکز غیر استاندارد که مورد تایید سازمان دامپزشکی نیستند، این بیماری کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *